Auto papieren

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Auto papieren

#1 , 05 apr 2022 17:30

Graag zou ik jullie nog iets willen vragen omtrent het inschrijven van een nieuwe auto.

Mij is verteld geweest dat je deze documenten VERPLICHT nodig hebt:

1. Kentekenbewijs (nu op mijn eigen naam gekregen van DIV)
2. Verzekeringspapieren
3. Gelijkvormigheids attest
4. Keuringsbewijs


Ik las ergens dat je ook een carpass zou krijgen en een staat van het voertuig voor verkoop? Ik heb deze nergens voorbij zien komen van de verkoper is dit verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 05 apr 2022 17:31

Is het een keuringsbewijs voor verkoop? Want dit is volgens mij de Carpass

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2022 17:53

Het is echt enkel een groen bewijs wat ik gezien heb, ben nog aan het wachten op alle papieren die ik ga krijgen.

Is dit persee noodzakelijk? Of is dit echt enkel informatie voor mijzelf.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 apr 2022 18:46

...inschrijven van een nieuwe auto.

Ik las ergens dat je ook een carpass zou krijgen en een staat van het voertuig voor verkoop? Ik heb deze nergens voorbij zien komen van de verkoper is dit verplicht?
Carpass is verplicht voor TWEEDEHANDS voertuigen

Niet voor nieuwe ...

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2022 18:53

.
Laatst gewijzigd door BenisaOba op 05 apr 2022 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2022 19:08

...inschrijven van een nieuwe auto.

Ik las ergens dat je ook een carpass zou krijgen en een staat van het voertuig voor verkoop? Ik heb deze nergens voorbij zien komen van de verkoper is dit verplicht?
Carpass is verplicht voor TWEEDEHANDS voertuigen

Niet voor nieuwe ...
Wat zijn de gevolgen als je deze niet hebt? Vraagt de verzekering hier voor? Of de DIV? Voor wie is dit document bestemd.

Want begrijp ik het goed:

Als ik mijn auto verkoop aan iemand over 6 maanden, geld de oude car-pass toch niet meer? Dan zou ik mijn auto moeten keuren voor verkoop en krijgt hij toch een noeuwe car-pass mee vanuit mij.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 apr 2022 15:29

Wat zijn de gevolgen als je deze niet hebt?
Wat u er zelf van maakt ...

Indien een tweedehandsauto verkocht wordt zonder carpass, kan u de verkoop voor de rechtbank laten ontbinden ...

Vraagt de verzekering hier voor?
Neen
Of de DIV?
Neen
Voor wie is dit document bestemd.
Voor de koper


Als ik mijn auto verkoop aan iemand over 6 maanden, geld de oude car-pass toch niet meer?
Inderdaad
Carpass is maar 2 maanden geldig

Dan zou ik mijn auto moeten keuren voor verkoop en krijgt hij toch een noeuwe car-pass mee vanuit mij.
Inderdaad

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2022 14:10

Wat zijn de gevolgen als je deze niet hebt?
Wat u er zelf van maakt ...

Indien een tweedehandsauto verkocht wordt zonder carpass, kan u de verkoop voor de rechtbank laten ontbinden ...

Vraagt de verzekering hier voor?
Neen
Of de DIV?
Neen
Voor wie is dit document bestemd.
Voor de koper


Als ik mijn auto verkoop aan iemand over 6 maanden, geld de oude car-pass toch niet meer?
Inderdaad
Carpass is maar 2 maanden geldig

Dan zou ik mijn auto moeten keuren voor verkoop en krijgt hij toch een noeuwe car-pass mee vanuit mij.
Inderdaad
Wat zou ik het beste doen in deze siruatie? De auto staat nu al ingeschreven op mijn naam, meneer geeft aan geen carpass te hebben. (Gaat ook om een auto van €2000, geen splinternieuw bak dus)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 07 apr 2022 14:20

Wat zou ik het beste doen in deze siruatie?
Als u geen problemen heeft met het voertuig, moet u niets doen ...

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 apr 2022 17:06

Wat zou ik het beste doen in deze siruatie?
Als u geen problemen heeft met het voertuig, moet u niets doen ...
Hartelijk bedankt voor al uw wijze antwoorden. Ik heb de kentekenplaat binnen en ik ga morgen de auto meekrijgen dus ik ben super blij. Eindelijk een eigen auto en het is toch uiteindelijk goed gekomen.

Is dit trouwens wat veel mensen doen? Eerst een auto kopen en vervolgens de auto bij de Garage laten staan tot ze de platen binnen hebben? Ik heb door deze 'overeenkomst' ook nog geen officiele papieren in bezit van de wagen. Denk aan: keuringsbewijs, gelijkvormigheidsattest, (evt carpass) enzo. Is dit normaal dat het pas bij het ophalen van de auto gebeurd? Waar moet ik de volgende keer op letten!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 08 apr 2022 17:51

Ja, zonder nummerplaat en kentekenbewijs mag je er immers niet mee rijden.

Verkoper geeft meestal het attest tot inschrijving mee bij betaling, en de rest van de papieren bij ophalen.
Wat niet wilt zeggen dat je als koper niet het recht hebt om deze in te zien.

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 apr 2022 01:32

Ja, zonder nummerplaat en kentekenbewijs mag je er immers niet mee rijden.

Verkoper geeft meestal het attest tot inschrijving mee bij betaling, en de rest van de papieren bij ophalen.
Wat niet wilt zeggen dat je als koper niet het recht hebt om deze in te zien.
Aah okee dus niet zo raar allemaal hoe het bij mij gegaan is, vrij logisch dus. Enkel ga ik het overige geld (200 borg betaald, 1800 nognte betalen) morgen cash afgeven. Zou ik hier ook nog een ontvangstbewijs voor laten opmaken van dit geld? Of kan ik die vent vertrouwen op mijn geld

loeki
Berichten: 267

#13 , 09 apr 2022 06:44

altijd betaalbewijs vragen
Uw factuur is tevens uw garantiebewijs

BenisaOba
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2022 01:18

altijd betaalbewijs vragen
Uw factuur is tevens uw garantiebewijs
Meneer heeft VOLDAAN op mijn factuur geschreven met datum. Perfect dus. Enkel vroeg ik mij ook af dat het mij opviel dat op mijn kentekenbewijs mijn huisnummer vrij raar aangekaard staat. Ik woon zelf op 2 bus 5. Hier staat gewoon ( xxadresxx 2 5) op. Niet 2/5 of 2 bus 5. Denk ik nu teveel na? Hahaha

Franciscus
Berichten: 38587

#15 , 10 apr 2022 16:10

Ik ken een adres M laan 75/77 bus 3 soms wordt dat geschreven M laan 75 /3 of bus 3 of bus 0003 soms 77 bus 3. Allemaal juist.

Terug naar “Consumenten Koop”