Gebarsten raam nieuwbouw woning.

Lieve1
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gebarsten raam nieuwbouw woning.

#1 , 02 apr 2022 10:25

Graag jullie raad.
Via een projectontwikkelaar hebben we een nieuwe woning gekocht.
Een onderaannemer van de projectontwikkelaar heeft een barst veroorzaakt in een groot vast raam. Het raam stond vol krassen en deze onderaannemer kwam de krassen herstellen door het glas te polieren. Geen aanrader, weten we nu. Daardoor is het raam gebarsten.
De projectontwikkelaar zegt dat hun onderaannemer dit raam zal vervangen.
Dat deden ze dan ook. Ik had tervoren voor alle zekerheid de code die in het raam staat nog doorgestuurd. Een raam van Lerobel Sanco. Ik verwachtte hetzelfde merk en type.
De onderaannemer plaatste nu een raam van Boermans glas, dus een andere leverancier.
Volgens hem hetzelfde type.
Maar als ik deze ramen google zie ik dat niet alle waarden identiek zijn. Wel de U-waarde. Lijkt mij toch want het is moeilijk te weten of je het juiste type hebt gevonden op internet.
Nu verder...
Bij de plaatsing van dit raam liet 1 werknemer het op de hoek vallen op mijn tegels. Deze mensen zijn geen glasplaatsers. Met 3 man konden ze het raam van 1,77 x 1,72 m amper dragen. Elke 5 stappen van de camionette tot de living moesten ze uitrusten.
Ik las dat zo een raam wel 250 kg kan wegen, begrijpelijk maar toch moeilijk om zien als ze zo je raam binnen sukkelen.
Afin, nu staat er terug een gebarsten raam in van Boermans glas.
Ik heb tegen de projectontwikkelaar gezegd dat ik een raam van Lerobel wens, net zoals er in stond en zoals alle ramen die in de woning staan.
Ze vertellen me dat ze hun onderaannemer niet kunnen verplichten om bij een andere fabrikant te bestellen. Als het type hetzelfde is, is dat in orde voor de projectontwikkelaar.
Maar niet voor mij. Het glas lijkt ook wat lichter van dit nieuwe raam. Bovendien hangt er een sticker op het raam waar op staat "kamerzijde" en deze sticker hangt aan de buitenkant. Ook dit lijkt me niet oké.
Ik heb hun gemaild dat ik de nodige stappen zal ondernemen als het volgende raam niet hetzelfde merk en type is dat er in stond.
Heb ik hier een punt? Kan ik dit eisen?
Wat is jullie raad?
Dank je!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 02 apr 2022 14:29

Als u geen schriftelijke overeenkomsten hebt met deze onderaannemer , dan stelt u de projectontwikkelaar ( op zijn minst degene met wie u een contract afgesloten hebt ) officieel in gebreke met aangetekend schrijven .
U kunt een vervanging eisen van hetzelfde type raam , maar waarschijnlijk niet van dezelfde fabrikant . ( tenzij dit type raam ALLEEN door één fabrikant geproduceerd word ) .
U kunt ook eisen dat een nieuw raam geplaatst wordt door professionele vaklui , en niet door klusjesmensen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”