Ingevoerde auto wel of geen garantie

D.daelemans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ingevoerde auto wel of geen garantie

#1 , 29 mar 2022 00:53

Hallo,

In september 2021 koop ik een hyundai auto aan dit via een onafhankelijke garage. De auto is ingevoerd naar België vanuit Tsjechië. Deze was met dag inschrijving Ingeschreven op 26-05-2021 en de auto had 500 km nieuw dus.

Ikzelf was geen voorstander om een ingevoerde wagen te kopen maar had zeer snel een auto nodig.

Ik koop dus de wagen aan en laat op mijn factuur nog een regel bijplaatsen omdat de verkoper toen uitdrukkelijk zegt dat ik de fabriek garantie van 5 jaar heb.

Ik laat een onderhoud uitvoeren bij herkende hyundai garage in januari 2022.

Vandaag valt mijn auto in panne, ik doe deze naar de herkende hyundai garage wat blijkt dat dit over de bougies zou gaan of toch iets wat er mee te maken zou hebben. Dus conclusie garage geeft geen garantie.

Ik neem contact op met hoofdkantoor van hyundai op en vraag waarom dit niet in garantie valt...de auto is nog vrij recent en zopas op onderhoud geweest.
Deze persoon wist mij te vertellen dat ik geen garantie heb omdat mijn auto is ingevoerd. De enige optie was mijn officieel onderhoudsboekje aanvragen via Tsjechië.


Nu in neem contact op met de onafhankelijke garage waar ik mijn auto heb gekocht. Deze beweerd nog steeds dat hyundai in fout is en mij toch moet helpen. Later vandaag belt deze onafhankelijke garage mij terug op dat ik mijn officiële documenten later deze week mag ontvangen, laat ons hopen.


Nu zit ik met een kapotte wagen en geen garantie, ik neem aan ook al krijg ik van hyundai uit geen garantie dat de onafhankelijke garage dit moet oplossen? Ondanks dat op mijn factuur duidelijk extra noties is opgemaakt dat ik fabrieksgarantie hyundai van 5jaar heb? Hij heeft dit ondertekend dus zou hij volgens mij toch moeten instaan voor de problemen en kosten neem ik aan?

Dank je

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 29 mar 2022 22:45

De enige partij die je kan helpen, is inderdaad de verkoper, dus de onafhankelijke garage.
Met Hyuandai België heb jij geen enkele contractuele overeenkomst.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 mar 2022 13:37

De enige partij die je kan helpen, is inderdaad de verkoper, dus de onafhankelijke garage.
Met Hyuandai België heb jij geen enkele contractuele overeenkomst.
En de verkopende handelaar waarschijnlijk al evenmin, waardoor hij dit op jou probeert af te wentelen omdat hij niet zomaar zijn onkosten gaat terugkrijgen van het merk ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2022 08:38

Volgens het consumenten garantie is het de verkoper die voor de garantie moet zorgen !

Zie eens deze link https://www.traxio.be/nl/artikels/alles ... ogarantie/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”