Afzien van verkoop wagen aan koper.

Bljordy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afzien van verkoop wagen aan koper.

#1 , 10 mar 2022 07:27

Graag wil ik even horen of iemand mij kan helpen bij het volgende.
Ik heb op 23 februari mijn wagen verkocht aan iemand en daarvoor een voorschot ontvangen van €500,de persoon zijn ouders zouden het geld lenen bij de bank en hij zou zijn ouders afbetalen.
De jongen zij vorige week dat alles in orde was bij de bank dat enkel zijn moeder nog aanslagbiljetten moest binnenbrengen bij de bank en dat hij de wagen dan begin deze week kwam ophalen.
Omdat ik nog niets had gehoord heb ik gisteren gestuurd en zij hij plots dat er problemen waren bij de bank en dat zijn moeder blijkbaar op de zwarte lijst staat en dat hij andere manieren probeert te zoeken om aan geld te komen,ik vermoed dat er dus niets meer gaat komen van de aankoop.(op de verkoopsovereenkomst staat niets van opschortende voorwaarden ofzo omdat hij zogzegt al op voorhand bij de bank was gaan informeren en alles in orde was)
Hoelang kan de persoon mij op deze manier aan het lijntje houden en hoeveel dagen heeft hij wettelijk het recht om de wagen normaal te moeten ophalen alvorens ik hem opnieuw te koop mag aanbieden aan iemand anders ?
Ik vermoed dat hij ook geen aanspraak kan doen op de €500 voorschot die hij gegeven heeft moest hij moeilijk beginnen doen als hij echt het geld niet bij elkaar kan krijgen ?
Graag hoor ik jullie mening hierover.
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 10 mar 2022 11:08

De koop is gesloten, dus de wagen is op zich nu van de koper doch heeft u het recht hem in te houden tot u volledig betaald bent.
In extremis zou u nog stallingskosten kunnen erbovenop eisen zelfs...

U moet de koper tijd geven hiervoor, maar wel in uw achterhoofd houden dat u zelf maar 2 maanden tijd hebt, of u moet opnieuw naar de keuring (al kunt u dit afwimpelen op de koper, aangezien het verkoopscontract al op 23/02 getekend is).
2 weken lijkt mij wel voldoende.

Volgende stap: aangetekende zending naar de koper, om deze nog 2 weken tijd te geven om te betalen en de auto op te halen met papieren en nummerplaat.
Indien hier geen gehoor aan gegeven wordt, zult u de verkoop als ontbonden ten nadele van de koper beschouwen.
Als u de verkoop gewoon ontbindt (dus de koper geen mogelijk meer biedt om aan zijn voorwaarden te voldoen) heeft deze recht op het voorschot. Als u het ontbindt ten nadele van hem, heeft deze hier geen recht meer op, en zal deze naar de rechtbank moeten trekken om het terug te eisen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”