Terugbetaling voorschot

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling voorschot

#1 , 08 mar 2022 13:50

Mijn schoonouders hebben op 16/12/2021 een appartement met wellness faciliteiten gereserveerd voor de periode van 11/08/2022 - 14/08/2022. Echter door privéomstandigheden wensen zei de overeenkomst te verbreken omdat ze niet aanwezig kunnen zijn. Een wijziging van datum is geen optie.

Er is bij de reservering een voorschot betaalt 250€, gelijk aan de helft van het volledige verschuldigde bedrag 500€.

De reservering is online via een website gebeurt, de enige algemene voorwaarden die ter beschikking zijn gesteld zijn de volgende:

(Letterlijke kopie van website.)
"Annulatievoorwaarden :
tot 1 maand voor aankomst: u dient binnen de 14 dagen een andere datum te kiezen
(betaalde voorschotten worden nooit terugbetaald)
minder dan 1 maand : 50% van de totaalprijs wordt in rekening gebracht
minder dan 1 week : de volledig huursom wordt in rekening gebracht"

Probleem: Het bedrijf dat de appartementen verhuurd wil het voorschot helaas niet of zelfs niet gedeeltelijk terugbetalen.

Naar mijn inziens is het betaalde voorschot buitensporig hoog doordat zei 5 maanden op voorhand de overeenkomst wensen te verbreken en doordat er geen kosten zijn gemaakt door de verhuurder.

Daarnaast is de schadevergoeding (voorschot) enkel eenzijdig vastgesteld.

Ik weet dat dit een dienst is voor een niet-residentiële logies en dat er dus in beginsel geen aanspraak kan gemaakt worden op het herroepingsrecht, echter dient de uitsluiting van het herroepingsrecht duidelijk te worden meegedeeld wat naar mijn mening niet is gebeurt omdat men spreekt over 'annulatievoorwaarden'.

Graag jullie mening hierover, alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 08 mar 2022 14:00

Herroepingsrecht dient binnen de 14 dagen uitgeoefend te worden, dat lijkt mij hier dus niet van toepassing. Ik kan u wel volgen dat de schadevergoeding buitensporig zou zijn. Het is dan aan uw ouders om de wellness te dagvaarden en hopen dat de rechter uw redenering volgt.

Janjaap
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2022 14:07

Herroepingsrecht dient binnen de 14 dagen uitgeoefend te worden, dat lijkt mij hier dus niet van toepassing. Ik kan u wel volgen dat de schadevergoeding buitensporig zou zijn. Het is dan aan uw ouders om de wellness te dagvaarden en hopen dat de rechter uw redenering volgt.
Alvast bedankt voor de reactie.
Het herroepingsrecht is in beginsel niet van toepassing als ik mij niet vergis doordat het gaat om niet-residentiele logies. Maar dit dient toch duidelijk te worden aangegeven dat het herroepingsrecht niet van toepassing is?
Nu weet ik niet juist wat de gevolgen hiervan zijn indien dit niet duidelijk is aangegeven.
Indien het herroepingsrecht wel van toepassing zou zijn maar de termijn werd niet bepaalt dan wordt deze toch van rechtswege verlengt naar 12 maanden?

Verbeter maar indien ik fout ben.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2022 17:47

Dit is toch niet eenzijdig opgelegd? De klant gaat akkoord met deze voorwaarden bij betaling van het voorschot.

Ik zou er niet vanuit gaan dat een rechter dit terugbrengt naar een lager bedrag. Er is altijd een risico dat dit niet opnieuw ingevuld raakt en 250 euro is nu ook niet zo grof.

Je redenering over het herroepingsrecht is erg vergezocht.

Terug naar “Consumenten Koop”