DRINGEND: Casus voor practicum

the1andonlyLJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

DRINGEND: Casus voor practicum

#1 , 06 mar 2022 12:24

Ik ben een student aan een universiteit en zit met de volgende casus waarin ik verweerder ben (het echtpaar) en een conclusie moet opstellen, tevergeefs vind ik echter geen argumenten en middelen die standhouden. Vandaar dat ik hier mijn kansen waag.


AllEnergies is als energieleverancier reeds 30 jaar actief in Vlaanderen. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Veurne. Dirk en Marianne Stokers-Peerdemeesters zijn sinds 12 november 2020 klant bij AllEnergies. Aangezien ze zekerheid verkiezen boven flexibiliteit, hebben zij volgens hun bijzondere voorwaarden de tariefformule 'All-in Vast Perfect' voor zowel elektriciteit als gas, met einddatum op 11 november 2021. Op 12 november 2021, wanneer een energiecrisis woedt, heeft AllEnergies de tariefformule van Dirk en Marianne omgezet naar 'All-in Variabel Maar Perfect'. Daarbij wordt de energieprijs op maandbasis bepaald aan de hand van een indexatieparameter. Dit maandtarief is telkens zichtbaar in de online klantenzone van AllEnergies voordat de voorschotfactuur verzonden wordt.

Op 12 november verhoogt AllEnergies tegelijk de maandelijkse voorschotten van €95 naar €195 voor elektriciteit en van €140 naar €495 voor gas. Wanneer Dirk en Marianne de eerste (verhoogde) voorschotfactuur ontvangen op 15 november 2021, vallen zij omver van verbazing. Na talrijke vragen om uitleg, inclusief via aangetekende zendingen, krijgen zij op 18 december 2021 de volgende schriftelijke reactie van AllEnergies: "In overeenstemming met artikel 6.3 van onze Algemene Voorwaarden, aan U meegedeeld en door U goedgekeurd tijdens de contractsluiting, werd Uw contract met een looptijd van 1 jaar automatisch verlengd met 1 jaar extra, zij het tegen andere tariefvoorwaarden. In overeenstemming met artikel 8.2 van diezelfde Voorwaarden bepaalden Wij het voorschot aan de hand van de nieuwe tariefvoorwaarden."

Tijdens de online bestelprocedure hebben Dirk en Marianne inderdaad een vakje aangeduid naast de volgende tekst: "Ik heb de Algemene Voorwaarden
gelezen en aanvaard deze zonder enig voorbehoud." Die boodschap bevatte een hyperlink naar de algemene voorwaarden, die na aanklikken in een nieuw
venster geopend werden. Het document dat de algemene voorwaarden bevat, is 3 pagina's lang en heeft een normaal lettertype en normale
marges.
Artikel 6.3 van diezelfde algemene voorwaarden luidt: "Na afloop van een contract van bepaalde duur, wordt uw contract automatisch verlengd met
opeenvolgende periodes van één jaar, tegen het overeenkomstige variabele tarief."
Artikel 8.2 luidt tot slot: "U ontvangt voorschotfacturen waarvan het bedrag bepaald wordt aan de hand van het standaard jaarverbruik van uw
afnamepunt zoals meegedeeld door de netbeheerder. Dit voorschot dient ertoe de eindafrekening te verlagen en is niet vatbaar voor betwisting."

Dirk en Marianne stellen misnoegd vast dat zij deze bepalingen niet eerder opgemerkt hebben. Toch willen zij zich niet zomaar bij de situatie neerleggen en
beslissen ze de voorschotfacturen niet te betalen. Als reactie verzendt AllEnergies op 27 december 2021 een formele ingebrekestelling, aangetekend en met
ontvangstbewijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 06 mar 2022 12:30

Die clausule lijkt mij onwettig, automatische verlenging tegen andere voorwaarden kan niet.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 06 mar 2022 12:44

Hebt u de Algemene Voorwaarden op datum van ingaan contract in uw bezit. Kan perfect dat ze op site ondertussen zijn 'aangepast'.

https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-va ... 42303.html

https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... echtmatige

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”