offerte nieuw raam

lieselot87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

offerte nieuw raam

#1 , 05 mar 2022 14:06

Beste,

Begin november hebben wij een offerte getekend bij een schrijnwerker voor een nieuw raam 1560mm op 1810mm ( geen al te groot raam) + rolluik. ( volgens aannemer was de getekende offerte maar bijzaak want wij hadden al een mondeling akkoord)
Maar in oktober was er al een mondeling akkoord gegeven, zodat hij dit al onmiddellijk in productie kon steken omdat hij meerdere malen had beloofd dat dit ging geplaatst zijn voor de feestdagen van 2022.
De aannemer wist dat het zeer belangrijk was, dat dit raam vervangen moest worden en als hij dit niet kon nakomen dat hij dit moest melden.
Hij kon dit zeker nakomen en was zeker te vertrouwen enz...
In december had hij al alle profielen van het raam, alleen nog niet het glas.
Naar het einde van december had ik gevraagd hoe het zat met ons raam, want hij het toch wel beloofd dat hij het zeker ging hebben zei de aannemer dat hij het nog niet had en iets later ging zijn.
Wij hadden tussenin nog een offerte gevraagd voor andere ramen, waar wij nog niet voor hadden getekend of een mondeling akkoord hadden voor gegeven doordat wij dit eerst eens goed wilden bekijken.
Maar in de kerstperiode is hij 3 weken in verlof gegaan, wij kregen opeens een berichtje om 6u dat wij de offerte moesten tekenen of we moesten 10% meer betalen, hierop hadden we geantwoord dat we graag een nieuwe offerte kregen met bepaalde ramen niet meer op. Hierop antwoorde hij je moet maar die ramen schrappen op de offerte en foto nemen getekend en dat is in orde.
Natuurlijk hebben we dit niet gedaan.
Wel gevraagd hoe het nu zat met ons raam wat hij ons had beloofd, maar wat hij niet nakomt.
Mijn zus heeft hetzelfde berichtje gekregen van de aannemer maar dan om 5u30 dat ze hun offertes moesten tekenen of er kwam ook zoveel % bij.
Maar de aannemer is bij mijn zus terecht gekomen door een hele zware brand en door de verzekering en hun offertes waren bijna 3x hoger dan eerst waren gezegd. Waardoor mijn zus en schoonbroer hun offertes heeft laten onderzoeken door de verzekeraar en hieruit is gebleken dat er effectief fraude is gebeurd ( poutrellen aanrekenen voor appartemens gebouwen te plaatsen en niet voor een garage te plaatsen enz ) Onze aannemer is naar de verzekeraar moeten gaan en zich gaan verantwoorden ( aannemer heeft ook ruzie met mijn zus en schoonbroer ) , aannemer krijgt geen werk meer van de verzekeraar.
Onze aannemer laat natuurlijk hierna niet meer van zich horen, wij hebben in januari een ingebrekestellingen brief gestuurd.
Hierop heeft hij een mail gestuurd dat wij hem niets kunnen maken, want er staat geen datum op en hij kan zo lang wachten dat hij wil en wij kunnen niets doen.
En dat het corona is dus kan het maanden duren en dat het woord tegen woord is en allemaal leugens.
Ook al had hij al van december alle profielen behalve het glas, hierop kregen wij een voorschot factuur die wij onmiddellijk moesten betalen in eind januari.
Wij hebben onmiddellijk voorschot factuur betaald en alle leugens betwist.
We zijn nu begin maart en nog altijd niets gehoord we hebben terug een mail gestuurd dat we hem nog niet hebben gehoord en dat we graag een respons hadden gehad van hem hoe het zat en wanneer het geplaatst kan worden want het voorschot is betaald.
Maar wat kunnen we doen.? hij is kwaad op mijn zus en de verzekeraar en werkt dit uit op ons en wil dit heel lang rekken.
Voor zo een klein raam, hoelang kunnen wij nog wachten? mondeling is het al 4,5 maand geleden en schriftelijk 4 maand. En hij reageert totaal niet meer op ons.

dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 mar 2022 13:10

Er is geen levertijd afgesproken, dus de wetgever gaat dan uit van een "redelijk termijn".
Dit is subjectief, en dient door een rechter beoordeeld te worden.
Voor 1 raam is een levertijd van 2 maanden gangbaar.

Aangezien er al een ingebrekestelling geweest is, is het volgens mij tijd geworden om naar de rechtbank te stappen en een ontbinding, ofwel uitvoering binnen de 2 weken, te eisen.

lieselot87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2022 13:00

Dank u voor u bericht. Wij hebben hem nog eens ingebrekegesteld t.e.m 18/3 ( 2 weken ) via mail +aangetekende zending. Maar ik kan zien dat hij in het postkantoor ligt de zending en hij deze natuurlijk niet gaat gaan afhalen. Hij weet via de mail dat wij hem nog 2 weken geven. Is het in ons voordeel dat hij niet reageert op onze mails en aangetekende zending en ingebrekestelling?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 12 mar 2022 11:49

Het voordeel van een aangetekende ingebrekestelling is dat, ook al gaat hij deze niet gaan afhalen, de inhoud is voor de wetgever gekend.
Hij kan zich dus niet beroepen op het feit dat hij van niets wist.
Als de brief effectief niet afgehaald wordt, krijgt u deze teruggestuurd.
Open de brief niet, en neem hem gesloten mee naar de rechtbank als bewijs van de onwil van de tegenpartij.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 mar 2022 12:26

Daarom is het steeds aangewezen bij belangrijke aangetekende brieven een kopie via de gewone post te sturen. Wel in beide brieven vermelden dat er een kopie via AS/gewone post onderweg is.

Terug naar “Consumenten Koop”