Dealer weigert nieuwe leveringsdatum wagen voor te stellen

Zarella
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dealer weigert nieuwe leveringsdatum wagen voor te stellen

#1 , 19 feb 2022 11:06

"Niet nog een vraag over leveringstermijnen van wagens" hoor ik de meeste hier al denken. Echter zit ik met een vreemd probleem. Zoals bij velen is de uiterste leveringsdatum van mijn nieuwe auto ruim overschreden (lees 4 weken ondertussen). An sich geen probleem en te verwachten met de corona nasleep. Echter weigert de dealer nu een nieuwe uiterste leveringsdatum voor te stellen.

Steeds hetzelfde excuus: "We hebben van de fabriek nog geen nieuwe info gekregen". Heel leuk jongens, maar jullie kunnen dit spelletje nog een jaar spelen en ondertussen heb ik geen nieuwe wagen.

Het KB van 5 april 2019 is echter niet duidelijk en zegt niets over een nieuwe maximum leveringstermijn. De aankoop was uiteraard ook niet aangeduid als essentieel op de verkoopovereenkomst.

Dus, mag de dealer zo lang hij wilt geen nieuwe leveringsdatum voorstellen? Of is er toch ergens een maximum leveringstermijn die gerespecteerd moet worden.

Oh ja, ze hebben me trouwens nog steeds niet via een aangetekende brief op de hoogte gebracht van de vertraging. Ik ben er, uiteraard, zelf achter moeten gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12886

#2 , 19 feb 2022 12:11

Als de dealer geen info krijgt van de fabrikant, zie ik niet in hoe hij een nieuwe leveringsdatum zou kunnen geven?

Lees hier eens:
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... oor-corona

Kali
Berichten: 764

#3 , 19 feb 2022 14:25

Dealers krijgen pas een aantal weken voor de mogelijke productie datum deze datum door… (en dat is een datum onder voorbehoud), en dan nog afhankelijk waar de productie is enz…

(Wagen besteld die begin september diende geleverd te worden, deze week gebeld, “voorlopige” productie datum 4 maart… en dan nog 3-tal weken voor transport en levering)

Reclame

Zarella
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2022 19:13

Als de dealer geen info krijgt van de fabrikant, zie ik niet in hoe hij een nieuwe leveringsdatum zou kunnen geven?

Lees hier eens:
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... oor-corona
Tuurlijk. Maar dat was niet de vraag. :) Toen we nog het KB van 9 juli 2000 volgden, kon een tweede levertermijn niet meer dan 1/4e van de oorspronkelijk overeengekomen termijn bedragen. Oftewel: 6 maanden initiële levertijd + 1,5 maanden tweede levertijd.

In het KB van 5 april 2019 staat er echter "... een aan de omstandigheden aangepaste nieuwe leveringstermijn voor te stellen...". Dus maw geldt de regel van 25% nog? Of mag een dealer nu te pas en te onpas 'onvoorziene omstandigheden' aanhalen en 10 jaar wachten (mooie overdrijving) alvorens hij met een nieuwe leveringsdatum komt.

Ivm de link van Testaankoop: Ze spreken hier over "... een bijkomende termijn van minstens twee tot drie maanden correct ..." Maar nogmaals, vanwaar dat cijfer? Is dat iets wat overeengekomen wordt tussen dealer en consument als goodwill? Staat dat ergens gebeiteld in steen?

Ik heb ook geen zin om het mijn dealer moeilijker te maken dan nodig is. Ben er trouwe klant, die gasten kunnen er ook niets aan doen en ik kan gerust nog wat wachten. Maar als het klopt dat dealers tegenwoordig geen verantwoording meer moeten afleggen qua levertermijnen, zal het in de toekomst alleen nog maar stockwagens zijn hier. (First world problems, I know)

LeenW
Berichten: 12886

#5 , 19 feb 2022 19:51

Als de dealer geen info krijgt van de fabrikant, zie ik niet in hoe hij een nieuwe leveringsdatum zou kunnen geven?

Lees hier eens:
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... oor-corona
Tuurlijk. Maar dat was niet de vraag. :) Toen we nog het KB van 9 juli 2000 volgden, kon een tweede levertermijn niet meer dan 1/4e van de oorspronkelijk overeengekomen termijn bedragen. Oftewel: 6 maanden initiële levertijd + 1,5 maanden tweede levertijd.

In het KB van 5 april 2019 staat er echter "... een aan de omstandigheden aangepaste nieuwe leveringstermijn voor te stellen...". Dus maw geldt de regel van 25% nog? Of mag een dealer nu te pas en te onpas 'onvoorziene omstandigheden' aanhalen en 10 jaar wachten (mooie overdrijving) alvorens hij met een nieuwe leveringsdatum komt.

Ivm de link van Testaankoop: Ze spreken hier over "... een bijkomende termijn van minstens twee tot drie maanden correct ..." Maar nogmaals, vanwaar dat cijfer? Is dat iets wat overeengekomen wordt tussen dealer en consument als goodwill? Staat dat ergens gebeiteld in steen?

Ik heb ook geen zin om het mijn dealer moeilijker te maken dan nodig is. Ben er trouwe klant, die gasten kunnen er ook niets aan doen en ik kan gerust nog wat wachten. Maar als het klopt dat dealers tegenwoordig geen verantwoording meer moeten afleggen qua levertermijnen, zal het in de toekomst alleen nog maar stockwagens zijn hier. (First world problems, I know)
Dat cijfer is wat zij redelijk achten. En dat komt dan van een consumentenorganisatie. Dus als uw 4 weken naar 4 maanden gaan, kan u m.i. verdere stappen ondernemen. Ik begrijp waar u naartoe wilt met "10 jaar wachten", maar anderzijds gaat deze pandemie nog enkele generaties als schoolvoorbeeld dienen op het begrip "overmacht" uit te leggen aan rechtenstudenten.

Op zich is dit een situatie die niemand wil, ook uw dealer niet en ook de leverancier niet. Probeer eventueel onderling iets af te spreken voor een tijdelijke oplossing.

Terug naar “Consumenten Koop”