verkoop 2dehands auto

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

verkoop 2dehands auto

#1 , 04 feb 2022 17:01

Ik heb vorige week mijn auto te koop gezet op 2dehands , omdat hij serieus in de weg staat heb ik begin deze week akkoord gegaan op een bod veel lager .
ik kreeg gisteren een mail van iemand die onmiddelijk wou komen kijken en bood een hoger bedrag ..vandaag kwam die persoon de wagen ophalen en de verkoop is geklonken.

Ik stuur naar de 1ste koper waarmee ik akkoord ben gegaan via sms dat ik de verkoop annuleer en dat hij de verplaatsing niet hoeft te maken .
Nu dreigt hij met een advocaat omdat een sms bindend is :shock: :shock: maar voor grotere bedragen moet toch eerst een schriftelijk akkoord zijn met een voorschot ? het is misschien niet zo netjes om hem aan iemand anders te verkopen maar je wil niet weten hoeveel er een akkoord geven om daarna hun kat te sturen op die 2dehands sites ...

Mijn vraag is wat hij nu kan doen want ik kan die wagen niet terugtoveren :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2435
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2022 19:19

De verkoop was inderdaad gesloten. Een voorschot geeft meer zekerheid, maar is niet verplicht.

Aangezien u de wagen niet meer heeft, zal u moeten afwachten of het bij dreigen blijft of de koper effectief een schadevergoeding vraagt.

LeenW
Berichten: 12957

#3 , 04 feb 2022 19:20

De verkoop lijkt mij duidelijk te bewijzen via sms, bijgevolg heeft de koper recht op een schadevergoeding. U kan hem 10% van de prijs aanbieden, dat is vrij courant.

Reclame

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 04 feb 2022 19:49

De verkoop lijkt mij duidelijk te bewijzen via sms, bijgevolg heeft de koper recht op een schadevergoeding. U kan hem 10% van de prijs aanbieden, dat is vrij courant.
weet ge , ge hebt me terug courage gegeven ;) ...waarvoor dank

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 05 feb 2022 11:58

ik ben wel vergeten melden dat er nog geen contact geweest is met de eerste koper , dus hij heeft de wagen nog niet bezichtigd of getest ...er was wel een prijs afgesproken .

Thomas_A
Berichten: 2435
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2022 12:32

ik ben wel vergeten melden dat er nog geen contact geweest is met de eerste koper , dus hij heeft de wagen nog niet bezichtigd of getest ...er was wel een prijs afgesproken .
Wat staat er in de sms’en waarop jij je akkoord hebt gegeven? Dat hij wil komen kijken of dat hij de wagen koopt een een bepaalde prijs?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 05 feb 2022 14:18

Quote : " Ik stuur naar de 1ste koper waarmee ik akkoord ben gegaan via sms dat ik de verkoop annuleer "

Een bod is een intentie om iets te kopen . Eén partij is dus reeds akkoord .
Wanneer u dan zelf een sms stuurt om de verkoop te annuleren , waarmee u eerst akkoord ging ; dan verbreekt u eenzijdig een contract ( een contract is wettelijk wanneer beide partijen akkoord gaan over het goed/hoeveelheid en de prijs ) .
Een schadevergoeding lijkt mij billijk ( en wettelijk ) , indien eerste koper hier op aandringt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 05 feb 2022 23:29

er is eigenlijk zelfs geen akkoord per sms , , , ,enkel telefoontje dat ik akkoord ging met die prijs ..enkel een annulatie van de verkoop van mijnentwege omdat er iemand de wagen is komen ophalen ..dat is zelfs nog minder

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 05 feb 2022 23:30

hij moet wel "iets" hebben om aan te tonen en dat is niet het geval

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 06 feb 2022 13:23

via sms dat ik de verkoop annuleer en dat hij de verplaatsing niet hoeft te maken .
Je kan een onbestaande verkoop niet annuleren; met deze sms geeft u dus zelf toe dat er een verkoopovereenkomst was.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12957

#11 , 06 feb 2022 13:33

Misschien best eens het letterlijke sms verkeer posten.

Terug naar “Consumenten Koop”