slecht product

gg
Topic Starter

slecht product

#1 , 26 nov 2005 20:17

Dinsdagavond 22-11 koop ik in de Makro Deurne een notebook van Packard Bell.
Woensdag ben ik zowat een hele dag bezig geweest met software installeren en configureren, maar plots "ziet" de computer de dvd-lezer niet meer, waardoor ik geen enkele cd of dvd nog kan lezen.
Omdat dit al de eerste dag een heel ernstig probleem is, ga ik direct naar de Makro met het verzoek om terugbetaling. Daar zegt men echter dat het toestel binnen moet voor herstelling bij Packard Bell. Ik zeg dat ik dat niet wil (ik heb juist een anderhalf jaar oude HP computer terug opgehaald na een maand herstelling en die bleek NIET hersteld te zijn!), omdat ik niet weken wil wachten op een herstelling van een fundamenteel gebrek dat zich al de eerste dag voordoet: dit is gewoon een produkt dat NIET deugt. Ik vraag opnieuw terugbetaling. De verantwoordelijke wordt erbij gehaald en die zegt dat hij ?zijn? geld ook niet terugkrijgt van Packard Bell, dus terugbetalen kan niet. Ik dring aan om met Packard Bell contact op te nemen, hetgeen gebeurt, maar daar zegt men dat dit een zaak is tussen mij en de verkoper (Makro) en dat zij alleen instaan voor reparatie tijdens de garantieperiode.
Ik heb dan met de klantendienst van Packard Bell telefonisch een aantal dingen uitgeprobeerd, maar niets hielp (telefoontje van bijna een uur ? 45 cent per minuut!). Uiteindelijk heb ik de PC helemaal ?gerestored? (dus in ?oorspronkelijke? staat gebracht), waardoor ik alles wat erop stond wel weer kwijt was, en toen werkte de dvd-drive eindelijk terug?
Donderdag en vrijdag ben ik weer zowat de hele dag bezig geweest met configuratie en installatie van de voor mij noodzakelijke software (ik ben zelf docent informatica). Alles werkt naar behoren. Wanneer ik zaterdag echter de notebook aanzet, is de dvd-drive plots weer NIET beschikbaar.
Ik vind dat dit absoluut niet kan en rekende er daarom ook op om mijn geld gewoon terug te krijgen. Ik heb helemaal geen vertrouwen meer in dit product, noch in Packard Bell. Zelfs al wordt dit weer even opgelost, wat is het dan binnen enkele dagen? Ik heb nu al enkele dagen tijd verloren, en ben ten einde raad.
Wat zijn mijn rechten hier eigenlijk? Kan ik geen terugbetaling eisen? En hoe moet ik dat eventueel doen om juridisch ?correct? te handelen?
Graag spoedig antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 nov 2005 10:59

Art.1643. Hij(=de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij,die niet gekend heeft...Art.1644. In het geval van de artikelen...1643,heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen,ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen,welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald...(Burgerlijk Wetboek)

Weet U ZEKER dat het om een HARDWARE gebrek gaat?

gg
Topic Starter

#3 , 28 nov 2005 11:10

Het zou ook een software probleem KUNNEN zijn. Het toestel wordt geleverd met software. Op dat moment "werkt" het ook.
Na aktivatie van meegeleverde software (zoals Norton Antivirus), een upgrade van windows (wat sowieso altijd moet gebeuren) en na installatie van enkele courante softwarepakketten (office en visual studio.net) werken na een tijd enkele functies niet meer en is de dvd-drive niet meer beschikbaar. Er is nergens sprake van illegale of "speciale" software. Op andere computers levert dit allemaal geen probleem.
Mogelijk ontstaan er dus conflicten tussen apparaten specifiek op dit toestel, maar je kan toch moeilijk verwachten dat je op een computer geen extra software mag installeren? En als dat inderdaad niet zou kunnen is deze computer voor mij absoluut onbruikbaar...

Reclame

Gaste
Topic Starter

#4 , 29 nov 2005 13:35

Dom antwoord waarschijnlijk, aangezien het hier om een juridisch forum gaat, maar probeer eens de driver voor de DVD-speler opnieuw te installeren, dit is veek het probleem bij dergelijke voorvallen...

Gast
Topic Starter

#5 , 29 nov 2005 14:44

Vrij moeilijk als je geen dvd-lezer meer hebt.

Ik zou u aanraden van ten eerste een aangetekend schrijven te versturen, zowel naar Makro als naar Packard Bell, waarbij u hen in gebreke stelt, dazt u als het ware oficieel EN schriftelijk laat weten dat u niet akkord bent.
Zet duidelijk in het aangetekend schrijven wat u eist, zijnde de volledige en onvoorwaardelijke terugbetaling van het produt, zoals gegarandeerd door het bewuste artikel uit het Burgerlijk Wetboek. Makro zal waarschijnlijk staan zwaaien met de algemene voorwaarden. Laat u daar niet door overdonderen, dat doen ze allemaal.
Daarnaast zou ik u aanraden om door een professional (hoewel u als docent informatica dat uiteindelijk al zelf bent) op papier te laten zetten wat er scheelt met de computer.

Indien dit niets uithaalt, en noch Makro of PB uw grieven tegemoet komt, kan u beroep doen op de Vrederechter. Die is helemaal niet duur, een advokaat is niet onontbeerlijk.

Ik kan u teneinde enkel maar aanraden om niet op te geven, krijgt u een negatief antwoord, stuur uw brief opnieuw, en vergeet niet om telkens het bedrag van de schadevergoeding die u eist (voor de kosten van de aangetekende brieven, de expertise, de wachttijd, ...)te verhogen, om de druk op de ketel wat op te voeren.

Veel succes!

Gast
Topic Starter

#6 , 10 dec 2005 16:42

Excuseer, kunnen we een beetje realist blijven aub?

Wie een product koopt bij Makro WEET dat hij er geen service bijkrijgt. Wie bij de Makro een TV koopt weet dat hij zelf de zenders moet installeren, wie er een alarminstallatie koopt weet dat hij zelf de draden moet aansluiten. En wie er een computer koopt weet dat die enkel werkt met de software die erop ge?nstalleerd is.

Als iemand dan bijkomende software installeert en er ontstaan problemen ligt dat niet aan het product en niet aan de Makro: dan ligt het aan de eigen technische kennis die te zwak is (ik kan het weten want ik ken het verschil niet tussen een DVD en een CD Rom).

Trouwens: als dit een rechtszaak zou worden kan Makro overduidelijk bewijzen dat de computer werkte toen je hem aanzette, maar dat de problemen ontstaan zijn door je eigen handelingen (de advocaat van Makro zal het woord "geklungel" gebruiken).

Mijn raad : ga naar een gespecialiseerde computerwinkel waar men o.a. Packard-Bell verkoopt, toon de computer, zeg dat je die voor een spotprijs op een veiling hebt gekocht (uit een faillissement) en vraag hen of ze, mits betaling, programma's X en Y en Z kunnen installeren omdat je het zelf niet kan.

en koop bij Makro voortaan alleen je inktcassettes, je printpapier en je waspoeder.

G@nj@
Berichten: 3

#7 , 10 dec 2005 20:31

da klopt !!!
eigenlijk zouden zulke bedrijven geen pc's mogen verkopen
want ze hebben geen eigen hersteldienst
mocht ik in uw plaats zijn.... format c:\ !!!

alhoewel....het is eigenlijk een klein probleemke

ga naar je bureaublad en klik met rechts op "my computer" en kies "eigenschappen"
daar neem je het tabblad "hardware" en daar de button "hardwarewizard"
hiermee laat je de pc zelf zijn hardware zoeken door de stappen te volgen
in die wizard

het kan dat de pc de installatie-cd vraagt om de dvd driver opnieuw te installeren onder jouw eigen software en instellingen

suc6 !


greetz

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 10 dec 2005 22:25

Cash & Carry heeft zijn voor EN zijn nadelen.

MartineKootstra
Berichten: 1

#9 , 06 apr 2007 02:42

Dit bericht is al oud. Sinds het failliet gaan in de Vs, 1998, staan dezelfde klachten op het internet. Ik heb helaas ook in 2007 een Packard Hell gekocht. Deze week heb ik aangifte gedaan bij de onderzoeksrechter van oplichting, overtreding van de wet koppelverkoop etc.. Als particulier is het strafbaar om slechte en defecte pc's te verkopen. De pc's van Packard hell zijn zo slecht en typisch gemaakt dat alleen de software van de fabrieksinstellingen toegepast kunnen worden. Dus geen Linux, Macormedia. Koppelverkoop. Schandalig vind ik het ook dat men het aankoopbedrag niet terug kan krijgen van Packard Hell. Ben benieuwd hoe een rechter hierover oordeelt.

Terug naar “Consumenten Koop”