Bestelbon onder voorbehoud renting wagen

gpconv22
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bestelbon onder voorbehoud renting wagen

#1 , 30 dec 2021 02:26

Ik heb een bestelbon voor een wagen ondertekend in de showroom als zakelijke klant onder voorbehoud van financiële renting.

De dag na ondertekening belde ik om de wagen te annuleren (er werd mij mondeling verteld dat dit kon). Voicemail ingesproken aangezien ze niet opnamen en een week later nog steeds geen antwoord. Hierna belde ik nog eens en zei de verkoper dat ik 15% boete (€3.000) moet betalen als ik de koop annuleer.

Resultaat van de renting aanvraag is positief maar met een voorschot van €7000 die ik nooit heb gezegd. De bedoeling was om met een voorschot van €0 de wagen aan te kopen. Dit staat ook op de ondertekende bestelbon.

De dealer is ook niet bereid om een nieuwe renting aan te vragen aan €0 voorschot. Als deze geweigerd zou worden, ben ik hem nog steeds €3000 schuldig beweert hij. Is dit zo? Ik heb de rentingovereenkomst nog niet ondertekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 dec 2021 09:48

Als je zonder lening een auto (en dan nog liefst een BMW zeker) wil aanschaffen, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Een voorschot van 7000 € is al zeker niet voor een heel kleine wagen. Met dat voorschot kan je al een volledig nieuwe wagen aankopen (veel kleiner dan).

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 30 dec 2021 09:59

Als je zonder lening een auto (en dan nog liefst een BMW zeker) wil aanschaffen, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Een voorschot van 7000 € is al zeker niet voor een heel kleine wagen. Met dat voorschot kan je al een volledig nieuwe wagen aankopen (veel kleiner dan).
Resultaat van de renting aanvraag is positief maar met een voorschot van €7000 die ik nooit heb gezegd. De bedoeling was om met een voorschot van €0 de wagen aan te kopen. Dit staat ook op de ondertekende bestelbon.
Even die 3.000 € omrekenen via 15% schadevergoeding, geeft een aankoopprijs van 20.000 € ? Als u een bestelbon hebt ondertekend, waarbij die 0% voorschot als opschortende voorwaarde staat, is dat m.i. ook bindend voor de verkoper ; dus leveren of annuleren zonder schadevergoeding van uwentwege .

Reclame

gpconv22
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2021 10:32

Als je zonder lening een auto (en dan nog liefst een BMW zeker) wil aanschaffen, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Een voorschot van 7000 € is al zeker niet voor een heel kleine wagen. Met dat voorschot kan je al een volledig nieuwe wagen aankopen (veel kleiner dan).
Het betreft een Kia Sportage. Het was nooit de bedoeling om de wagen aan te kopen. Hij zei dat door te tekenen de leaseprijs kon worden gegeven. Ik heb de bestelbon ondertekend dus dat kan ik niet bewijzen natuurlijk. Ik vroeg voor ondertekening nog als ik de koop kon annuleren na bespreking met mijn vriendin en hij zij dat het kon zonder probleem. Hij vermelde uiteraard niets over die 15% annulatiekost...

Die 15% komt overeen met ongeveer 7000 euro. De effectieve waarde van het voertuig is 40.000 excl. BTW. De dealer zijn "geste" is om van die 7000 euro 3000 euro te maken als ik snel beslis om er goed van af te komen. Die 3000 euro kan dan worden gebruikt als voorschot op een toekomstige wagen binnen de 12 maanden en dit wilt hij ook niet op papier garanderen.

De verkoper zegt nu dat het voorschot op de bestelbon losstaat van de voorschot voor de renting. Kan een verkoper mij zomaar verplichten om een bepaald voorschot te geven? Hij zegt deze renting is goedgekeurd ongeacht als je het voorschot kan betalen of niet dus de koop gaat gewoon door. Mijn vraag was dus om een nieuwe lease aan te vragen aan €0 voorschot maar dit wil hij niet doen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#5 , 01 jan 2022 18:49

Beste

Als 'het nooit de bedoeling was om een wagen aan te kopen' dan teken je ook geen bestelbon....
Een simulatie voor een leasing kan u - los van de concessionaris - bij elke leasingmaatschappij krijgen. Daar moet je geen bestelbon voor tekenen.
Als u daarenboven op de bestelbon niet uitdrukkelijk liet vermelden 'onder voorbehoud van leasing/renting op X maanden zonder voorschot' dan heeft u ook geen poot om op te staan.
U kan vooralsnog bij andere leasingmaatschappijen proberen om dit zonder voorschot te krijgen. Anders zal u inderdaad een schadevergoeding moeten betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Consumenten Koop”