ongevraagd product ontvangen, betalen?

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ongevraagd product ontvangen, betalen?

#1 , 09 dec 2021 13:39

Hallo,

Ik heb een aantal fitness producten besteld bij een Nederlands bedrijf. Bij levering bleek 1 van de producten beschadigd te zijn.

Stuurde een e-mailtje, en men zei om eventueel een gedeeltelijke terugbetaling te doen. Ik stemde hierbij in, maar voor dit gebeurde had men al een nieuw item ongevraagd opgestuurd.

Ondertussen was er tijd verstreken (het beschadigde product was teruggestuurd maar opnieuw richting m'n huis gestuurd) - hier was ik in fout....

Ik email opnieuw en vraag een retour label zodat alles goed loopt bij terugzending, en ze hun beschadigd product terug hebben.

Ondertussen had het bedrijf al een nieuwe factuur gemaakt met beschadigd product erbij (aan nieuwprijs), er van uitgaande dat ik het wilde houden.

En vertelde men me dat er incasso kosten komen, direct na m'n emailtje voor retour:

"Als wij het openstaande bedrag niet binnen de hiervoor gestelde termijn hebben ontvangen, dragen wij de vordering ter incasso over aan DAS Incasso. In dat geval komen de buitengerechtelijke incassokosten voor uw rekening. Deze incassokosten bedragen € 40,00, het maximale bedrag conform de wet maximering incassokosten."

Ookal breng ik het product terug. Tevens ik heb nooit een email of brief van een incasso bureau zelf gekregen ik zag dit juist in een bijlage van het bedrijf hun email (ze hadden niet vermeldt dat er een bijlage was of iets vermeld van een incasso bureau of termijn).

Waar ben ik in fout, en waar het bedrijf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 09 dec 2021 17:34

B2B of consument?

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2021 23:35

als consument besteld...

Reclame

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2021 18:46

hallo kan iemand me helpen AUB, ik ontving vandaag een vordering van een incassobureau waarmee dit bedrijf werkt (vordering voor geld te storten is , zonder factuur erbij of enige informatie).

het bedrijf en incassobureau is trouwens van Nederland, als dit iets kan uitmaken.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 16 dec 2021 23:44

belangrijk om te weten of het incassobureau geregistreerd is in Belgie.

als dat niet het geval is hebben ze geen enkele bevoegdheid in Belgie.

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2021 11:20

het betreft Cannock (met de fenomenale score 1,2 op 5 op google reviews en de slogan "no cure no pay"), alleen vestigigingen in nederland. dus ik neem aan dat ze daar geregistreerd zijn...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 17 dec 2021 12:06

gewoon de incasso betwisten en vragen naar hun registratie in Belgie, tevens de extra kosten betwisten bij de afzender, het is niet uw fout als er iets fout staat op de retour label en het wordt terug naar u gezonden.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... g-door-een

voor zover ik kan zien zijn ze niet geregistreerd in Belgie en hebben ze hier geen bevoegdheid om een incasso invordering te doen, hun naam komt niet voor in de lijst van geregistreerde bedrijven;

https://economie.fgov.be/sites/default/ ... eraars.pdf

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 17 dec 2021 12:10

U spreekt in eerste topic over een fout die u gemaakt hebt..... had die invloed op terugzenden...is wel belangrijk want vb termijn overschrijden.

Indien geen fout in terugzendprocedure dan doen wat @Drone heeft geschreven.
Een incassobureau in NL heeft andere bevoegdheden dan een incassobureau in BE.

Uitzondering indien in de koopovereenkomst zoiets staat dat ze de schuld mogen doorverkopen...

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2021 17:42

ik heb de fout gemaakt doordat het niet gerourtneerd op tijd was, dat geef ik toe.

inmiddels heb ik het bedrijf gezegd dat ik dit volgende week eerstvolgende toe (ik heb een retour label gekregen van hen - wel geen enkel woord over het incasso bedrijf en hun nieuwe "factuur" met het beschadigd product erop als nieuw dat ik nu moet betalen + incassokosten).

ik weet niet hoe het nu zit met de incasso kosten, het bedrijf zei dat ik ze moet contacteren maar ze geven geen antwoord op mails of telefoontjes

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 19 dec 2021 20:46

ik heb de fout gemaakt doordat het niet gerourtneerd op tijd was, dat geef ik toe.

inmiddels heb ik het bedrijf gezegd dat ik dit volgende week eerstvolgende toe (ik heb een retour label gekregen van hen - wel geen enkel woord over het incasso bedrijf en hun nieuwe "factuur" met het beschadigd product erop als nieuw dat ik nu moet betalen + incassokosten).

ik weet niet hoe het nu zit met de incasso kosten, het bedrijf zei dat ik ze moet contacteren maar ze geven geen antwoord op mails of telefoontjes
het desbetreffende incassobureau heeft hier in belgie geen enkele macht om iets te doen.

gewoon het product terugsturen en alle kosten betwisten

enige mogelijkheid dat ze hebben is hier naar de rechtbank trekken

rombreakerr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 dec 2021 23:34

dankje Drone!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 dec 2021 09:42

Negeer deze kantoren compleet, behalve wanneer zij in rechte optreden als schuldeiser, wat vaak niet het geval is. Hun tussenkomst bestaat er enkel in om u te verontrusten.
.

Terug naar “Consumenten Koop”