Garantierecht 2e hands wagen bij 'afzien van alle garantie'

Vraagmaarraak
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Garantierecht 2e hands wagen bij 'afzien van alle garantie'

#1 , 21 nov 2021 13:58

Hallo iedereen.

Ik heb onlangs op mijn zaak een 2dehandswagen aangekocht bij een erkende autohandelaar
Nu kreeg ik plots na 2 weken rijden en wat kilometers achter de rug te hebben de melding dat mijn volledig vermogen niet meer beschikbaar was. Na laten uitlezen van de fout in de garage blijkt dat de turbo het begeven heeft. In de verkoopovereenkomst stond nergens iets vermeld van een versleten turbo. Ondertussen ben ik erachter gekomen dat de vorige eigenaar de wagen maar 6 maand heeft gehad dus vermoed ik dat dit een verborgen/verzwegen gebrek was.

Normaal heb ik als professional recht op 1 jaar garantie waar ik graag beroep op zou willen doen aangezien een nieuwe turbo 1000-2000€ kan kosten.

Maar hier komt de catch, op de verkoopovereenkomst staat er het volgende:

'Voertuig verkocht tegen handelsprijs en zonder garantie in de staat die goed bekend is bij de koper die verklaart het te hebben onderzocht. De verkoop komt tot stand op een professionele basis door de koper die afziet van enige garantie jegens de verkoper, zelfs bij verborgen gebreken.'


Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn en of iets wat op een verkoopovereenkomst staat geschreven, wettelijk boven het verplichte recht op garantie staat indien de auto verkocht is door een erkende handelaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 22 nov 2021 14:10

Wanneer het voertuig op naam van uw zaak staat ( en gekocht bij professionele handelaar ) , hebt u een handelsovereenkomst gesloten tussen handelaars onderling , en wordt een eventuele garantie alleen bedongen in de verkoopsvoorwaarden ( wat in dit geval dus uitgesloten werd ) .

De wettelijke garanties ( hetzij voor nieuw als tweedehands ) gelden alleen voor particuliere consumenten .

U zou zich eventueel kunnen beroepen op het " verborgen gebrek " , indien voldaan aan de voorwaarden ( ook gelet op de prijs van een herstelling )
Zie hier het advies van Jureca :
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... n-gebreken
Het gaat hier weliswaar concreet over " woningen " , maar de voorwaarden voor een verborgen gebrek blijven hetzelfde .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2021 22:25

Hallo iedereen.

Ik heb onlangs op mijn zaak een 2dehandswagen aangekocht bij een erkende autohandelaar
Normaal heb ik als professional recht op 1 jaar garantie waar ik graag beroep op zou willen doen aangezien een nieuwe turbo 1000-2000€ kan kosten.
Waarop baseert u dat? Er is geen enkele regel dat u als zelfstandige recht zou hebben op 1 jaar garantie.

U heeft recht op de garantie die u contractueel onderhandelt.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”