prijswijziging energie

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

prijswijziging energie

#1 , 16 nov 2021 13:50

Mijn energieleverancier stuurt me vandaag een mail waar ik binnen de twee dagen moet op reageren. Mijn contract moet vernieuwd worden op 1/02/2022, maar hij vraagt me nu reeds (binnen de twee dagen) mee te delen of ik wil overschakelen naar variabele prijs.
Dat lijkt me dubieus aangezien ik onmogelijk de marktsituatie in 2022 kan kennen.
Vraag: heeft hij het recht om mij bijna drie maanden op voorhand deze vraag te stellen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2021 14:24

Zal er vanaf hangen of die energieleverancier nog vaste contracten zal aanbieden. Indien niet, kunt u uw vast contract ook niet meer verlengen. Dan ofwel overstappen naar een leverancier die wel vaste contracten aanbiedt of naar een leverancier met de beste variabele prijs.

De vraag stellen mag altijd, maar verplicht te antwoorden is wat anders.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 nov 2021 16:03

Om vast contract te behouden moet ik binnen de twee dagen reageren, anders wordt het een variabel.
Moest iets aanklikken in de mail om vast contract te behouden. Heb dat gedaan en kreeg op mijn scherm de boodschap:dat lijn vast contract blijft maar zonder vermelding van de tarieven.
Aangezien het eerst start op 1/02/2022 heb ik nu een blanco cheque getekend vrees ik.
Voor vaste contract is het toch wettelijk verplicht om de (nieuwe) tarieven mee te delen minstens één maand voor ingang verlenging contract?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2021 19:39

U kunt ook op elk ogenblik van tarief veranderen of andere goedkopere formule bij andere leverancier.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 nov 2021 20:08

U kunt ook op elk ogenblik van tarief veranderen of andere goedkopere formule bij andere leverancier.
Dat weet ik.
Maar het is niet normaal dat mijn huidige leverancier me vraagt om de voortzetting van mijn vast contract vanaf 1/2/2022 te bevestigen (binnen de twee dagen!) zonder mij de prijsvoorwaarden mee te delen!
Waarom bijna 2,5 maanden op voorhand deze vraag stellen als ze zelf hun eigen prijzen nog niet kennen?
Voorts vermelt de e-mail dat zonder reactie binnen de twee dagen het contract automatisch variabel wordt.
Waarom een stiekeme e-mail terwijl alle communicatie uitsluitend via de brievenpost gebeurde....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 16 nov 2021 22:22

aankoop of afstand vermoed ik, 14 dagen bedenk tijd?

ik zou zeker de VREG eens contacteren, dit lijken mij eerder ongeoorloofde praktijken te zijn, klant onder druk zetten etc . . .

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2021 09:05

Thomas,
Dat vind ik een linke streek. Contractwijzigingen kan enkel de klant.
Daarenboven voor een nieuw vast contract : de energietarieven voor 2022 zijn nog niet bekend.
Zeker geen carte blanche geven. Zijn echte farizeeërs praktijken.
En zoals Drone meldt : de VREG.
Uw contract loopt nog, dus u mag dit uitdoen zonder problemen. Daarna als de leverancier geen vaste contracten meer aanbiedt, andere leverancier of variabel contract.
Indien zij wel nog vaste contracten geeft : eerst de klant de tarieven meedelen ( en die zijn nog niet gekend ), of anders met de natte vinger.

iota
Berichten: 830

#8 , 17 nov 2021 11:58

Kleine kanttekening bij de vreg: ik veranderde vorige maand van leverancier na raadpleging van de vreg en nog een andere vergelijkingssite. Andere leveranciers boden een beter tarief. Nu deed ik na een goede maand de test opnieuw, met een heel ander resultaat! Mijn nieuwe leverancier blijkt ondertussen een pak duurder. Ik geraak er niet aan uit welk tarief ik nu ga krijgen.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2021 12:13

Kleine kanttekening bij de vreg: ik veranderde vorige maand van leverancier na raadpleging van de vreg en nog een andere vergelijkingssite. Andere leveranciers boden een beter tarief. Nu deed ik na een goede maand de test opnieuw, met een heel ander resultaat! Mijn nieuwe leverancier blijkt ondertussen een pak duurder. Ik geraak er niet aan uit welk tarief ik nu ga krijgen.
Alleen bij vaste tarieven heeft men weet van de prijs. Bij variabele tarieven is het steeds een ? Gewoonlijk waren deze geldig gedurende 2-3 maanden; nu rekenen ze maar op.
Wat het doel van de VREG momenteel nog is, weet ik niet. Was regulator ?? Leveranciers doen gewoon hun willetje, regering kijkt lustig toe want de 21% BTW is een verrijking.

Terug naar “Consumenten Koop”