Geen kostenloze herroepingsrecht bij zonnepanelen

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

Geen kostenloze herroepingsrecht bij zonnepanelen

#1 , 02 nov 2021 07:48

Wij hebben vorige woensdag impulsief een offerte voor zonnepanelen getekend. Achteraf pas opgezocht wat ons allemaal gezegd was.

Wij hebben in totaal 2 vertegenwoordigers laten komen. De ene sprak van glas op glas panelen. De 2de schoot dit concept af. Volgens hem doet zijn bedrijf dat al 10 jaar niet meer. Toen ik hem zei dat dit het nieuwste zou zijn dan kreeg ik al antwoord dat dit niet kon. Hij kon het tamelijk goed uitleggen en we zijn er allebei met open ogen ingelopen. Volgens hem stoppen meer en meer bedrijven met het gebruik van deze panelen.

De 35 jaar garantie was verkeerd want die mannen moeten aan hun materialen kunnen geraken en aangezien deze minder en minder verkocht zullen worden zullen ze bijgevolg ook stoppen met het produceren.

Bij het online opzoeken zijn we tot de conclusie gekomen dat glas op glas duurder is. Maar toch gaan we voor de traditionele meer betalen. Nogmaals enorm dom en naïef van ons hebben we dit toen getekend. Na de vertegenwoordiger nogmaals aan de lijn te hebben is de twijfel niet weg en ben ik beginnen zoeken achter de kleine lettertjes. Daar vond ik dit.
Verbreking van deze overeenkomst (o.a. annulatie) geeft de niet verbrekende partij recht op een forfaitaire verbrekingsvergoeding van 30 % op de overeengekomen
totaalprijs. In geval van bewezen overmacht in de zin van art. 1147-1148 B.W. zijn betrokken partijen ontslagen van het betalen van een verbrekingsvergoeding.
Geleverde goederen worden niet teruggenomen of geruild.
Herhaald schriftelijk verzoek tot opmeting en/of plaatsing vanwege de verkoper zonder gevolg van de zijde van de koper, impliceert de éénzijdige verbreking lastens de
koper, waarvoor de koper de verkoper schadeloos zal dienen te stellen conform de bovenvermelde paragraaf.
Nu is mijn vraag, is dit legaal. Kan dit zomaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2021 08:29

Als het contract bij u thuis is afgesloten, kan u u beroepen op uw herroepingsrecht binnen 14 dagen. Dit is kostenloos.

leeuwke12
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 02 nov 2021 09:02

Als het contract bij u thuis is afgesloten, kan u u beroepen op uw herroepingsrecht binnen 14 dagen. Dit is kostenloos.
En dus geen verbrekingsvergoeding van 30%?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 nov 2021 09:30

Zorg dan wel dat u een schriftelijk bewijs hebt, (bvb aangetekende opzegging) en dat niet per GSM , SMS of telefoon doet)

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 08 nov 2021 21:48

Als het contract bij u thuis is afgesloten, kan u u beroepen op uw herroepingsrecht binnen 14 dagen. Dit is kostenloos.
Volgens mij heeft TS zelfs 12 maanden tijd hiervoor, aangezien er geen verwijzing naar het herroepingsrecht opgenomen is (tenzij dit later in het contract nog zou staan).

Terug naar “Consumenten Koop”