Is fokrecht door een hondenfokker afdwingbaar?

Arenshi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is fokrecht door een hondenfokker afdwingbaar?

#1 , 28 sep 2021 16:18

Hallo,

in augustus vorig jaar heb ik een rashond (Pyreneese Berghond) aangeschaft bij een fokker.
De fokker wou eerst de pup (reu) die wij hadden uitgekozen niet verkopen omdat ze daar achteraf nog eens mee wou fokken met één van haar teven.

Na wat aandringen is ze alsnog geplooid en hebben wij de pup gekregen. Echter stond er een clausule in de verkoopovereenkomst waarbij de fokker bij het volwassen worden van de reu "eerste fokrecht" zou hebben. Vanzelfsprekend houdt dit dan ook in dat er geen sprake mag zijn van castratie.

Nu, dat is het probleem eigenlijk. Wij zouden de hond toch willen laten castreren omdat onze buur een loopse teef heeft en niet van plan is om deze te steriliseren. Wat maakt dat onze reu CRAZY wordt elke keer hij in de tuin rondloopt. Hoe zou je zelf zijn, natuurlijk. :lol:

We hebben de fokker hieromtrent gecontacteerd en ze is niet meteen van plan in de nabije toekomst te fokken met onze reu. Ze kan ook niet zeggen wanneer dit wel het geval zou zijn. Alleszins niet in dit jaar en waarschijnlijk ook niet volgend jaar.

Eigenlijk heb ik geen zin om mij aan de contractuele verbintenis te houden maar natuurlijk heb ik ook geen zin om voor de rechter gedaagd te worden.

Is zo'n fokrecht afdwingbaar?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 sep 2021 17:17

Eigenlijk niet neen. Want de hond is nu van u en een hond is juridisch gezien een "goed", een voorwerp dus. Bvb: als je een frietketel koopt, kan er geen clausule in het verkoopscontract staan dat de verkoper er nog "voorbakrecht" van heeft...De clausule is dus nietig.

Stel nu nog dat de verkoper het "fokrecht" zou willen afdwingen: En wat als een dekking fout afloopt? Het kàn echt verkeerd gaan (bijtwonden, beschadiging testikels ed, infectie, onvruchtbaarheid als gevolg van ontsteking etc..) én dan? Betaalt de fokker dan uw pup terug? En de investeringen die u gemaakt heeft? Ik denk het niet. dus laat die clausule maar voor wat ze is en castreert u uw hond. Als de fokker daar later iets van zegt, antwoord u gewoon dat de castratie op doktersadvies was. en dat is wel degelijk mogelijk.

Wenst u uw pup niet te castreren, dan vraagt u aan de fokker (als u hem toch een dekking toestaat) de normale dekprijs te betalen zoals iedereen dat moet. Bij zo'n rashond met papieren is dat algauw 700 euro voor 2 dekpogingen voor 1 dracht. Dat is een peuleschil vergeleken bij de prijs die hij per pup vraagt (mùet een gemiddelde van 5 pups in een worp)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”