korting vervalt na toepassen garantiewetgeving

willywonka
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

korting vervalt na toepassen garantiewetgeving

#1 , 17 sep 2021 08:49

Ik kocht recent een elec. fiets, al snel bleken er enige problemen te zijn met de stuurinrichting. In enkele fb groepen las ik dat dit een veelvoorkomend probleem is, ik stelde hierover een vraag aan de fabricant, en deze liet mij weten dat het om een productiefout ging. Ze konden mij wel onderdelen opsturen, maar dan zou het stuur niet meer in hoogte verstelbaar zijn. Ik ging hier niet mee akoord, en uiteindelijk is de verkoper akoord gegaan om de fiets om te ruilen voor een ander model. Dit model is 100euro duurder, en ik verwachtte dus dat ik 100euro ging moeten bijbetalen. Nu vraagt de verkoper 200euro, omdat hij de korting van 10% (verkregen bij inschrijving in de webshop) niet meer wil toekennen (reden : hij heeft veel werk met mijn bestelling...)
Is dit wettelijk? Kan ik die korting toch eisen ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2021 11:10

Een herstelling of vervanging van een goed, dient kosteloos te zijn (1649quinquies, par. 2 BW). De verkoper draagt de gevolgen voor de slechte uitvoering van de verbintenis.

Als de onderneming die 10 procent korting niet wilt toekennen voor het vervangtoestel, heeft u in principe het recht op de ontbinding van de aankoop met de daaraan gekoppelde terugbetaling van het aankoopbedrag.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 sep 2021 13:27

Ik zou zeggen dat eerder §3 van toepassing is. Opgelet het gaat hier om een ander type/model. Het is dus best mogelijk dat op dit model geen korting van toepassing is. We horen hier het verhaal van de koper, niet van de verkoper.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2021 19:21

Ik zou zeggen dat eerder §3 van toepassing is. Opgelet het gaat hier om een ander type/model. Het is dus best mogelijk dat op dit model geen korting van toepassing is. We horen hier het verhaal van de koper, niet van de verkoper.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Daar is mijn tweede alinea op gebaseerd + rechtspraak.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2021 19:31

Ik zou zeggen dat eerder §3 van toepassing is. Opgelet het gaat hier om een ander type/model. Het is dus best mogelijk dat op dit model geen korting van toepassing is. We horen hier het verhaal van de koper, niet van de verkoper.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Precies om die redenen heeft de koper recht op de ontbinding van de aankoop conform paragraaf 3, tweede streepje BW. - honderd euro extra betalen voor een vervangmodel is ernstige overlast.
.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2021 19:44

Ik schrijf nergens dat de koop niet kan ontbonden worden. Ik antwoord enkel op de vraag van T.S.
Enkel de verwijzing naar §3 sluit aan op uw repliek. Ik probeer telkens een neutrale houding aan te nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Consumenten Koop”