product kan (in garantietermijn) niet hersteld worden

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

product kan (in garantietermijn) niet hersteld worden

#1 , 16 sep 2021 14:14

Goedemiddag,

Ik kocht een diepvries van het merk X, dit via een online winkel in België, die ook 2 fysieke vestigingen heeft in België.
Vanaf ingebruikname merken we dat er toch wel veel ijsvorming is bovenaan (binnenin) het toestel, er hangen kleine ijspegels.
Een technieker van X komt langs en zegt dat bepaalde toestellen dit hebben door een update in het systeem, en dit valt helaas niet op te lossen.
Hij geeft aan dat hij het toestel enkel kan meenemen (en geld terug) als dit in een fysieke winkel gekocht is. Dit, omdat ze bij een online shop niet weten of zij het toestel wel in België hebben aangeschaft, of in een ander land.

Nu raadt hij me aan om de winkel te contacteren en te vragen of ze hem willen terugnemen en het geld willen terugbetalen, met de boodschap "succes daarmee".

Bij deze mijn vraag: is een winkel verplicht om het geld terug te storten als een product niet meer kan hersteld worden binnen de garantietermijn?
Nog ter info: de technieker gaf aan dat het toestel ook niet kan geruild worden naar éénzelfde model want deze modellen hebben allemaal dit probleem.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 16 sep 2021 16:24

Goh ja. Niet echt een antwoord - k weet het. Een aantal jaar geleden een “no frost” diepvries gekocht van een groot merk en dat kreng vriest zichzelf elke 6 maanden toe. Gesakkerd maar er uiteindelijk vrede mee genomen om 1 tot 2 keer per jaar te ontdooien. De volgende zal van een ander merk zijn.

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2021 16:49

Ja, op zich is dat ijs niet zo'n ramp, maar het is gewoon erg irritant dat, elke keer we de vriezer openen, er stukken ijs op de grond vallen. Op den duur ligt het daar constant vol natte plekjes...

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2021 18:41

TS schreef:
> Ik kocht een diepvries van het merk X, dit via een online winkel in België,

Als u het toestel nog geen 14 dagen gelden online heeft aangekocht, kan u deze retourneren conform koop op afstand en dit zelfs zonder opgaaf van reden.

TS schreef:
> Bij deze mijn vraag: is een winkel verplicht om het geld terug te storten als een product niet meer kan hersteld worden binnen de garantietermijn. Nog ter info: de technieker gaf aan dat het toestel ook niet kan geruild worden naar éénzelfde model want deze modellen hebben allemaal dit probleem.

De onderneming dient bij ontbinding van de aankoop inderdaad de prijs terug te betalen. In principe kan deze een vergoeding vragen voor het gebruik dat u er van heeft gehad. Maar aangezien er niet voorzien kan worden in een vervangtoestel, betwijfel ik of de onderneming in dit geval prijsvermindering kan doorvoeren.
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2021 18:51

Nog even dit: ontbinding van een aankoop is in regel niet mogelijk wanneer het gebrek gering is.

Je had het toestel meteen moeten retourneren na vaststelling van het gebrek.
.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2021 18:59

Zou toch het merk zelf aanschrijven met de vermelding van betrokken firma + kopie factuur.
Indien de online winkel en 2 vestigingen een hoofdhuis hebben in België of Nederland : ook contacteren en uitleggen.
Indien een ernstig merk gaan die uw klacht wel behandelen ( en zeker dat de technieker zegt dat alle diepvriezers van dat model gebreken vertonen ), zeker als ze een Belgische vestiging hebben.

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2021 21:37

Hallo Lynx,

Maar ik heb het merk toch aangeschreven? Daarop volgend hebben zij hun technieker gestuurd...

De winkel zelf waar ik de diepvries kocht (die dus meerdere merken aanbiedt), heeft 2 fysieke winkels.

De diepvries staat hier nu 3 maanden dus de periode van 14d is al voorbij.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2021 22:10

Hallo Lynx,

Maar ik heb het merk toch aangeschreven? Daarop volgend hebben zij hun technieker gestuurd...

De winkel zelf waar ik de diepvries kocht (die dus meerdere merken aanbiedt), heeft 2 fysieke winkels.

De diepvries staat hier nu 3 maanden dus de periode van 14d is al voorbij.
Controleer of de onderneming aan zijn informatieplicht heeft voldaan ingevolge artikel VI.45, par.1, 8° WER betreffende uw herroepingsrecht. Als hij u deze niet heeft verstrekt, loopt uw herroepingstermijn nog.

Check dit.
.

Terug naar “Consumenten Koop”