Garantietermijn van 2 jaar enkel in België ?

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

Garantietermijn van 2 jaar enkel in België ?

#1 , 05 sep 2021 11:36

Ik heb verleden jaar een electrische camping kookplaat gekocht in een Nederlandse webshop, en nu is een van de 2 kookplaten doorgebrand.

Is de garantietermijn van 2 jaar hier van toepassing, of is dat enkel geldig in België ?

De webshop reageert niet op mijn vraag voor herstelling of vervanging onder garantie, waar kan ik terecht om een klacht in te dienen ?
Is er daarvoor een Nederlandse economische inspectie, of een EU organisatie ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 sep 2021 12:36

Best rechtstreeks het merk zelf aanschrijven of contacteren. Dat is de producent of invoerder van het toestel.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 05 sep 2021 17:25

De 2 jaar is een Europese richtlijn.
De lidstaten zelf mogen bepalen hoe ze dit implementeren, maar het mag niet minder zijn.
In Nederland is de wetgeving dat je recht hebt op garantie gedurende de normale levensduur van het product, dacht ik, wat dus op meer dan 2 jaar komt.

Je kan klacht indienen via ECC België.

Reclame

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#4 , 05 sep 2021 23:13

Best rechtstreeks het merk zelf aanschrijven of contacteren. Dat is de producent of invoerder van het toestel.
Geen idee waar ik die fabrikant of invoerder kan vinden, de webshop koop die dingen waarschijnlijk in bulk in China voor een habbekrats, ik heb ondertussen bij Alibaba gezien dat een toestel dat er net hetzelfde uitziet daar 1/5 van de prijs kosten als je per 200 stuks bestelt, inclusief er dan ook je eigen branding laten opzetten.
Ik heb zitten zoeken naar een gelijkaardig wisselstuk (interne verwarmingsweerstand met zelfde afmetingen en vermogen), bij wisselstukkencentrale, maar dat kost 3 maal zoveel als wat ik nieuw aan het ganse toestel betaald heb, leve de wegwerpmaatschappij :( .

Ik heb ondertussen de webshop ook via e-mail en facebook gekontakteerd, ipv via hun interne antwoordformulier, even afwachten of dat iets oplevert, anders zal het ECC worden zoals aangegeven door Blaatpraat.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 sep 2021 12:41

Dat soort problemen kan je voorhebben als je rommel uit China aankoopt, en al helemaal via een NL webshop. Mijn hebben ze 1 maal liggen gehad en sedertdien koop in enkel nog bij de grote webwinkels, waar ik al jaren klant ben.

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 474

#6 , 06 sep 2021 22:16

Gezien het een grote NL webshop is, die ook fysieke winkels heeft in NL, veronderstel ik toch dat ze zich ook aan EU garantiewetgeving moeten houden, om het even van waar ze hun spullen importeren ?


Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 07 sep 2021 11:15

Goh ja. t Is geen antwoord op je vraag maar als t sop de kool niet waard is zucht ik eens diep, dump de kapotte brol in t containerpark en leef gewoon gelukkig verder.

Terug naar “Consumenten Koop”