NL shop blijkt dropshipper

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

NL shop blijkt dropshipper

#1 , 24 aug 2021 10:34

Kan je een zending weigeren aan de hand van foute info van de verkoper?

Vrouw koopt sandalen op een .nl webshop.
Buiten "wegens Covid kan de verzending wat langer duren" vermelden zij niets speciaal.
Contactgegevens zijn allemaal in Nederland, verzending via PostNL.

Nu 2 weken later krijgen wij bericht van Bpost dat er een pakje voor ons uit China bij de douane ligt en er een kost is van 18.9euro voor dit wordt vrijgegeven.

Dit blijkt om haar sandalen te gaan.

Kunnen wij dit weigeren?
De sandalen waren maar iets goedkoper dan hier in de winkel, dus geen duidelijke fake van een paar euro ofzo.

Moeten we melden dat we dit weigeren? (als dit kan)
Of gewoon niet reageren en return to sender?

En natuurlijk proberen het aankoopbedrag (28euro) terug te krijgen van de webshop.
Op hun website staat herroeping mogelijk tot 14 dagen na ontvangst. (maar kunnen we ook herroepen als we ontvangst weigeren?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 aug 2021 12:55

Zit je nog binnen 2 weken na bestelling ?
Annuleren dan ...

WP002
Berichten: 1479

#3 , 24 aug 2021 13:03

Betaald met creditcard? Zo ja bedrag terugeisen.

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#4 , 24 aug 2021 13:30

Betaald met creditcard? Zo ja bedrag terugeisen.
Neen, helaas niet. Was met bankcontact.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 24 aug 2021 13:46

Waren dit btw en invoerrechten? Dat diende u zelf na te kijken, zie onderaan https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ommerce#q3

WP002
Berichten: 1479

#6 , 24 aug 2021 14:20

Waren dit btw en invoerrechten? Dat diende u zelf na te kijken, zie onderaan https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ommerce#q3
Als men de koper deed geloven dat de webshop in Nederland was gevestigd, dan is er sprake van bedriegelijke verkoop.

U kan klacht neerleggen bij de Economische Inspectie, maar ik zou er niet al te veel van verwachten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 aug 2021 16:20

Die webshop kan wel in NL zijn gevestigd, maar die plaatst pas zijn bestelling (in China) nadat jij hebt besteld, en geeft uw adres op als bestemmeling.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 24 aug 2021 17:17

Waren dit btw en invoerrechten? Dat diende u zelf na te kijken, zie onderaan https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... ommerce#q3
Als men de koper deed geloven dat de webshop in Nederland was gevestigd, dan is er sprake van bedriegelijke verkoop.
Daar kan ik inkomen, maar een .nl site lijkt mij op zich onvoldoende om van bedrog te spreken.

Sianna
Berichten: 156

#9 , 24 aug 2021 19:42

Maar.... Als je in NL besteld hebt, dan heb je toch btw betaald? Waarom komen er dan nog inklaringskosten van de douane bij, ook al komt het pakket uit China?
Voor zover ik begrepen heb (en heb ondertussen zelf al 2x iets besteld vanuit China, btw op betaald en niks extra moeten betalen hier), van zodra je Europees btw hebt betaald, hoef je geen inklaringskosten/verwerkingskosten/douanekosten meer te betalen.
Is het een optie om de factuur (met vermelding van betaalde BTW) naar de postdienst doormailen en aangeven dat je wel degelijk btw hebt betaald, en dus hun kosten weigert? Dat is, indien je de sandalen nog wil, natuurlijk.
Anders zou ik eveneens het pakket gewoon weigeren.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 25 aug 2021 09:19

Zoek eens op Facebook de groep "Ali vs. de rest" op voor meer uitleg.

Terug naar “Consumenten Koop”