Herroepingsrecht installatie zonnepanelen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Herroepingsrecht installatie zonnepanelen

#1 , 16 aug 2021 11:16

Ik heb een overeenkomst getekend voor de aankoop en installatie van zonnepanelen.
Binnen welke termijn is het herroepingsrecht van toepassing?
14 dagen na ondertekenen van de overeenkomst, of 14 dagen nadat de installatie geïnstalleerd is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 16 aug 2021 13:48

WAAR heb he deze overeenkomst getekend? Bij u thuis, op een beurs dan is het herroepingsrecht van toepassing. Bent u echter naar de winkel gegaan en heb je daar getekend dan is er geen herroepingsrecht.
Je kan nooit een overeenkomst na uitvoering /installatie herroepen. De dienst of het produkt is geleverd.
Je kan wel bij een slechte uitvoering of schade de aannemer/plaatser in gebreke stellen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 16 aug 2021 14:14

Bij mij thuis, begin juni.
Installatie is nog niet begonnen noch ingepland.

Even vermelden dat ik schriftelijk het herroepingsrecht heb ingeroepen.
Tegenpartij verwijst dat het herroepingsrecht vervallen is: 14 dagen na tekenen overeenkomst is voorbij, terwijl ik meen dat de 14 dagen pas ingaan nadat alles geïnstalleerd is.
Er wordt nu minnelijk 250 euro annulering gevraagd.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2021 16:26

Wetboek van Economisch Recht
Art. I.8.33°
verkoopsovereenkomst: iedere overeenkomst waarbij de onderneming de eigendom van goederen aan de consument overdraagt of zich ertoe verbindt deze over te dragen en de consument de prijs daarvan betaalt of zich ertoe verbindt de prijs daarvan te betalen, met inbegrip van elke overeenkomst die zowel goederen als diensten betreft;

Art. VI.67.§ 1. Onverminderd artikel VI.73 beschikt de consument over een termijn van 14 dagen om de buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen, en zonder andere kosten te moeten dragen dan die welke in artikel VI.70, § 1, tweede lid, en artikel VI.71 zijn vastgesteld.
§ 2. Onverminderd artikel VI.68 verstrijkt de in paragraaf 1 bedoelde herroepingstermijn 14 dagen na:
1° voor dienstenovereenkomsten, de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
voor verkoopovereenkomsten, de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit neemt of :
Gelet op de definitie van "verkoopovereenkomst", valt ook een gemengde overeenkomst van verkoop met levering van een dienst (plaatsing) onder de definitie "verkoopovereenkomst" en begint de termijn van 14 dagen te lopen bij ontvangst van de goederen.

Zie ook de Leidraad bij de Richtlijn Consumentenrechten, blz. 7-8
https://ec.europa.eu/info/sites/default ... nce_nl.pdf
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 aug 2021 16:29

Dus jij wil eerst de panelen laten leggen, en dan pas herroepen.? Waar heb je dat gehoord. Je moet dat herroepen binnen de vastgestelde termijn en natuurlijk VOOR ze gelegd zijn. Anders heeft aannemer dubbele kosten: eerst het plaatsen, en ze dan terug afbreken.. Dat is toch volledig van de pot gerukt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 aug 2021 17:06

Dus jij wil eerst de panelen laten leggen, en dan pas herroepen.?
Zie de leidraad waarnaar ik reeds verwezen heb, blz. 57-58.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#7 , 16 aug 2021 19:38

De reden van herroeping wil ik ook gerust mededelen, mogelijks schept dat een tweede reden om herroeping (of annulering) mogelijk te maken:

Aannemer komt langs en doet een paar opmetingen, en stelt een aantal panelen voor onder voorbehoud van een technische controle (wat zij ook doen).
Technisch persoon komt langs, stelt alles bij, en weet me te zeggen dat hetgeen ze aangeboden hebben enkel maar kan bij driefasig net, wat ik niet heb.
Ik wil hier niet ombouwen naar driefasig, en zij mogen hetgeen dat ze me aangeboden hebben niet installeren op een monofasig net.
Dat is de reden dat ik de overeenkomst wil annuleren.
Die eerste persoon had mij al moeten inlichten dat een driefasig net vereist is voor hetgeen ze voorstelden, ze kunnen er niet vanuit gaan dat ik weet dat bij een X aantal panelen van een bepaald vermogen dit moet hebben.

Terug naar “Consumenten Koop”