Ook ik ben misschien mn geld kwijt via tweedehands :S

Zwarbo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ook ik ben misschien mn geld kwijt via tweedehands :S

#1 , 27 jul 2021 18:19

Ik zie dat er wel meerdere mensen zijn die gescammed worden via Tweedehands, ook ik deed recentelijk een aankoop via een particulier. Het gaat hier over een elektrisch toestel met waarde van 140 euro.

Schriftelijke overeenkomst:

User verzend toestel, met omschijving 2dehands "Zo goed als nieuw", op. Ik betaalde 100 euro op voorhand en bij ontvangst de overige 40 euro.

Issue:

Pakket kwam toe via Bpost, volledig beschadigd. Zodanig beschadigd zelf dat ik het toestel kon verwijderen uit de verpakking en kon opmerken dat dit niet ging over een toestel die "zo goed als nieuw" was maar 1 die zelf volgens mij niet meer goed KON werken. Het was tevens onvoldoende verpakt, die persoon kon het evengoed in een plastiekzak gestoken hebben.

De man van Bpost begreep mijn afkeer en nam het pakket dus opnieuw mee met een klein hart.

Welke gegevens heb ik:

- "zijn" voornaam en woonst stad
- Track and trace code
- Rekening nummer

Jammer genoeg heb ik geen foto's genomen.

Verdere communicatie na weigering pakket:

Afbeelding

Ik weet niet goed hoe ik hiermee verder moet, had graag een antwoord klaar van iemand die weet wat mijn rechten zijn en welke stappen ik zou kunnen ondernemen ook al gaat het "maar" over 100euro. Wat hij van het pakket vind is irrelevant, ik heb het gezien en dat toestel is (ZEKER) niet wat voldoet aan zijn beschrijving.

Alle hulp is welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 27 jul 2021 18:25

Uw redenering in uw bericht is volledig fout. U bent degene die ontvangst weigert, dan hebt u niet het recht te ontbinden en het geld terug te eisen.

U hebt gekocht puur op de beschrijving? U hebt nergens iets van foto's gevraagd?

Zwarbo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2021 18:48

Aj dat wist ik niet, dus had ik het toch beter aanvaard...

Mijn eerste vraag die ik stelde aan hem: verwijderd wegens naam in tekst - JurecaBE - moderator
Het gaat over een hoofdtelefoon die via een basis station moet opladen, hier zijn 3 contactpunten aanwezig zoals deze Afbeelding
1 van deze pinnen zat volledig vast naar binnen en keert dus niet meer terug, wat een vereiste is om een goed contact te kunnen maken.
Er hingen katteharen aan de earpads en de basestation zelf zag er uit alsof er met een spons (licht) over geschuurd was. (bovenkant basestation waar geen foto van is).
De reden waarom ik deze kochtte was omdat er initieel verwacht werd deze enkel te komen ophalen, account is +8j en de foto's gaven mij geen reden tot wantrouwen.

Het leek me het verstandigste om deze niet in ontvangst te nemen zodat de gebruiker niet kan zeggen dat het mijn fout is.

Dit is het zoekertje verwijderd wegens naam in tekst - JurecaBE - moderato wat trouwens nog steeds online staat.

Alvast bedankt voor jouw antwoord!

Reclame

LeenW
Berichten: 12816

#4 , 27 jul 2021 19:26

Zeker screenshots nemen van het zoekertje voor latere procedure.

U kan best de verkoper in gebreke stellen wegens niet conforme levering. Natuurlijk gaat dagvaarden moeilijk worden als u geen adresgegevens hebt.

Zwarbo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2021 20:39

Zeker screenshots nemen van het zoekertje voor latere procedure.

U kan best de verkoper in gebreke stellen wegens niet conforme levering. Natuurlijk gaat dagvaarden moeilijk worden als u geen adresgegevens hebt.
Kan ik een onbekende in gebreke stellen op basis van eigenaar rekening nummer? Is misschien een domme vraag maar eens je de eigenaar daarvan kent is het niet moeilijk meer om te achterhalen van wie de headset is.

Ik heb de indruk dat het beste wat ik nu nog kan doen is hem vragen het toestel te controleren en als deze nog steeds “zo goed als nieuw” is opnieuw te verzenden in deftige verpakking. Wetende dat die 2 maal in ondermaatse verpakking verzonden was. Kabels en documentatie waren ook al niet (meer?) aanwezig.

Ik ben nu aan het twijfelen of ik voet bij stuk moet houden en verder druk leggen zodat ik mn geld terug krijg, of volledig omkeren en hem de indruk geven dat ik alsnog akkoord ga met zijn voorstel.

Nogmaals bedankt voor jouw input en de screenshot tip, ik wacht zijn antwoord af.

berenod
Berichten: 942

#6 , 31 jul 2021 07:32

Bijkomend, indien u het pakje had aangenomen was de kans reel dat u dan ook zijn adres had (i.e. retouradres).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2021 10:19

U heeft dit gekocht bij een niet handelaar, dan heb je geen garantie, en het is aan u om deze voor de vrederechter te dagen zonder enige garantie op slagen , want u heeft het toestel geweigerd bij de post .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2021 11:46

Zo goed als nieuw is bij 2de hands advertenties helaas vaak met een korrel zout te nemen.

Zoals LeenW al opmerkte: de argumenten die je aanhaalt in je screenshot zijn zeker niet de beste. Ook al heb je waarschijnlijk wel een punt.

Als de verkoper een goede review score heeft, stort hij misschien je voorschot terug voor de minste last?

aceke
Berichten: 138

#9 , 31 jul 2021 11:58

niet slim om geen foto's te nemen want nu kan jij niet bewijzen dat het beschadigd bij u kwam en niet beschadigt is geweest bij retour....

Terug naar “Consumenten Koop”