Late levering nieuwe wagen

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Late levering nieuwe wagen

#1 , 17 jul 2021 16:34

Goede middag

Ik heb begin dit jaar een nieuwe wagen besteld, deze moest 3 weken geleden al geleverd zijn maar is nog steeds niet aangekomen.

Zelf kon ik de levertermijn volgen via de website en zag al snel dat er eind augustus, midden september tevoorschijn kwam terwijl op papier 26 juni staat.

Toen besloot ik om nog een extra optie toe te voegen, dit kon de levertermijn beïnvloeden volgens de verkoper. De auto is nog steeds uitgerekend voor midden september, dit was ook het geval zonder de nadien toegevoegde optie

In het contract staat dat de wagen 25% te laat mag komen, even een kleine berekening :

Levertermijn

= 145 dagen (01/02/2021 -> 26/06/2021)
= 4 maanden 25 dagen

Auto mag 25% te laat komen

= 36,25 dagen te laat
= ten laatste 31 juli/1 augustus geleverd worden ( geteld vanaf de leverdatum op papier = 26 juni )

Zonder de toegevoegde optie was de leverdatum ook eind augustus (26ste) - midden september (16de). Alle bestellingen hebben vertraging volgens de verkoper.


Mijn vraag is nu, mag ik de auto annuleren wanneer de extra termijn overschreden wordt? Of zullen ze het op de nadien toegevoegde optie steken terwijl ik bewijs heb dat de auto zo ie zo te laat zou aankomen? Ook ben ik niet op de hoogte gebracht door een aangetekend schrijven.

Dit is puur om te weten waar ik sta moest de wagen nog later komen dan hij nu uitgerekend staat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 jul 2021 16:48

probeer in eerste instantie compensatie te bekomen ipv alles te annuleren

men kan niet alles blijven steken op toegevoegde opties . . .

Kali
Berichten: 762

#3 , 17 jul 2021 18:26

Staat er niets in de algemene voorwaarden omtrent eventuele overmacht?

Mijn nieuwe wagen was voorzien voor begin september en zal al minstens december - januari worden wegens het wereldwijde chip tekort … (het Britse luxemerk dat tegenwoordig in handen is van een Indische maatschappij )

Ik vermoed dat dit bij TS eveneens de oorzaak van de vertraging zal zijn…

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jul 2021 19:48

Hen ooit vroeger een vervangwagen gekregen voor 14 dagen op kosten van de garage.

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2021 19:31

probeer in eerste instantie compensatie te bekomen ipv alles te annuleren

men kan niet alles blijven steken op toegevoegde opties . . .
Een compensatie, ben benieuwd wat dat kan zijn behalve een vervangwagen… zou ‘m liever annuleren en een direct beschikbaar voertuig halen dan
Staat er niets in de algemene voorwaarden omtrent eventuele overmacht?

Mijn nieuwe wagen was voorzien voor begin september en zal al minstens december - januari worden wegens het wereldwijde chip tekort … (het Britse luxemerk dat tegenwoordig in handen is van een Indische maatschappij )

Ik vermoed dat dit bij TS eveneens de oorzaak van de vertraging zal zijn…
Ja overmacht etc staat ook vermeld in de voorwaarden maar zijn er dan ook geen limieten? Bijna een half jaar extra moeten wachten mogen ze je zo lang aan het lijntje houden dan?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 jul 2021 20:03

Bijna een half jaar extra moeten wachten mogen ze je zo lang aan het lijntje houden dan?
Tenzij TS de handen uit de mouwen steekt en zelf chips gaat fabriceren.

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jul 2021 20:14

Bijna een half jaar extra moeten wachten mogen ze je zo lang aan het lijntje houden dan?
Tenzij TS de handen uit de mouwen steekt en zelf chips gaat fabriceren.
Hopen dat er een snelle inhaalbeweging komt dan want zolang extra wachten voor een auto …

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 jul 2021 09:14

Voor de eerste VOLKSWAGEN moesten de kopers wel 5 jaar wachten.

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 aug 2021 22:39

Als de auto industrie hun bestellingen ivm chips zelf heeft geannuleerd omdat ze dachten dat de verkoop van auto’s zou slinken maar eigenlijk in stijgende lijn is. Waardoor ze daardoor nu tekorten heeft is er volgens mij toch geen overmacht? Want ze hebben deze situatie zelf gecreëerd door hun bestellingen te annuleren of zit ik verkeerd

berenod
Berichten: 942

#10 , 09 aug 2021 07:38

Als de auto industrie hun bestellingen ivm chips zelf heeft geannuleerd omdat ze dachten dat de verkoop van auto’s zou slinken maar eigenlijk in stijgende lijn is. Waardoor ze daardoor nu tekorten heeft is er volgens mij toch geen overmacht? Want ze hebben deze situatie zelf gecreëerd door hun bestellingen te annuleren of zit ik verkeerd
Ik werk in een héél andere (ook technologische) sector, en de chiptekorten zitten overal.

Waar wij op ons materiaal altijd gewoon enkele dagen levertermijn hadden, kan dit nu soms oplopen tot 3 maanden!

En dit is bij leveranciers die reeds lange tijd hun bestellingen hebben opgevoerd in een poging hun stock niveaus op pijl te houden (omdat ze zeker waren dat de vraag ging stijgen en niet dalen), dus ik twijfel sterk dat bij de autoproducenten het probleem ontstaan is doordat ze minder besteld zouden hebben hoor.

Het is algemeen geweten dat het hele probleem ontstaan is door de wereldwijd enorm gestegen vraag naar chips/elektronica door de lockdowns overal, zoals laptops, thuiswerkapparatuur, en alles wat entertainment is zoals televisies, gameconsoles, grafische kaarten voor PC's enzoverder.
Er is zelfs een periode geweest dat er bijna geen webcams te vinden waren (iedereen online vergaderen), toevallig ook electronica dewelke je in de meeste wagens kan terugvinden (parkeerassistenten en rijhulpsystemen).

Als er een schuldige aangeduid kan worden zullen het de chipfabricanten zijn die hun productie hebben omgegooid naar de chips voor de bovenvermelde items omdat men dacht dat dat slechts een héél korte periode ging zijn van sterk verhoogde vraag, en omdat daar hogere winstmarges op zitten in vergelijking tot relatief laag volume items zoals wagens en industriële electronica (mijn sector). In de consumentensector wordt al snel extra betaald om iets te kunnen kopen, grafische kaarten werden plots dubbel zo duur en toch bleven de mensen ze kopen, grote autofabricanten en dergelijke kan men niet zo even snel de prijs van omhoog knallen, zijn allemaal lang vastgelegde prijzen...


Bijkomend, hoe zou je dat zelfs maar gaan bewijzen, dat bestelstrategiën van de autofabricanten de reden is dat je nu moet wachten?

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2021 08:19

Ja dat snap ik en vind ik ook geen enkel probleem maar men heeft dit in februari niet gecommuniceerd dat de levering langer zou kunnen uitlopen terwijl het probleem wel gekend was bij hen, als ik dit wist had ik hoogstwaarschijnlijk geen wagen besteld… Ik word van niets op de hoogte gehouden, moet achter ieder antwoord zelf zitten en soms weken/maanden wachten. Dat is de reden waarom ik nu wat opzoek werk doe, begin het beu te worden.

Heb het gevonden in enkele ‘kranten’artikels

“ Het tekort is het gevolg van de massale annulering van bestellingen van chips door autofabrikanten, toen de vraag naar auto's instortte door de coronacrisis. Toen de vraag naar nieuwe auto's zich sneller dan verwacht herstelde, moesten de autoproducenten achteraan aansluiten en bleek dat de wereldwijde vraag naar chips in de tussentijd enorm was gestegen.”

Thomas108
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 aug 2021 08:38

“The automakers, who have experienced previous recessions, quickly canceled orders for parts with computer chips, thinking auto sales would nosedive, said Michelle Krebs, executive analyst for Autotrader.

Sales of new cars did plummet initially, but quickly rebounded with pent-up demand and 0% financing offers. Also, dealers figured out how to sell vehicles online, offering home pickup and delivery.

So when the factories restarted, the stronger-than-expected demand for new vehicles outpaced production and has yet to catch up.

"Automakers and suppliers that use chips contacted their chipmakers and put back their orders," Krebs said. "By then, chip capacity was consumed by other businesses”


Zo zijn er nog tientallen artikelen te vinden, dus ik neem aan dat er toch waarheid inzit. Dat hun chiptekorten de oorzaak is van hun eigen foute analyses en het annuleren van de gemaakte bestellingen.

Dit is toch een situatie die ze zelf in de hand hebben gewerkt dus als dit aan te tonen valt dat het effectief zo is kunnen ze het niet op overmacht steken maar komt het door hun eigen toedoen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 aug 2021 09:21

Zal wel in kranten PRO-TRUMP geweest zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”