discussie tuinwerken

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

discussie tuinwerken

#1 , 16 jul 2021 12:28

Ik heb in het voorjaar een aantal bomen laten aanplanten door een vzw. de factuur daarvan bevatte een aantal fouten (ontbrekend plantgoed, maar ook te veel aangerekend, en niet afgesproken uren vermeld).

Ik heb de factuur geprotesteerd via e-mail met antwoord van de vzw. Daarna volgde echter een factuur (in xls formaat overigens) waarbij gemeld werd dat de factuur inderdaad niet klopt en dat het nog over x euro meer gaat wegens vergeten plantgoed.

In verdere e-mailconversatie komen we tot een akkoord over het plantgoed en blijft er enkel discussie over werkuren. Er werd van hen kant ook een correctie voorgesteld ivm plantgoed, waarbij expliciet gesteld wordt dat de tweede factuur een fout bevatte. Dat was op 5 mei.

Ik antwoord met een tegenvoorstel om ook de werkuren correct te krijgen, verschil 50 euro. Dat was op 30 mei.

Nu, begin juli, krijg ik een brief van een advocaat waarbij gesteld wordt dat de minnelijke schikking niet meer geldig is omdat ik er zogenaamd niet op inging en hun client nu de volledige 2 facturen eist.

En interestaanrekening van alles bij elkaar iets van een 20% extra bovenop de factuur. Daarbij blijkt dat de data van de facturen foutief worden ingevuld (eigenlijk later dan ze echt gefactureerd werden).

Mijn reactie zou nu zijn: betalen van de correcties zoals op 5 mei voorgesteld, wat het advocatenbureau nu (onterecht) beschouwt als een 'minnelijke schikking', zonder interesten, en betaald op de rekening van de vzw, niet op de derdenrekening van de advocaat zoals zij voorstellen.

Vraag:
- is dit de goeie aanpak?
- gaat men voor 200 euro interesten naar de rechtbank met dubieuze facturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 jul 2021 12:39

Als de intresten alleen reeds 200 EUR bedragen, hoeveel is dan de geclaimde hoofdsom?
Indien het totaal bedrag lager is dan 5000 EUR is het vredegerecht bevoegd.

Wat de VZW gaat doen valt onmogelijk te voorspellen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2021 12:45

het gaat om een geclaimd bedrag van ongeveer 900 euro incl btw. Nu worden er 130 euro interesten bijgerekend. In de algemene voorwaarden wordt vermeld dat het om minimaal 10% van de factuur als schadevergoeding gaat, en dan nog wat interesten per dag tegen 10% jaartarief. Dat heeft de advocaat zelf gereduceerd naar 8%... en een latere datum als startdatum genomen...

Als er een fout erkend wordt in de eerste factuur, dan kun je achteraf toch moeilijk over een 'minnelijk voorstel' spreken?
Wat zijn mijn kansen bij het vredegerecht hierrond, als het toch zo ver komt?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 16 jul 2021 13:00

Of minnelijke schikking nu wel of niet de juiste term is in de gegeven context doet mi niet ter zake. Alleszins is uw voorstel wat betreft die 50 EUR een voorstel tot minnelijke schikking....

Indien de gevorderde bedragen ongeveer overeenstemmen met de gangbare kostprijs van de uitgevoerde werken is er weinig kans om uw gelijk te behalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2021 13:05

Weinig kans ook als de tegenpartij eerst wel een foute factuur erkent? Mijn voorstel was inderdaad een voorstel tot minnelijke schikking, maar zij hadden eerder foute facturen erkend, toch?

En wat met hun voorstel gewoon te betalen en de advocateninteresten eruit te laten?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 16 jul 2021 13:12

Offtopic misschien, maar een vzw die tuinwerken doet?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 16 jul 2021 13:14

"Daarna volgde echter een factuur (in xls formaat overigens) waarbij gemeld werd dat de factuur inderdaad niet klopt en dat het nog over x euro meer gaat wegens vergeten plantgoed. "

1. XLS formaat is OK.
2. Er wordt een fout erkent, maar die geeft aanleiding tot hoger factuurbedrag, niet tot lager...

U zal moeten afwegen:
indien zaak voor vredegerecht en u verliest>>>>>u zal de gerechtskosten (met onder meer rechtsplegingsvergoeding voor advocatenereloon tegenpartij) moeten betalen.
Deze kosten alleen al kunnen hoger oplopen dan het factuurbedrag.

Het is me niet duidelijk hoe groot het bedrag (het verschil) is dat u in vraag stelt.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 16 jul 2021 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2021 13:17

Bedankt. In verband met de fout: ook wordt erkend dat de tweede factuur fout is in een mailbericht tijdens de discussie.

vzw: het gaat om een stichting die met sociale arbeiders werkt (en trouwens niet in al te goeie omstandigheden, ze moesten werken met machines op gewone benzine en niet op alcilaatbenzine bv.

kosten: ook zo als ik al de oorspronkelijk door vzw berekende betaling doe? Dus ongeveer 850 euro?

Er was al van bij de start van mijn kant een bereidheid tot betalen van de factuur, alleen kwam er geen antwoord meer na 30 mei. Ik was op dat antwoord aan het wachten.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 16 jul 2021 13:24

Nogmaals: hoeveel is het verschil tussen wat u oordeelt te moeten betalen en wat zij willen dat u betaalt?

Dat bedrag moet u vergelijken met risico dat u verliest, wat zou betekenen dat u de factuur volledig moet betalen, vermeerderd de gerechtskosten (reken daarvoor ongeveer 1000 EUR, plus het ereloon van eigen advocaat als u er een zou aanstellen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jul 2021 13:35

Bij verder nazicht: Advocaat vraagt nu incl interesten 1000 euro. Zonder interesten 900 euro. Ik ben bereid om 850 eur te betalen. Hij rekent ook interesten op een factuur waarvan nadien zelfs een creditnota volgde...

Zelfs als ze naar de rechtbank stappen, dan is er toch nog steeds een laatste contact?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 16 jul 2021 13:54

U had het aanvaarde bedrag reeds op vervaldag moeten betalen.
Nu bent u in een zwakke positie.

Voor 150 EUR zou ik niet het risico lopen om uiteindelijk nog veroordeeld te worden tot gerechtskosten die even hoog of hoger zijn dan het totale factuurbedrag.

Ik schreef reeds herhaaldelijk:
indien gefactureerd bedrag +/- overeenstemt met geleverd werk staat u zeer zwak.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jul 2021 14:19

Inderdaad, ik had het niet-betwiste gedeelte moeten betalen, daar heb ik niet aan gedacht omdat het leek dat alles in de mails opgelost zou worden zonder er maanden te laten overgaan.
Laatst gewijzigd door taottima op 16 jul 2021 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

taottima
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jul 2021 14:28

Nog ter aanvulling: sta ik ook echt zwak als er in de mail van de vzw letterlijk staat:

"het is inderdaad onjuist dat de boom xx achteraf met een bijkomende factuur nog werd gefactureerd. Dit zal ik laten aanpassen."

Er kwam nooit een aanpassing. En nu wordt die bijkomende factuur toch volledig opgeëist...

Terug naar “Consumenten Koop”