Opzegging fitness abonnement (enkel mogelijk ter plaatse)

DuralexsedlexA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzegging fitness abonnement (enkel mogelijk ter plaatse)

#1 , 03 jul 2021 15:28

Hi iedereen,

Ik heb ongeveer een jaar geleden zowel een aangetekende mail als aangetekende brief gestuurd naar het hoofdkantoor van NRG Fitness. Daarbij heb ik aangevraagd om het contract op te zeggen per eerstvolgende mogelijkheid (maandelijk opzegbaar). Nu kom ik er achter dat ik feitelijk nog steeds actief sta in hun systeem en dat de opzegging nog steeds niet is gebeurd.

Ik heb contact opgenomen met hen en ze geven aan dat het abonnement enkel ter plaatse in de club zelf geannuleerd kon worden en dat daarom de opzegging nog niet is gedaan. Dit staat ook in hun algemene voorwaarden/contract. Kunnen ze dit effectief wettelijk wel verplichten? Dit lijkt me sowieso een beetje absurd aangezien ze tijdens de coronaperiode niet eens open waren en dus bijgevolg ook het contract niet geannuleerd kon worden. Welke acties onderneem ik nu best?
Laatst gewijzigd door DuralexsedlexA op 03 jul 2021 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DuralexsedlexA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2021 15:45

https://xpendy.com/bn/fitness/nrg-fitne ... 8YQAvD_BwE

Voorwaarden in jouw contract ook nalezen.
Mijn opzeggingsbrief ziet er kwa inhoud praktisch hetzelfde uit. Zo vermelde ik mijn persoonsgegevens ook en stuurde ik de brief naar hetzelfde adres.
Het probleem is dat ze dit gewoon niet aanvaarden omdat het enkel ter plaatse zou kunnen.

DuralexsedlexA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2021 23:23

Wanneer er niets specifiek vermeld staat in uw contract dat een opzeg van het abbonement ter plaatse moet gebeuren. Dan telt wat ze zelf aanhalen in hun voorwaarden dat de opzeg via aangetekende zending rechtsgeldig is.
Zeggen telt niet, het moet op papier staan.
Het is toch niet omdat het in hun voorwaarden staat dat dit wettig is? In dit geval zouden hun voorwaarden betekenen dat het abonnement niet opzegbaar was, aangezien ze door corona gesloten waren.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2021 09:04

Als het niet expliciet in hun voorwaarden staat, is het gewoon een truuk om leden aan zich te binden, en hun het uitschrijven moeilijk / onmogelijk te maken. Bevestig nogmaals aangetekend uw opzegging, en vermeld erbij, dat u, bij weigering, niet zal nalaten even langs de VR te gaan.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 aug 2021 09:15

Wanneer er niets specifiek vermeld staat in uw contract dat een opzeg van het abbonement ter plaatse moet gebeuren. Dan telt wat ze zelf aanhalen in hun voorwaarden dat de opzeg via aangetekende zending rechtsgeldig is.
Zeggen telt niet, het moet op papier staan.
Het is toch niet omdat het in hun voorwaarden staat dat dit wettig is? In dit geval zouden hun voorwaarden betekenen dat het abonnement niet opzegbaar was, aangezien ze door corona gesloten waren.
Inderdaad, je kan argumenteren dat er sprake is van een onrechtmatig beding (art. I.8, 22° WER) en het beding in kwestie dus nietig is. Je kan dat feitelijk goed inkleden met COVID, maar het is voor discussie vatbaar natuurlijk.

De houding van de onderneming is niet te verdedigen: ze zouden bij ontvangst van de opzeggingsbrief proactief moeten reageren in plaats van het te laten aanslepen, en gelet op de onmogelijkheid om op te zeggen een andere regeling moeten uitdenken. Dat zullen de meeste vrederechters ook wel denken, meen k.

Ik zou in ieder geval de "verschuldigde" maanden niet betalen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 aug 2021 17:55

Inderdaad best het bovenstaande advies opvolgen: bevestig nogmaals aangetekend uw opzegging, en vermeld erbij, dat u, bij weigering, niet zal nalaten naar de zaak voor te leggen aan de vrederechter. Zeker ook argumenteren dat er sprake is van een onrechtmatig beding (art. I.8, 22° WER) en het beding in kwestie dus nietig is. Vermeld ook dat u niet zal nalaten om deze praktijken aan te klagen in de pers en bij onderstaande instanties; de meeste bedrijven schuwen negatieve publiciteit, dat kost hen omzet en daar hebben ze schrik voor. Uiteraard niet meer betalen vanaf u aangetekende opzeg. Best verzenden met antwoordbevestiging zodat u de afgetekende antwoordkaart indien nodig kan voorleggen aan de vrederechter.

https://consumentenombudsdienst.be/nl/klacht-indienen

https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... n-probleem

https://www.test-aankoop.be/klagen

Terug naar “Consumenten Koop”