Voorschot aankoop pup

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Voorschot aankoop pup

#1 , 28 jun 2021 08:03

Geeft het betalen van een voorschot voor de aankoop van een pup ook verplichting tot verkoop? Wij zijn hondenfokker en hebben een voorschot gevraagd voor de reservatie van een pup. Nu hebben we een heel slecht gevoel bij 1 van de pup kopers dus willen we hun voorschot terugbetalen. Kan dit of ben ik toch verplicht om hen een pup te verkopen?
Er is nog geen overeenkomst ondertekend, dit doen we altijd pas bij de overdracht van de pup.

Gr,
Karine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2021 08:12

Er is een verkoop wanneer er overeenstemming is over goed en prijs. Dat lijkt me wel het geval te zijn. Een getekende overeenkomst, levering of betaling spelen daar op zich minder een rol in.

Als ik de koper zou zijn, zou ik absoluut niet tevreden zijn louter met de teruggave van het voorschot. Ik zou gaan voor gedwongen uitvoering van de overeenkomst. Bij onmogelijkheid minstens de dubbele teruggave, om evenredig te zijn met het betaalde voorschot.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 28 jun 2021 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 28 jun 2021 08:22

Burgerlijk Wetboek:
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

KB consult
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2021 08:42

Bedankt voor de reacties! Dus als ik het goed begrijp kan ik de verkoop annuleren als ik het voorschot x 2 terugbetaal?

Terug naar “Consumenten Koop”