Mijn vader is 2 maanden geleden overleden. Alle facturen van mijn ouders werden betaald via domiciliëring, zo ook de factuur voor telefoon en televisie, bij dat bedrijf dat constant zijn prijzen verhoogt.
Ik zeg tegen mijn moeder : ze zullen eens ze merken dat de betaling niet is doorgegaan omdat de rekening geblokkeerd is, wel een brief sturen om dat aan te kaarten en dan maken we gelijk daar gebruik van om een nieuwe domiciliëring te starten op de bankrekening die ze nu nieuw heeft geopend.
Vandaag blijkt dat deze firma alles afgesloten heeft. Maar we hebben nooit een brief gehad, noch een aangetekend schrijven. En met alle gedoe rond het overlijden is het gewoon uit onze gedachten gegaan. Alle andere leveranciers hebben wel een brief gestuurd en die hebben we allemaal in orde gebracht.
Nu snap ik wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor je facturen, maar ze wonen al tientallen jaren op hetzelfde adres, hebben geen e-mailadres en dergelijke. Een gewone brief was onderschept geweest door één van de kinderen, maar nu niks en ineens geen tv en telefoon meer.
We hebben gebeld en kregen al direct te horen dat alles was afgesloten wegens een openstaand saldo. Dit moesten we direct betalen en dan zouden we binnen het uur terug tv en telefoon moeten hebben.
Zijn ze verplicht om je te informeren over een betalingsachterstand? En mogen ze zomaar afsluiten zonder enige vorm van kennisgeving?
Stel dat die 25 euro bij de factuur kletsen wegens wanbetaling? Kan ik dat aanvechten?