Afsluiten zonder verwittigen

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Afsluiten zonder verwittigen

#1 , 22 jun 2021 16:35

Mijn vader is 2 maanden geleden overleden. Alle facturen van mijn ouders werden betaald via domiciliëring, zo ook de factuur voor telefoon en televisie, bij dat bedrijf dat constant zijn prijzen verhoogt.

Ik zeg tegen mijn moeder : ze zullen eens ze merken dat de betaling niet is doorgegaan omdat de rekening geblokkeerd is, wel een brief sturen om dat aan te kaarten en dan maken we gelijk daar gebruik van om een nieuwe domiciliëring te starten op de bankrekening die ze nu nieuw heeft geopend.

Vandaag blijkt dat deze firma alles afgesloten heeft. Maar we hebben nooit een brief gehad, noch een aangetekend schrijven. En met alle gedoe rond het overlijden is het gewoon uit onze gedachten gegaan. Alle andere leveranciers hebben wel een brief gestuurd en die hebben we allemaal in orde gebracht.

Nu snap ik wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor je facturen, maar ze wonen al tientallen jaren op hetzelfde adres, hebben geen e-mailadres en dergelijke. Een gewone brief was onderschept geweest door één van de kinderen, maar nu niks en ineens geen tv en telefoon meer.

We hebben gebeld en kregen al direct te horen dat alles was afgesloten wegens een openstaand saldo. Dit moesten we direct betalen en dan zouden we binnen het uur terug tv en telefoon moeten hebben.
Zijn ze verplicht om je te informeren over een betalingsachterstand? En mogen ze zomaar afsluiten zonder enige vorm van kennisgeving?

Stel dat die 25 euro bij de factuur kletsen wegens wanbetaling? Kan ik dat aanvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2021 19:59

Zij moeten u niet verwittigen, en ja zij mogen een administratie kost bij de rekening doen .u ben verantwoordelijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 22 jun 2021 20:23

Telecombedrijf moet worden verwittigd na overlijden abonnee en het stopzetten van de doorlopende opdracht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 24 jun 2021 20:43

Nochtans hebben ze toegegeven dat ze hier commercieel zwaar in de fout zijn gegaan.
Gelukkig konden we het openstaande bedrag direct betalen en was 5 minuten erna de connectie terug.

Ze hebben de aanmaningskosten en dergelijke laten vallen en zetten nu het papierwerk in gang voor de overname.

Correct geregeld als je het mij vraagt. Wat een vriendelijke klantendienstmedewerker met een beetje begrip allemaal niet kan doen :-)

Hier mag een slotje op!

Terug naar “Consumenten Koop”