Keuken annuleren voor betaling voorschot

liselotteteeuwen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Keuken annuleren voor betaling voorschot

#1 , 06 jun 2021 17:36

Goeiemiddag

Ik vroeg me af wat je als consument nog terug kan na het tekenen van een bestelbon van de keuken (in een keuken showroom), nog voor betaling van voorschot.

Ik vermoed van niet, maar misschien weet iemand er meer over?

Bezint eer u begint, dat weet ik, nog niets getekend namelijk, maar wil graag op voorhand mijn opties weten, zelfs al zal ik pas tekenen als ik 100% zeker ben, ik ben graag op de hoogte

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 06 jun 2021 17:41

Vanaf dat u zou tekenen is er een overeenkomst, en kan de verkoper een schadevergoeding eisen bij eenzijdige verbreking.

liselotteteeuwen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2021 17:46

Vanaf dat u zou tekenen is er een overeenkomst, en kan de verkoper een schadevergoeding eisen bij eenzijdige verbreking.
Er is geen sprake van bedenktijd of enige vorm van herroepingsrecht in dit geval?

Ik lees op sommige plekken dat een voorschot het contract moet bevestigen. Maar verwachtte wel het antwoord zoals je dit zegt, al ben ik steeds benieuwd naar de mazen in het net.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 06 jun 2021 17:48

Vanaf dat u zou tekenen is er een overeenkomst, en kan de verkoper een schadevergoeding eisen bij eenzijdige verbreking.
Er is geen sprake van bedenktijd of enige vorm van herroepingsrecht in dit geval?

Ik lees op sommige plekken dat een voorschot het contract moet bevestigen. Maar verwachtte wel het antwoord zoals je dit zegt, al ben ik steeds benieuwd naar de mazen in het net.
Er is geen herroepingsrecht als u het in de showroom koopt. Bedenktijd is er onbeperkt, zolang u niets tekent.

liselotteteeuwen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2021 17:59

Dankjewel voor je hulp.

Dit had ik uiteraard wel verwacht, maar ik dacht misschien zolang er nog geen voorschot betaald is...

Zoals ik al zei; ik bezin sowieso voor ik begin!

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2021 06:20

Juridisch gezien is het antwoord van LeenW helemaal correct. Uiteraard is de reden waarom ze het voorschot vragen, omdat het makkelijker is de schadevergoeding bij contractbreuk gewoon te houden i.p.v. later nog te verkrijgen.

Ben zelf zelfstandige in bijberoep, gaat weliswaar om kleinere bedragen dan een keuken. Ik laat duidelijk weten dat na ondertekenen het voorschot moet betaald worden binnen x dagen. Pas na betaling leg ik datum definitief vast in mijn agenda of koop ik eventueel goederen aan.

Geen zin om mijn tijd en energie te steken om achter iedereen aan te gaan die wel bevestigt en dan toch geen voorschot betaalt. Juridisch zou ik het wel kunnen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 jun 2021 09:43

Mogelijks kan keukenbouwer u wel nog een factuur sturen voor zijn offerte, tenzij uitdrukkelijk vermeld was dat een offerte gratis was. Het opmaken van een keukenofferte vraagt wel wat studie, tekenwerk en opzoekwerk.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 jun 2021 12:13

Mogelijks kan keukenbouwer u wel nog een factuur sturen voor zijn offerte, tenzij uitdrukkelijk vermeld was dat een offerte gratis was. Het opmaken van een keukenofferte vraagt wel wat studie, tekenwerk en opzoekwerk.
Als er over de kosten van een bestek - de consument moet hierover ingelicht worden alvorens er een bestek wordt opgesteld - niet gecommuniceerd werd, is het sowieso kosteloos.
.

Terug naar “Consumenten Koop”