onterechte afrekening krant

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

onterechte afrekening krant

#1 , 03 jun 2021 16:36

Allen,

Wij ontvangen reeds 2 jaar dagelijks de krant. Hoewel wij hier nooit om gevraagd hebben.
Anderhalf jaar geleden hebben wij hun reeds gecontacteerd dat wij dit niet wensen. Ze zouden het bekijken, maar tot op vandaag krijgen wij nog steeds dagelijks de krant in onze brievenbus.

Daarnet zat er een rekening in de bus van 650 euro... Dus waarschijnlijk hebben ze dit opeens opgemerkt en besloten om ons alle achterstallige abbonementkosten door te rekenen... Kan dit zomaar?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 jun 2021 16:43

Waarschijnlijk is een proefperiode stilzwijgend in een abonnement overgegaan...
Moet nakijken maar vermoed dat abonnementskosten na 1 jaar verjaren.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 03 jun 2021 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#3 , 03 jun 2021 16:45

Is er soms een proefperiode soms stilzwijgend in een abonnement overgegaan?
neen, nooit contact gehad of enige aanvraag verstuurd...

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 03 jun 2021 16:45

HOE heb je hen gecontacteerd ?
En is dit contact te bewijzen ?
Een telefoontje is geen bewijs
een sms is geen bewijs
een brief is al beter
een aangetekende brief nog beter.

Sowieso nu een aangetekend schrijven sturen dat je de factuur protesteert omdat je niets besteld hebt.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 03 jun 2021 16:48

HOE heb je hen gecontacteerd ?
En is dit contact te bewijzen ?
Een telefoontje is geen bewijs
een sms is geen bewijs
een brief is al beter
een aangetekende brief nog beter.

Sowieso nu een aangetekend schrijven sturen dat je de factuur protesteert omdat je niets besteld hebt.
Mijn vrouw heeft gebeld om te vragen waarom we een krant kregen die we niet gevraagd hadden...
Ze hadden blijkbaar een verkeerd adres staan en ze gingen het annuleren... maar is nooit gebeurd.

Maar we hebben ook nooit iets aangevraagd.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 03 jun 2021 17:16

De krant gaat dan toch het bestaan van een overeenkomst moeten aantonen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 03 jun 2021 17:20

Verkeerd adres....maar wiens naam staat op die rekening?

En ja "bewijs" van bestelling vragen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 03 jun 2021 19:39

HOE heb je hen gecontacteerd ?
En is dit contact te bewijzen ?
Een telefoontje is geen bewijs
een sms is geen bewijs
een brief is al beter
een aangetekende brief nog beter.

Sowieso nu een aangetekend schrijven sturen dat je de factuur protesteert omdat je niets besteld hebt.
Waarom zou een sms geen bewijs kunnen zijn?

Begin eens bij het begin. Wat moet er bewezen worden? Eigenlijk eenvoudig: hij die de betaling vraagt van iets, moet de rechtshandeling of het rechtsfeit dat daar aanleiding toe geeft bewijzen (artikel 8.4, 1e lid Nieuw Burgerlijk Wetboek). Als er dus een abonnement zou zijn op basis waarvan TS gehouden is te betalen, moet de 'eiser' dat bewijzen.

De 'eiser' in casu is een onderneming, terwijl de 'verweerder' een consument is. Aldus is het bewijsstelsel voor de consument vrij terwijl dat voor de onderneming niet vrij is (artikel 8.11 Nieuw Burgerlijk Wetboek). Een SMS kan dus zeker een bewijs zijn.

TS hoeft nog niets te bewijzen op dit moment, alleen betwisten dat er een overeenkomst is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 jun 2021 11:55

Daarnet zat er een rekening in de bus van 650 euro... Dus waarschijnlijk hebben ze dit opeens opgemerkt en besloten om ons alle achterstallige abbonementkosten door te rekenen... Kan dit zomaar?
Uiteraard niet

Rekening aangetekend protesteren !

Daarin verwijzen naar uw eerdere contactname van ( datum) om levering te stoppen wegens foutief.

Zoals Genthian zegt: wie beweert dat dit verschuldigd is, zal zélf moeten bewijzen dat u dit ook gevraagd heeft :!:

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#10 , 07 jun 2021 08:18

Daarnet zat er een rekening in de bus van 650 euro... Dus waarschijnlijk hebben ze dit opeens opgemerkt en besloten om ons alle achterstallige abbonementkosten door te rekenen... Kan dit zomaar?
Uiteraard niet

Rekening aangetekend protesteren !

Daarin verwijzen naar uw eerdere contactname van ( datum) om levering te stoppen wegens foutief.

Zoals Genthian zegt: wie beweert dat dit verschuldigd is, zal zélf moeten bewijzen dat u dit ook gevraagd heeft :!:
Oké duidelijk. bedankt!

Terug naar “Consumenten Koop”