Garantie termijn reparatie wagen

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

Garantie termijn reparatie wagen

#1 , 23 mei 2021 21:07

Ik heb op 16-03-2020 een reparatie laten doen aan mijn wagen. Het ging over een ontsteking module.

Ik krijg recent een melding op mijn dashboard dat er iets zou mis zijn met de uitlaatgassen. Ik contacteer de garage en vraag voor het uitlezen van de wagen om zo het probleem op te sporen en eventueel op te lossen. Ze laten me komen op 02-02-2021 (iets minder dan 11 maanden na de eerste reparatie) en bij aankomst zeggen ze mij "O koop dit product (85€)" giet het in je tank en dat reinigt de motor en filters als je is goed door rijd.

Mits ik niet veel rij met de wagen duurt het 1 a 2 maand alvorens ik is goed doorrij en het probleem is nog steeds aanwezig. Ik bel 21-04-2021 wederom naar de garage en vraag of ze de wagen kunnen uitlezen "ja hoor kom maar langs 27-04-2021". Ze lezen de wagen uit en komen naar mij "ja het heeft te maken met een bobijn, zou 220€ kosten". Ik zeg ja repareer maar en laat de wagen achter.

Ik krijg de factuur thuis opgestuurd op datum van 28-04-2021 en merk dat de reparatie die ze nu hebben uitgevoerd 13 maanden na de eerste reparatie identiek is aan de laatste. Alleen is ze +- 100 € duurder.

Ik contacteer de garage maar krijg geen antwoord meer op mijn emails. Ze hebben identiek hetzelfde stuk vervagen en wederom de bougies want die zouden versleten zijn? Ik ben geen garagist maar kunnen bougies verslijten na 3.500 km?

Nu mijn vragen:
Is de garantie termijn voor reparaties 12 maanden?
Valt dit daar nog onder? De eerste melding van het probleem is gedaan binnen deze termijn?

Alvast bedankt voor de kennis die gedeeld kan worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mei 2021 22:02

Je kan idd stellen dat er bij de herstelling aan u een nieuw onderdeel verkocht is waarop garantie van toepassing is.

Maar is het ook effectief dezelfde "bobijn" die eerder al vervangen is :?:
Je hebt er zo één per cilinder ...


Bougies - zijn die bij de vorige herstelling vervangen ?
Indien niet, hoe lang zaten ze er al in ?

Want daar zal het prijsverschil in zitten.

320€ voor bobijn en (meestal) 4 bougies dat valt zelfs nog mee ...

https://www.mijntipsenadvies.be/2020-10 ... EU23180201

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#3 , 24 mei 2021 00:48

Tja dat is natuurlijk de vraag. Maar de garage lijkt niet te antwoorden op mijn vragen. Ze rekenen een onstekingsmodule aan en 4 bougies. De 4 bougies stonden ook op de vorige factuur dus ik ga ervan uit dat die toen vervangen zijn. Deze was toen 372 € en de factuur nu is 520 €.

Ik kan me niet inbeelden dat 4 bougies kapot gaan op 3.500 km?

Ze hadden mondeling gezegd dat de bobijn 220 € was maar hebben 320 € aangerekend. Natuurlijk heb ik van dit geen bewijs omdat ik nooit geen offerte heb gekregen. De werken waren dringend nodig of ik zou meer schade aan de wagen veroorzaken.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 mei 2021 11:56

Tja dat is natuurlijk de vraag.
Onder motorkap kijken hoe systeem opgebouwd is

Er bestaan verschillende systemen:

Apart per cilinder
Dan kan het defect op een andere cilinder gezeten hebben
(maar dan is er niet echt reden om 2 keer alle bougies te vervangen ...)

Gecombineerd in één "rail" naar alle bougies
Als dat geheel kort voordien al vervangen is door een nieuw onderdeel, zou dat onder garantie moeten vallen ...
Garantie hebben en garantie krijgen zijn echter 2 verschillende dingen ...

Ik kan me niet inbeelden dat 4 bougies kapot gaan op 3.500 km?
Normaal niet
Maar als er problemen zijn met ontsteking, kunnen ook de bougies om zeep zijn


Op een gecombineerd systeem kan ik me voorstellen dat tegenwoordig geen tijd meer gestoken wordt in preciezere diagnose en controle, maar ineens alles vervangen.
Of het is zelfs standaard procedure van merk uit ...


Als je een lekke band hebt en je vervangt alle 4 banden, is het ook opgelost volgens die doctrine ...

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#5 , 28 mei 2021 01:35

Heb nazicht gedaan en het gaat om 1 bobine voor de 4 cilinders. De garage heeft dit vandaag ook nog bevestigd. Dus zover ik versta heb je toch altijd 1 jaar garantie op stukken?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 29 mei 2021 15:22

Ik kan me niet inbeelden dat 4 bougies kapot gaan op 3.500 km?
Als de bobijn niet goed werkt wel. De onderbrekerpunten branden dan ook vaak door.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ZoeFken
Topic Starter
Berichten: 121

#7 , 31 mei 2021 02:27

Tnx Oude Belg. Wel nog een bijkomende vraag. Valt dit dan ook niet onder garantie? Als door het plaatsen van een defect artikel iets anders stuk gaat moet dit dan ook niet vergoed worden door de fabrikant?

Terug naar “Consumenten Koop”