Veel meer mazout ontvangen dan besteld - moet ik betalen?

Karsten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Veel meer mazout ontvangen dan besteld - moet ik betalen?

#1 , 21 mei 2021 19:06

Onlangs bestelde ik mazout, en gaf daarbij aan "ongeveer 2000 liter" nodig te zullen hebben. Er werd vervolgens 3000 liter geleverd. Tijdens de levering was ik niet thuis, waarmee ik (zoals de afgelopen 10 jaar met dezelfde leverancier) akkoord was.

Ik belde om te vragen waarom er 50% teveel was geleverd (ik had absoluut geen behoefte aan de extra 1000 liter; we verhuizen binnenkort), en gaf aan dat ik hiermee niet akkoord was.

Leverancier antwoordde dat ik, door het woord "ongeveer" te gebruiken, impliciet had aangegeven dat ik mijn tank geheel wilde laten vullen - hetgeen ik juist (zie boven) absoluut niet wilde. Er werd aan toegevoegd dat ik zelfs geluk had gehad dat de mazoutwagen slechts 3000 liter bevatte, omdat ik anders nog duizenden liters meer geleverd had kunnen krijgen!

Van deze schijnbare "mazout-taal-conventie" was ik niet op de hoogte, en in mijn beleving betekent het woord "ongeveer" in normaal dagelijks taalgebruik zeker niet "mogelijkerwijs 50% meer".

Ik stelde hen daarom voor het "verschil te delen" (dus dat ik voor 500 liter extra zou betalen), of dat ze de teveel geleverde mazout komen ophalen. Dit werd resoluut afgewezen - teleurstellend, aangezien ik deze leverancier al 10 jaar trouw ben geweest!

Wat nu? Moet ik de factuur voor de volledige 3000 liter betalen, ook al was het niet mijn wens om zoveel stookolie te ontvangen? Alvast heel hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 mei 2021 20:04

U hoeft niet te betalen, u kan vragen dat de leverancier zijn fout rechtzet en de 1000 liter terug komt ophalen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 mei 2021 12:27

Stel hem in ieder geval dringend aangetekend in gebreke, zodat je later enig bewijs hebt, en maak hem het voorstel van @LeenW over.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2021 13:00

Persoonlijke mening ( geen juridische ).

U bestelt ongeveer 2000 l mazout. Daar laat u zelf de deur op een kier. Is geen duidelijke bestelling.
Is een klein beetje carte blanche.

Mijn voorstel : behoudt die 3000 l mazout, en vraagt een extra korting voor levering 3000L; leveringen krijgen dikwijls een extra korting bij grotere hoeveelheid.
Terug laten 1000 l oppompen, zal ook zijn prijs hebben.
En wie is juridisch in fout ? Leverancier weet wellicht ook niet dat u gaat verhuizen.

Nooit een bestelling plaatsen : ongeveer wel degelijk strikt bepaald. Is zo voor alle sectoren.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 mei 2021 13:16

Als u ongeveer 2000 liter bestelt, dan is 3000 inderdaad veel te veel. Overigens antwoordt de leverancier niet echt 1duidig: hij meldt dat hij dacht dat je dus ongeveer "vol" bedoelde. Maar zegt dan ook dat hij nog 1000en liters meer had kunnen tanken. Dat klopt niet. Ofwel dacht hij vol en tankte hij ook (ongeveer) vol. Ofwel "mocht het iets meer zijn" dan 2000 liter. en dan hadden het er misschien 2200 geweest. Zoals eerder gemeld: AS sturen + betalen voor 2000 liter. U heeft er zoveel besteld.

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 23 mei 2021 08:00

Wat werd er vroeger gedurende 10 jaar afgesproken ? Wat werd er besteld en wat werd er gangbaar geleverd ?
Als je steeds ongeveer 2000 liter bestelde en zonder protest 2500 of 3000 aanvaardde dan kun je nu dit de leverancier niet verwijten. Leverancier kan niet weten dat je verhuist of dat de levervoorwaarden door jou zijn veranderd.
Heb je toen wel al geprotesteerd dan zal je nu sterker staan om je gelijk te halen.

Terug naar “Consumenten Koop”