Gebrekkige tweedehandswagen met garantie

Haldyn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gebrekkige tweedehandswagen met garantie

#1 , 20 mei 2021 19:54

Geachte lezers,

Mijn zus heeft een Hyundai i30 (bouwjaar 2008, 62xxx km) met 1 jaar garantie gekocht in 13 februarie 2021 bij een alle merk garage. Er komen allerlei verborgen gebrekken uit de kast. Net voordat ik de garage ging verlaten heb ik ondekt dat:

*** De elektrisch verwarmde zijspiegels klappen niet in, kunnen niet afgesteld worden, maar ook de zijspiegels ontdooien niet (schakelaarmodule op de armleuning).
*** Rare biepende geluid uit de motor compartiment komt.
*** Vocht in de rechter lamp, etc...

Ik heb deze gebrekken allemaal aan de garagist gemeld op de afhaaldag en de garagist had me toen gezegt dat dit allemaal door de vrieskou (-5°C / -7°C) en lang stilstaan komt, zo-niet later mocht ik terug contact opnemen en langskomen voor de gebrekken.

Zowel de geluid, niet functionerende zijspeigels als vocht in de rechterlamp is nog altijd aanwezig. Na 20 dagen rijden (9 april) werd de geluid 10 keer luider, de auto sla soms af, onregelmatige toerental, ... Ik heb dit geluid vastgelegd met een video en garagist op hoogte gebracht en mocht langs komen. Midden april 2021 heeft de garagist mij zo snel mogelijk binnen paar minuten de deur uigewezen, niets van diagnose niets van controle, allemaal door naar de auto te kijken met blote ogen:

*** "Zijspiegels zijn niet elektrisch, sorry we hebben dit zo gekocht en verkocht aan u."
*** 1 a 2 keer goed gas geven en koppeling indrukken voor de biepende geluid " niets aan de hand, het is normaal geluid"
*** Vocht in de rechterlamp? "Ik kan daar niets aan doen".


Echter vandaag 20 mei 2021, na 2400 km gereden met deze auto is de geluid nog luider geworden, met allerlei neven effecten op de auto, ben ik toch naar een onafhankelijke garage geweest om alles vast te stellen op papier en zelfs duiken er nog meer problemen op en dit allemaal peperdure factuur voor de diagnoses:

*** Geluid komt van de koppeling, die moet spoedig mogelijk vervangen worden,
*** Zijspiegels zijn zowel elektrisch afstelbaar en inklaarbaar, maar ook verwarmd, maar functioneren niet, kabelbreuk ergens of schalelmodule kapot of beide spiegels kapot.
*** Shockdempers beide aan vervanging toe door lek.


Ik heb de garagist direct op hoogte gebracht, maar de antwoord was "zijspiegels zijn toch niet elektrisch, en voor de rest kom ik niet tussen, sorry, fijne dag verder".

Kan hij zomaar onderuit gaan en zijn voeten aan de wettelijke garantie van 12 maanden vegen voor deze gebrekken die na 2400 km / +-2.5 maanden na aankoop opduiken?

Ik kijk uit naar advies en reacties,

Met vriendelijk groet,

Haldyn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mei 2021 20:02

Mak uw bezwaren dringend over aan de garage die de wagen verkocht, en geef hem een termijn van 14 dagen om hieraan te verhelpen. Nadien zal je naar de vrederechter moeten stappen

jef007
Berichten: 1679

#3 , 20 mei 2021 21:05

aangetekend in gebreke stellen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 mei 2021 08:34

Garagisten weten ook dat naar gerecht stappen meer kost dan laten herstellen, en vééééél langer duurt.

Zonder garantie dat je wint.

Garantieregeling tweedehandsvoertuigen is hoofdzakelijk een lege doos, show-wetgeving.
Bij bona-fide handelaar zal je garantie krijgen.
Maar dat was voordien ook al.

De DDT OK Cars waar de wetgeving voor bedoeld was, spelen het zo dat ze nauwelijks of nooit garantie geven .
Zo te lezen waren de gebreken niet verborgen, je hebt ze kunnen vaststellen bij afhaling.
Dat had je zus voor verkoop moeten doen, en ... niet kopen.


Schokdempers, koppeling zijn slijtage-onderdelen
Uitgesloten van (wettelijke) garantie ...


Je kan proberen wat te pushen
Maar succes is niet gegarandeerd

Terug naar “Consumenten Koop”