Betwisting probleem tv-toestel in garantie

davidw01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Betwisting probleem tv-toestel in garantie

#1 , 02 mei 2021 20:57

Beste,

Enkele maanden na de aankoop van een tv-toestel bij een grote Belgische keten vertoonde het toestel een gebrek. Om de paar dagen verschijnen gedurende 30 à 45 minuten flikkerende lijnen op het scherm.

Het probleem werd vastgesteld door een technicus die aan huis kwam, ik heb hiervan een technisch verslag.

Er werd gegokt op een probleem aan het scherm wat prompt werd vervangen. Echter, na enkele dagen bleek het probleem niet opgelost.

Op 12 april werd het tv-toestel meegenomen en een vervangtoestel geplaatst. Morgen, 3/5/'21 wordt het tv-toestel teruggebracht.

Nu mocht ik echter enkele dagen terug een voicemail bericht beluisteren (opgeslagen) van de technische dienst. "Er is na het testen geen probleem gebleken met uw tv-toestel, het probleem ligt waarschijnlijk aan de bron".

Echter, het vervangtoestel is inmiddels meer dan 2 weken aanwezig en het probleem heeft zich geen enkele keer voorgedaan, wat ontegensprekelijk wijst dat het probleem wel bij 'mijn' toestel ligt.

Ik verstuurde zonet onderstaande mail naar de consumentendienst van betreffende firma. Er is een afspraak gemaakt dat men morgenochtend mijn oud toestel terugbrengt. Indien de technicus bevestigt dat er geen reparatie werd uitgevoerd of het een nieuw identiek toestel betreft hoe reageer ik hier dan op? Het oud toestel weigeren het vervangtoestel 'voorlopig' houden lijkt me geen optie, per slot van rekening is het vervangtoestel vanzelfsprekend mijn eigendom niet. Indien ik het oud toestel terugneem ga ik dan impliciet akkoord met hun 'diagnose' van het toestel? Ik post hieronder de mail die ik zonet verstuurde. Graag jullie advies hoe ik verder handel, alvast bedankt.

X, 2/5/2021

Betreffende; dossier nr. xxx

Geachte,

Ik schrijf u betreffende bovenvermeld dossiernr.

Ik mocht zonet een voicemail-bericht van uw technische dienst beluisteren. Er werd mij meegedeeld dat er geen mankement is aan betreffend LG tv-toestel en het probleem "waarschijnlijk bij de bron ligt".

Ik stip aan dat het vervangtoestel sinds 12 april aanwezig is en het probleem zich op betreffend toestel geen enkele keer heeft voorgedaan. Het probleem ligt dus ontegensprekelijk bij het LG-toestel. Ik verwijs tevens naar de meerdere technische verslagen en vaststelling van het probleem door jullie technicus.

Indien bovenvermeld voicemail bericht impliceert dat er geen reparatie werd uitgevoerd aan het tv-toestel of het toestel niet vervangen wordt door een identiek toestel dan wens ik aan te geven niet akkoord te gaan met de terugname van het LG-toestel.

Met beleefde groeten,

xxx
xxx
xxx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 03 mei 2021 06:57

Het probleem kan wel degelijk aan de bron liggen, of ten minste de HDMI kabel die gebruikt wordt tussen de decoder en de TV. Heb daar al rare dingen mee gezien, Van lagere resolutie, tot DRM problemen.

P.

davidw01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2021 07:28

Bedankt voor je antwoord. Mocht het probleem bij de hdmi-kabel liggen dan zou het probleem zich dan toch ook moeten voordoen bij het vervangtoestel, wat niet het geval is.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 mei 2021 09:48

Heb vorig jaar ook iets dergelijks voorgehad met een duur toestel van 3 jaar oud. Uiteindelijk heeft een technicus van Telenet de oorzaak gevonden. Bleek nl dat mijn PC werkte op dezelfde golflengte (of zo iets ) als mijn TV. Beide toestellen waren niet rechtstreeks verbonden (wel via de kabelmodem) Door die eventjes elektronisch aan te passen, was het probleem verholpen en dit tot op de dag van vandaag. Hij heeft er zelfs geen enkel toestel voor moeten opendoen. Hij heeft er wel een uurtje moeten naar zoeken.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 mei 2021 12:21

TS: is de problematische TV naast digicorder bovendien verbonden met internet/wifi netwerk?
Mogelijks die wel en de vervang tv niet.....
Vergeet niet dat moderne tv's meerdere "bronnen" kunnen hebben....
(en de ene meer dan de andere).

Zoekmethode bestaat erin om die bronnen één voor één in- of uit te schakelen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Blaatpraat
Berichten: 3791

#6 , 03 mei 2021 14:28

Bedankt voor je antwoord. Mocht het probleem bij de hdmi-kabel liggen dan zou het probleem zich dan toch ook moeten voordoen bij het vervangtoestel, wat niet het geval is.
Niet noodzakelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”