particuliere koop: missende pagina's in tweedehands boek

vangeel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

particuliere koop: missende pagina's in tweedehands boek

#1 , 01 mei 2021 14:35

Via een welbekende tweedehandswebsite heb ik van een particulier een tamelijk zeldzaam oud boek (of eigenlijk een losbladige uitgave) gekocht, bestaande uit ongeveer 80 sets die elk bestaan uit een tekening en een beschrijving/uitleg. Bij ontvangst bleek van een deel van de sets de tekening te ontbreken, van een deel de beschrijving en van een deel beide. Ook was één illustratie uitgeknipt, te zien aan het gat in een pagina. Van de 80 sets waren er ongeveer 70 compleet.

Gezien de niet geringe vraagprijs (€300) heb ik er geen moment aan gedacht dat het werk wellicht niet compleet zou zijn; ik heb er dan ook niet expliciet naar gevraagd. Ik heb de verkoper tijdens de onderhandeling over de prijs wel verteld dat ik het werk in het onderwijs wil gebruiken; mijns inziens geeft dat aan dat het voor mij belangrijk is dat het werk compleet is.

De reactie van de verkoper op mijn voorstel de aankoop ongedaan te maken (dus boek terugsturen + geld terug) was echter dat hij geen zaken terugneemt en dat het boek oud is en hij het boek er wel goed uit vond zien. Op verdere berichten werd niet gereageerd.

Ik heb een aangetekende brief gestuurd waarin ik vraag om binnen een termijn van enkele weken het aankoopbedrag terug te betalen. Dit is niet gebeurd en ik heb geen antwoord ontvangen.

Nu overweeg ik de gang naar de vrederechter te maken, maar hier heb ik geen enkele ervaring mee en ik heb voor ik eventueel actie zou ondernemen twee vragen:
1. Zijn mijn verwachtingen bij een losbladig werk alle pagina’s te ontvangen gerechtvaardigd?
2. Stel dat ik een zaak bij de vrederechter aanhangig maak, hoe bereid ik me daar op voor? Welke wetsartikelen zouden van toepassing kunnen zijn? Is er jurisprudentie te vinden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 mei 2021 14:59

Geen garantie op tweedehandsartikelen , gekocht bij een particulier , als deze zelf geen garantievoorwaarden aanbied .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 mei 2021 15:58

Welke was de tekst waarmee de verkoper het aanprees?
Stond er dat het uitstekende staat was?
Dan kan je misschien de website contacteren om een bedrieglijke verkoop te melden. Je kan dan eveneens een negatieve feedback /recensie geven.

Reclame

vangeel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2021 21:06

Allereerst dank voor de antwoorden!
Geen garantie op tweedehandsartikelen , gekocht bij een particulier , als deze zelf geen garantievoorwaarden aanbied .
Dat is een heldere uitspraak, maar ik ben enigszins verrast door het woord "garantie". Bedoelt u dat de verkoper niet hoeft te garanderen dat datgene wat verkocht is werkt, dat het compleet is en/of overeenkomt met de beschrijving? Is dit wettelijk zo vastgelegd? Zegt u dit op basis van wetgeving of jurisprudentie, of is het uw opvatting van hoe mensen hier over het algemeen over denken?

Ik zou verwachten dat bepaalde extreme zaken wettelijk niet mogen (zoals een baksteen in een doos van een videokaart verkopen als videokaart), maar dat er ergens een grens ligt. Mag ik één set schaakstukken verkopen aan twee mensen en ze allebei de helft van de stukken opsturen, zolang ze niet vragen of de set compleet is? Mag ik de dikke Van Dale te koop zetten als ik van plan ben maar twee van de drie delen te versturen? Zou ik uit een boek dat ik verkoop enkele pagina's mogen verwijderen zonder dit aan de koper te melden?
Welke was de tekst waarmee de verkoper het aanprees?
Stond er dat het uitstekende staat was?
Dan kan je misschien de website contacteren om een bedrieglijke verkoop te melden. Je kan dan eveneens een negatieve feedback /recensie geven.
Negatieve feedback heb ik al gegeven, aangezien het verkochte product niet overeenkomst met de verwachtingen die geschapen waren. Niet omdat er letterlijk stond dat het werk in uitstekende staat was, maar vanwege de foto's, de hoge prijs en vanwege mijn gesprek met de verkoper over gebruik van het boek in het onderwijs.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 03 mei 2021 21:18

TS heeft gelijk, dit heeft niets met garantie te maken maar met gebrekkige levering. Een boek met een missende bladzijde is waardeloos.

Terug naar “Consumenten Koop”