annulatiekosten en dagvaardiging

chibi-sunwukong
Topic Starter

annulatiekosten en dagvaardiging

#1 , 13 jan 2009 16:15

Hoi hoi
3 jaar geleden wouden wij een omheining laten plaatsen in onze tuin. We hadden hiervoor een offerte getekend met de uitvoeringsdatum op. Een aantal dagen + de dag op voorhand nog gebeld met de leverenacier, alles was in orde en zou de komende dag geplaats worden. Wij hadden met onze buren afgesproken dat wij een nieuw muur zouden laten plaatsen als zij de oude zouden weghalen, op de overeengekomen dag zouden zij hun grote hond ergens anders onderbrengen. Om 6 uur 's morgens stond ik in de tuin (het huis was van ons, maar we waren nog niet verhuisd), ik was hoogzwanger en heb tevens een handicap van +66% (ik denk niet dat dat relevant is, maar toch...). Niemand kwam opdagen. Ik heb meerdere malen met de zelfstandige in kwestie gebeld, en hij zou later die dag komen. Niemand gezien, 's avonds hadden we gezegd dat hij de volgende dag voor de middag contact moest opnemen om de muur te komen plaatsen, dit was in orde. De volgende dag nog niets. Omdat wij het toen zo beu waren hebben we de man ook niet meer zelf gecontacteerd. Onze buren zaten verveeld met het feit dat hun hond nog niet naar huis kon (gezien de servitude achter onze huizen), en dat hij op zijn onderkomen al een paar kippen had doodgebeten. Na een paar dagen geen nieuws besloten we om iemand anders te laten komen kijken, en zo gebeurde. 2 weken later belt de eerste aannemer ons plots op van "ik kom morgen de muur plaatsen". Ondertussen hadden wij al nieuwe afspraken, gezien het dringend was (ivm de hond enzo), en dat hij meerdere malen zijn datums niet nakwam.

2 weken daarop kregen we een factuur met annulatiekosten. Hierop hebben wij per schriftelijke brief megedeeld dat we niet akkoord waren. We kregen onze brief op met wat kinderachtig gekribbel. We hebben nog een formele brief aangetekend teruggestuurd dat we niet akkoord waren. Deze is naar ons teruggestuurd, hij is nooit opgehaald geweest.

Nu, 3 jaar later krijg ik plots een brief van een advocatenkantoor met het dringende verzoek de annulatiekosten + interesten te betalen, anders wordt het gedagvaardigt. Volgens hen heeft hun cliënt meerdere malen telefonisch contact met ons gehad over onze wanbetalen (wat niet zo is), en ook schriftelijk (wat ook niet zo is). De advocaat heeft hem kennelijk ook overtuigd om iets aangetekend te sturen, wat dat is dezelfde dat toegekomen, een aanmaning tot betalen.

Ik vind deze kwestie echt niet normaal, en ik ben het echt wel beu.

Kan iemand me vertellen hoeveel kans ik maak als het gedagvaardigt wordt? En welke stappen kan ik nog ondernemen, buiten een brief sturen naar de advocaten? Is deze aannemer in zijn recht?

Alvast bedankt voor uw spoedig antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2009 18:29

Veel kan afhangen van wat er tussen partijen geschreven werd. Met name uw reactie op de factuur en de reactie van de aannemer zijn belangrijk.

De principes zijn kort samengevat de volgende:

Beide partijen moeten zich houden aan de overeenkomst. Een partij kan dus niet zomaar eenzijdig beslissen de overeenkomst niet uit te voeren.

Bij een aannemingsovereenkomst kan de bouwheer steeds een einde maken aan de opdracht op voorwaarde dat hij de aannemer schadeloos stelt voor de reeds gemaakte kosten en alles wat hij bij de aanneming had kunnen winnen.

Als een partij foutief handelt kan de andere partij eenzijdig, op eigen risico, de overeenkomst ontbinden. De fout moet ernstig genoeg zijn om een ontbinding te verantwoorden. Het gebeurt op eigen risico omdat de rechter steeds achteraf kan beslissen dat de fout niet ernstig genoeg was om een ontbinding te verantwoorden.

Als men eenzijdig de overeenkomst wil ontbinden moet men de tegenpartij in gebreke stellen om de overeenkomst uit te voeren en een laatste kans geven dit te doen, tenzij dit nutteloos zou zijn.

scorpioen

DLardenoye

#3 , 14 jan 2009 09:02

Vanuit onze optiek was de overeenkomst reeds verbroken, namelijk door het (meermaals achtereenvolgens) niet naleven van de afgesproken data (die overigens op de overeenkomst vermeld stond), en door het daarbij niet communiceren hierover (gewoon op de dag zelf niet komen opdagen zonder bericht, en vervolgens niets laten horen). Daarnaast was er van onze kant sprake van een bepaalde urgentie om die werken op korte termijn uit te moeten laten voeren.

Men beroept zich echter op de algemene voorwaarden waarin staat dat "Afspraken met hen slechts bij benadering gelden en niet bindend voor hen kunnen zijn".

Ik vraag mij af of zo'n voorwaarde houdbaar is want dit zou immers betekenen dat een aannemer kan doen wat hij wil.

Reclame

scorpioen

#4 , 14 jan 2009 14:07

Er bestaat niet zoiets als een "automatische ontbinding", tenzij de overeenkomst zelf zou bepalen dat deze van rechtswege ontbonden is na vervulling van een bepaalde voorwaarde, wat hier niet het geval is.

Over de ontbinding zie verder nog Hof van Beroep Brussel, 9 maart 2004, op http://jure.juridat.just.fgov.be

scorpioen

chibi-sunwukong
Topic Starter

#5 , 14 jan 2009 14:32

Dus als ik het begrijp mogen zelfstandigen zo goed als alles, vermits ze in hun voorwaarden iets hebben staan als "alles is volgens benadering, en niet is bindend voor ons bedrijf". Dus als zij hun beloftes niet nakomen, dan is het onze fout? En dan kunnen wij nog eens opdraaien voor hun onnozelheid? En zo'n clausule is dan nog normaal ook?

Wat kunt u ons dan aanraden in deze situatie? Heeft het zin om nog terug te schrijven met ons protest, of is het beter om te betalen (waar zij natuurlijk 100% op inspelen met hun dreigementen)
Alvast bedankt!

scorpioen

#6 , 14 jan 2009 16:42

U begrijpt het verkeerd. Zelfstandigen mogen niet alles.

De fout die u gemaakt hebt is om zomaar een nieuwe aannemer het werk te laten doen zonder eerst de aannemer waarmee u een overeenkomst had aangetekend in gebreke te stellen en hem een laatste termijn te geven om het werk uit te voeren.

Het is aan de aannemer om zijn schade te bewijzen. Ik weet niet wat hij als schadevergoeding vordert.

scorpioen

Franciscus

#7 , 19 jan 2009 18:21

U hebt een getekende overeenkomst - als u dat wil opzeggen MOET u dat doen omdat de voorwaarden die beide partijen hebben ondertekend niet worden nageleefd.
U doet dat om een bewijs te hebben dat u alles hebt gedaan uw kant van de overeenkomst na te leven maar de tegenpartij niet.

tegenpartij heeft dan een redelijke tijd om om uw argumenten te betwisten - dit uiteraard ook schriftelijk - is bewijs - dan pas kan is mijn vrij om terug te handelen.

Terug naar “Consumenten Koop”