cadeaubon

Droompje
Topic Starter

cadeaubon

#1 , 27 dec 2008 16:36

Hallo allemaal,

Dit jaar gaf ik mijn vriendin een cadeaubon van 250Euro waarde van een plaatselijke kledingwinkel, en betaalde hiervoor 250Euro in baar geld.

Bij opening stel ik vast dat de boetiekverantwoordelijke op mijn cadeaubon in pen heeft bijgeschreven "niet geldig tijdens de solden" :(

Ik vind dit absoluut niet correct, mijn cadeaubon vertegenwoordigd naar mijn aanvoelen een geldwaarde, besteedbaar in de winkel waarvan de cadeaubon komt, mits in achtneming van de vervaldatum natuurlijk.

De boetiekverantwoordelijke maakte mij er niet op attent dat de cadeaubon niet geldig was tijdens de solden, noch hangt dit ergens op in haar winkel.

Wat is jullie mening hierover, wat zegt de wet?

Prettig Eindejaar iedereen :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2008 17:09

dus toen u het kreeg stond erop ' niet tijdens solden"

wat is dan het probleem

Droompje
Topic Starter

#3 , 27 dec 2008 19:30

dus toen u het kreeg stond erop ' niet tijdens solden"

wat is dan het probleem
De voorbedrukte tekst op de cadeaubon was zoals gebruikelijk (in het verleden kocht ik in deze winkel nog cadeaubons)

De boetiekbediende zei "je moet enkel je naam op de cadeaubon invullen, de rest doe ik wel" Ondertussen neusde ik nog wat in de winkel rond.

Toen de cadeaubon ingepakt was ging ik naar huis en legde het onder de kerstboom, pas bij het uitpakken ontdekte ik dat de boetiekverantwoordelijke in pen had bijgeschreven "niet tijdens de solden"

Mijn mening is, een cadeaubon heeft de waarde van het geld dat ervoor wordt betaald (in de winkel van uitgave welteverstaan)
En dat het als betaalmiddel moet kunnen worden gebruikt als ware het geld , ook in de interessante koopjesperiode.
:(

Reclame

artemis

#4 , 28 dec 2008 12:46

Mijn mening is, een cadeaubon heeft de waarde van het geld dat ervoor wordt betaald (in de winkel van uitgave welteverstaan)
En dat het als betaalmiddel moet kunnen worden gebruikt als ware het geld , ook in de interessante koopjesperiode.
Ik ken de wetgeving daarrond niet precies maar ik begrijp je ergernis. Bovendien is het vanuit zakelijk oogpunt oerdom om het niet toe te staan. Ik volg je dan ook volledig: een cadeaubon is betaald met geld en vertegenwoordigd een bedrag dat vrij te besteden zou moeten zijn. Ik heb dan ook een vermoeden dat het niet geweigerd mag worden tijdens de solden.

Neem nu een klantenkaart. Aankopen tijdens de solden worden - logisch - nooit op een kk vermeld. Maar als je een volle kk hebt, en daardoor recht op een bepaald bedrag hebt, dan mag je dat bedrag net zo goed tijdens de solden opkopen...

Maar er is iets anders waar ik op wil regeren. Je zei:
...besteedbaar in de winkel waarvan de cadeaubon komt, mits in achtneming van de vervaldatum natuurlijk.
Een cadeaubon blijft altijd geldig, het vermelden van een vervaldatum is niet wettelijk. Dit weet ik heel zeker.
Ik werkte jarenlang voor een modeketen met 50 winkels in België. Wij hadden ook cadeaubons met een vervaldatum erop. Na een incident daarover met een klant, heeft de bedrijfsadvocaat de geldigheid nagegaan. Bleek dat een cadeaubon nooit kan vervallen, zelfs niet na vele jaren.
Het is ook logisch en vanuit zakelijk oogpunt zelfs interessanter, hoe langer de klant wacht om de bon op te gebruiken, hoe meer de uitschrijver eraan verdient.
Stel, ik verkoop jou een cadeaubon van 250€ en jij komt er pas 3 jaar later iets mee kopen. Ondertussen heb ik die 250€ kunnen beleggen of herinvesteren, zodat dat bedrag na 3 jaar meer geld waard is. Toch kan jij er nooit meer dan voor 250€ mee kopen. Voor jou is dat bedrag minder waard geworden.
Het zou een droom zijn om zo zaken te doen. Nu geld krijgen van je klanten en pas na 3 jaar goederen voor datzelfde bedrag te moeten leveren.

Franciscus

#5 , 29 dec 2008 10:33

niet helemaal juist een geschenkenbon hoeft geen vervaldatum te hebben - en mag door de winkelier worden ingeperkt in tijd en wijze van inwisselen of produkten die niet of wel kunnen aangeschaft worden.

MAAR -- en daarom sorry aan de vraagstelster - ik dacht dat zij hem had gekregen - nu heeft de winkelier er iets opgeschreven - wat blijkbaar niet gezegd was nl niet tijdens solden -- en dat was blijkbaar niet overeengekomen - probleem hoe gaat u dat bewijzen..

Voor cadeaucheques/kortingsbons die dient men WEL een vergunning te hebben van FOD - economie

ook de bons (waardebons)die men soms op of bij produkten vindt of in een tijdschrift staan moeten een aantal zaken vermelden

artemis

#6 , 29 dec 2008 12:14

niet helemaal juist een geschenkenbon hoeft geen vervaldatum te hebben - en mag door de winkelier worden ingeperkt in tijd
Neen, er hoeft geen vervaldatum op te staan.
In praktijk wordt het vaak gedaan (6 maanden of een jaar geldig), maar dat is dus niet wettelijk en het nadien verzilveren van een cadeaubon mag niet geweigerd worden. Probleem is dat winkelpersoneel (en vaak zelfs het management) daar niet van op de hoogte zijn. Zij denken 'dat is een voorwaarde die wij erop hebben gezet, dus moet de klant zich daaraan houden'.
...en wijze van inwisselen of produkten die niet of wel kunnen aangeschaft worden.
Ik zou niet weten waarom, als ik gewoon 250€ betaal, dan kies ik toch ook zonder beperking wat ik ermee koop, promotie-artikelen, solden, eender wat.
MAAR -- en daarom sorry aan de vraagstelster - ik dacht dat zij hem had gekregen - nu heeft de winkelier er iets opgeschreven - wat blijkbaar niet gezegd was nl niet tijdens solden -- en dat was blijkbaar niet overeengekomen - probleem hoe gaat u dat bewijzen..
Indien het niet wettelijk is, dan mag het niet geweigerd worden.
Voor cadeaucheques/kortingsbons die dient men WEL een vergunning te hebben van FOD - economie

ook de bons (waardebons)die men soms op of bij produkten vindt of in een tijdschrift staan moeten een aantal zaken vermelden
Hier haal je dingen door elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Kortingsbonnen en waardebonnen (op de manier zoals je beschrijft) hebben dan ook totaal niets met een cadeaubon/geschenkbon te maken.
Een cadeaubon (geschenkencheque) zoals hier door de vraagsteller bedoeld, behoeft geen vergunning van de FOD.

Laat ons geen verwarring creëren: het gaat hier over cadeaubons die aangekocht worden en waarvoor hetzelfde bedrag in geld wordt betaald.

Franciscus

#7 , 29 dec 2008 19:48

ik haal niets door elkaar - ik gaf eventjes de verschillen -

Ik heb geen enkele wettekst waarin het verboden is aan een winkelier voorwaarden te stellen voor een cadeaubon -- dat lijkt me nogal duidelijk -
want dat zou nu willen zeggen dat een klant kan binnenstappen en een cadeaubon eisen -- kan natuurlijk niet

dus een cadeaubon moet voldoen aan de algemene regels van een overeenkomst en de regels daarvan worden door de partijen - bij gebrek aan een wettelijke regeling samen opgesteld - dus ALS de handelaar zegt niet voor solden of voor die of die produkten is dat perfect wettelijk
MAAR dat dient wel in concensus te gebeuren en dat was blijkbaar hier toch NIET het geval.

Als u de wetteksten vindt laat het mij dan weten

eylis

#8 , 30 aug 2011 10:47

ik vind het toch bedenkelijk dat de verkoopster zonder dat te melden op een voorgedrukte cadeaubon nog snel een clausule bijschrijft....is niet echt eerlijk
is het met vulpeninkt geschreven?...
probeer er eens over te gaan met de inktwisser :-)

Lanox

#9 , 30 aug 2011 13:26

Eylis, ik heb zo een vermoeden dat die cadeaubon na 3 jaar toch wel al met het oud papier is meegegeven. :mrgreen:

roharro

#10 , 30 aug 2011 16:34

In praktijk wordt het vaak gedaan (6 maanden of een jaar geldig), maar dat is dus niet wettelijk en het nadien verzilveren van een cadeaubon mag niet geweigerd worden.

Klopt dit wel? Al de "cadeauboxen" die de laatste tijd opgang maken hebben allemaal een vervaldatum.
Kan me niet indenken dat de uitgevers van die boxen (die geen kleine winkeliertjes zijn) op dergelijke grote schaal de wet gaan overtreden....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#11 , 30 aug 2011 19:57

In praktijk wordt het vaak gedaan (6 maanden of een jaar geldig), maar dat is dus niet wettelijk en het nadien verzilveren van een cadeaubon mag niet geweigerd worden.

Klopt dit wel? Al de "cadeauboxen" die de laatste tijd opgang maken hebben allemaal een vervaldatum.
Kan me niet indenken dat de uitgevers van die boxen (die geen kleine winkeliertjes zijn) op dergelijke grote schaal de wet gaan overtreden....
Hier werd een 3 jaar oud draadje naar boven gehaald :wink:

Roharro, die cadeauboxen genre Vivabox en Bongo vind ik nog iets anders omdat daar een derde partij meespeelt (met enorme commissies) en ze bovendien geen exact bedrag vertegenwoordigen zoals een waardebon of een cadeaubon ter waarde van bedrag X.
Ik kan vandaag een 'cadeaubox' ter waarde van 99€ kopen voor een lekker menu met wijn voor 2 personen en de uitschrijver/organisator (= niet één van de deelnemende restaurants) ontvangt dan vandaag mijn geld. Als iemand aan wie ik dat schenk pas binnen 3 jaar ermee zou gaan eten dan is dat een hele andere zaak. Het deelnemende restaurant kan ondertussen zijn prijzen voor dat menu opgeslagen hebben en zou dan weer minder ontvangen van de uitschrijvende organisatie in ruil voor die bon. Het is iets heel anders als je een cadeaubon voor exact 99€ geeft, aangekocht rechtstreeks bij een bepaald restaurant: Voor 99€ kan je vandaag meer eten en drinken dan binnen 3 jaar. Het restaurant zou dan minder moeten leveren voor hetzelfde bedrag en zal dan bovendien zijn geld al 3 jaar voor levering van diensten ontvangen hebben. Een zakelijke droom!

Bij de cadeauboxen zijn alleen de organisatoren de winnaar. Niet de klanten (want die betalen meestal teveel), noch de deelnemende zaken die een zware commissie moeten afgeven. Ik ben daar geen fan van.

Heel toevallig detail: Vanmiddag had ik het plezier mee een Vivabox bon te mogen gaan opsouperen, die zou vervallen eind deze maand. Mijn gezelschap, die de box heeft gekregen, beweerde dat die verlengbaar was, maar dat was dan weer een heel gedoe....

Hoe dan ook, cadeauboxen uitgegeven door derden zijn iets heel anders dan aan waardebon rechtstreeks aangekocht in een bepaalde zaak. Niet te vergelijken want ze vertegenwoordigen geen bedrag maar een bepaalde dienst, en die dienst wordt uiteraard duurder.

roharro

#12 , 30 aug 2011 20:10

Hier werd een 3 jaar oud draadje naar boven gehaald :wink:

Roharro, die cadeauboxen genre Vivabox en Bongo vind ik nog iets anders omdat daar een derde partij meespeelt (met enorme commissies) en ze bovendien geen exact bedrag vertegenwoordigen zoals een waardebon of een cadeaubon ter waarde van bedrag X.
Ik kan vandaag een 'cadeaubox' ter waarde van 99€ kopen voor een lekker menu met wijn voor 2 personen en de uitschrijver/organisator (= niet één van de deelnemende restaurants) ontvangt dan vandaag mijn geld. Als iemand aan wie ik dat schenk pas binnen 3 jaar ermee zou gaan eten dan is dat een hele andere zaak. Het deelnemende restaurant kan ondertussen zijn prijzen voor dat menu opgeslagen hebben en zou dan weer minder ontvangen van de uitschrijvende organisatie in ruil voor die bon. Het is iets heel anders als je een cadeaubon voor exact 99€ geeft, aangekocht rechtstreeks bij een bepaald restaurant: Voor 99€ kan je vandaag meer eten en drinken dan binnen 3 jaar. Het restaurant zou dan minder moeten leveren voor hetzelfde bedrag en zal dan bovendien zijn geld al 3 jaar voor levering van diensten ontvangen hebben. Een zakelijke droom!

Bij de cadeauboxen zijn alleen de organisatoren de winnaar. Niet de klanten (want die betalen meestal teveel), noch de deelnemende zaken die een zware commissie moeten afgeven. Ik ben daar geen fan van.

Heel toevallig detail: Vanmiddag had ik het plezier mee een Vivabox bon te mogen gaan opsouperen, die zou vervallen eind deze maand. Mijn gezelschap, die de box heeft gekregen, beweerde dat die verlengbaar was, maar dat was dan weer een heel gedoe....

Hoe dan ook, cadeauboxen uitgegeven door derden zijn iets heel anders dan aan waardebon rechtstreeks aangekocht in een bepaalde zaak. Niet te vergelijken want ze vertegenwoordigen geen bedrag maar een bepaalde dienst, en die dienst wordt uiteraard duurder.
Ik vermoed dat u daar een punt hebt. Anyway, veel van die "cadeauboxen" vind ik persoonlijk een vergiftigd geschenk dat soms zelfs tot veel stress aanleiding geeft: de terreur van de cadeauboxen, sommige handelaars zien u duidelijk niet graag afkomen met die bonnen, een stiefmoederlijke behandeling is dan dikwijls uw lot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Consumenten Koop”