Mijn mening is, een cadeaubon heeft de waarde van het geld dat ervoor wordt betaald (in de winkel van uitgave welteverstaan)
En dat het als betaalmiddel moet kunnen worden gebruikt als ware het geld , ook in de interessante koopjesperiode.
Ik ken de wetgeving daarrond niet precies maar ik begrijp je ergernis. Bovendien is het vanuit zakelijk oogpunt oerdom om het niet toe te staan. Ik volg je dan ook volledig: een cadeaubon is betaald met geld en vertegenwoordigd een bedrag dat vrij te besteden zou moeten zijn. Ik heb dan ook een vermoeden dat het niet geweigerd mag worden tijdens de solden.
Neem nu een klantenkaart. Aankopen tijdens de solden worden - logisch - nooit op een kk vermeld. Maar als je een volle kk hebt, en daardoor recht op een bepaald bedrag hebt, dan mag je dat bedrag net zo goed tijdens de solden opkopen...
Maar er is iets anders waar ik op wil regeren. Je zei:
...besteedbaar in de winkel waarvan de cadeaubon komt, mits in achtneming van de vervaldatum natuurlijk.
Een cadeaubon blijft altijd geldig, het vermelden van een vervaldatum is niet wettelijk. Dit weet ik heel zeker.
Ik werkte jarenlang voor een modeketen met 50 winkels in België. Wij hadden ook cadeaubons met een vervaldatum erop. Na een incident daarover met een klant, heeft de bedrijfsadvocaat de geldigheid nagegaan. Bleek dat een cadeaubon nooit kan vervallen, zelfs niet na vele jaren.
Het is ook logisch en vanuit zakelijk oogpunt zelfs interessanter, hoe langer de klant wacht om de bon op te gebruiken, hoe meer de uitschrijver eraan verdient.
Stel, ik verkoop jou een cadeaubon van 250€ en jij komt er pas 3 jaar later iets mee kopen. Ondertussen heb ik die 250€ kunnen beleggen of herinvesteren, zodat dat bedrag na 3 jaar meer geld waard is. Toch kan jij er nooit meer dan voor 250€ mee kopen. Voor jou is dat bedrag minder waard geworden.
Het zou een droom zijn om zo zaken te doen. Nu geld krijgen van je klanten en pas na 3 jaar goederen voor datzelfde bedrag te moeten leveren.