Veel te dure offerte auto verzekering

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Veel te dure offerte auto verzekering

#1 , 17 apr 2021 05:02

Mijn dochter heeft een tweedehands auto gekocht van nog maar 1 jaar oud.
uiteraard wil ze die omnium verzekeren.
Bij haar eigen verzekering (die voorheen ook al ongelofelijk duur was) krijgt ze een prijsofferte van 1583 eur.
Na even verder opzoeken bij andere verzekeringsmaatschappijen komt ze tot de conclusie dat dit veel te duur is.
Prijzen variëren van 850 tot 1050 eur ongeveer. Dus tegenover de goedkoopste is dit bijna het dubbele.
Ze wil dus bij die verzekeringsmaatschappij haar auto verzekeren.
Maar omdat haar oude verzekering vervalt begin mei kan ze deze niet meer dit jaar opzeggen. en zou ze een dik jaar met die dure verzekering opgescheept zitten.
Nu wil ze deze beperking omzeilen door voor haar nieuwe wagen eventueel nieuwe platen aan te vragen en zo toch bij die goedkopere verzekering te verzekeren. En dan zou ze een week later gewoon de oude verzekering stopzetten en deze platen inleveren.

Doet ze daar iets onwettig mee?
Wat als die nieuwe verzekering haar gegevens opvraagt (voor het bepalen van de BM en schadegevallen) Of moet zij dat zelf doen?
Kan die oude verzekeringsmaatschappij hiervoor een rechtszaak aanspannen?
Hoe komt het trouwens dat je een autoverzekering enkel op de vervaldatum kan opzeggen? Ik dacht dat die regel afgeschaft was?

Ik vond wel wat info op dit item, maar omdat dit gesloten is kan ik daar niet op voortborduren:
viewtopic.php?f=43&t=110434&p=622362

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 apr 2021 09:44

Nu wil ze deze beperking omzeilen door voor haar nieuwe wagen eventueel nieuwe platen aan te vragen en zo toch bij die goedkopere verzekering te verzekeren. En dan zou ze een week later gewoon de oude verzekering stopzetten en deze platen inleveren.
Werkt perfect
Als je tegelijk 2 auto's hebt moeten beide verzekerd zijn ...

Attest schadeverleden krijg je bij opzegging
Maar ook op verzoek
bvb wegens aanschaf 2de voertuig :mrgreen:


Hoe komt het trouwens dat je een autoverzekering enkel op de vervaldatum kan opzeggen? Ik dacht dat die regel afgeschaft was?
Neen
Er is wel sprake dat dit zou gaan veranderen

https://www.hln.be/geld/je-autoverzeker ... ~ad2d9cfe/


Blijkbaar volgens dit artikel ook bij niet verteerbaar tarief voor nieuwe auto - lees contract na ivm opzegging en stopzetting
Zal er allemaal in staan.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2021 10:19

Bedankt voor je antwoord
Vooral dit artikel:
Misschien kan ze inderdaad punt 3 daarvan gebruiken.
Alleen vervalt haar contract begin mei.
Dus dan denk ik dat ze tot ongeveer 20 mei bij haar dure verzekering moet blijven en daarna mag overstappen?
Of zie ik dat verkeerd.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 17 apr 2021 11:39

Bij de aankoop van een andere wagen mag je overstappen van verzekering.
De huidige verzekering schrijft de wagen wel in op je dochter haar naam, en de nieuwe kan deze meteen overnemen met een maximale termijn van 1 maand te bepalen door de eerste verzekering (dat kan ook 1 dag zijn bijvoorbeeld).
Dit met behoud van nummerplaat en dergelijke.

Dus: de huidige verzekeraar schrijft de nieuwe wagen in, en de dag zelf nog ga je naar een andere voor overdracht wegens aankoop nieuwe wagen.
Deze regelt de opzegging en dergelijke meteen, en geeft haar normaal al direct een nieuw wit blad mee.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2021 12:46

Oké, bedankt, ze heeft ondertussen al een mail terug gehad van de goedkopere verzekering en die legt het ook ongeveer zo uit.
De rechtsbijstand en bestuurdersverzekering kan ze al onmiddellijk bij de nieuwe verzekering nemen (als ze dat wil) en de volledige verzekering wordt dan na de maand opzeg overgenomen.

Ik denk dat dit het probleem oplost.

BEDANKT voor jullie hulp

aceke
Berichten: 138

#6 , 22 apr 2021 06:49

Nieuwe auto= oude auto weg? Zodra oude geschrapt wordt is de verzekering niet meer verplicht om bij hun te houden. Want je bent niet verplicht om de nieuwe er ook te verzekeren

loeki
Berichten: 267

#7 , 23 apr 2021 06:17

Oude auto blijft bij bestaande verzekering
Nieuwe auto, nieuwe plaat, nieuwe verzekering bij andere maatschappij
Na enkele dagen dubbel platen, oude plaat terugsturen naar Brussel via post
U krijgt attest en met dit attest stopt de oude verzekering en krijgt U openstaand saldo terug
Probleem opgelost

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 23 apr 2021 16:23

Oude auto blijft bij bestaande verzekering
Nieuwe auto, nieuwe plaat, nieuwe verzekering bij andere maatschappij
Na enkele dagen dubbel platen, oude plaat terugsturen naar Brussel via post
U krijgt attest en met dit attest stopt de oude verzekering en krijgt U openstaand saldo terug
Probleem opgelost
Zie mijn bericht, deze werkwijze is nergens nog voor nodig.

Terug naar “Consumenten Koop”