2dehands Auto verkoopsovereenkomst, verkoper verbreekt!

tweetyoost
Topic Starter

2dehands Auto verkoopsovereenkomst, verkoper verbreekt!

#1 , 05 dec 2008 20:33

Hallo

Ik heb deze namiddag gaan kijken naar een 2dehands auto.

Alles in orde lijkt me dus ik wil deze kopen. Verkoopsovereenkomst opgesteld met datum,type,serienummer, ons namen en handtekening

voorschot 100euro betaald

morgen bij afhaling betaal ik het overige bedrag..

Nu, deze persoon belt mij daarpas om te zeggen dat ie de verkoop gaat annuleren en verkopen aan zijn schoonbroer.. hij beweerd dat hij de verkoopsovereenkomst doorgefaxt heeft naar zijn advocaat en dat deze zegt dat dat zomaar kan als hij het voorschot terugbetaald..

Nu klopt dat?

Ik had nu eindelijk die oldtimer gevonden die ik wou en er mijn hele namiddag aan verloren..

Hij belde daarstraks nogmaals terug, en vroeg mij mijn rekeningnummer voor het voorschot.. de man heeft mij 20sec tijd en telt af.. wat mij dus zeker en vast niet aanstaat! ik weiger en stel alsnog voor dat hij 150euro mag terugstorten voor de tijd en de brandstof dat ik verreden heb.. maar de verkoper weigerd..

wat doe ik hiermee? gewoon over 2 weken naar de politie gaan dat mijn auto gestolen is.. ik heb tenslotte de verkoopsovereenkomst in handen!

Graag advies!

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 dec 2008 12:48

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Verkoopsovereenkomst opgesteld met...handtekening’ voltrok de koop indien de overeengekomen zaak en prijs erin opgenomen zijn,zodat u daardoor en vanaf dan eigenaar bent van de auto.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Uit de schriftelijke verkoopovereenkomst kan afgeleid worden dat het voorschot hier betekent : ‘c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

djorkaef

#3 , 23 dec 2008 16:36

Dus naar de politie gaan met vermelding dat de wagen gestolen is?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2008 19:19

neen - want het is een koop dus een contractuele overeenkomst - dat moet u via de vrederechter tot een bedrag van een €1800 oplossen anders via de rechtsbank eerste aanlag ( burgerlijke kamers)

U stelt de tegenpartij eerst aangetekend ( en met gewone brief) in gebreke en eist dat het contract wordt uitgevoerd binnen ... pakweg ten laatste 14 dagen - u eist ook schadevergoeding

Terug naar “Consumenten Koop”