Ik heb begin september een nieuwe wagen besteld, deze ging volgens de garageman begin oktober geleverd zijn.
Begin oktober was de wagen er niet en dan ging het half november zijn, ondertussen is het december en hebben wij de wagen nog niet, en het zal pas te vroegste eind deze maand zijn dat de nieuwe wagen er is.(waarschijnlijk zelfs pas begin januari, met de feestdagen die er bijkomen enzo)
Op onze bestelbon is blijkbaar geen leverdatum opgeschreven (ja ik weet het, ik had dat eigelijk moeten zien de dag dat ik hem tekende)
Er staat enkel op wat soort wagen het is, voor wie hij is en vanwaar hij komt.
Ook de datum van bestelling en handtekening verkoper en koper.
Nu las ik al ergens dat het via een KB vastgelegd zou zijn dat de leverdatum van een wagen verplicht op een bestelbon moet opstaan, klopt dit?
Is er voor ons een mogelijkheid om alsnog af te zien van de aankoop van deze wagen?
We hebben dringen een wagen nodig want onze oude heeft het opgegeven en ondertussen hebben we dus geen wagen.
op deze site heb ik iets gevonden van dat koninklijk besluit, maar het is me niet helemaal duidelijk: http://www.accann.be/document/bestelbonauto.php
Leveringsdatum en wat bij laattijdige levering
De bestelbon moet de leveringsdatum of leveringstermijn vermelden.
Als de verkoper de vastgestelde datum niet kan respecteren, kan hij de leveringstermijn met een nieuwe termijn verlengen, die niet langer mag zijn dan 25% van de oorspronkelijk overeengekomen termijn.
Deze verlenging moet onmiddellijk per aangetekend schrijven aan de koper worden gemeld.
Wanneer de verlenging niet wordt gemeld of wanneer de wagen nog steeds niet werd geleverd na het vervallen van de nieuwe termijn, kan de koper:
* per aangetekend schrijven het contract verbreken zonder andere formaliteit
* de terugbetaling van het voorschot vragen
* eventuele schadevergoeding vragen
In voorkomend geval zal het voorschot moeten worden terugbetaald binnen de 8 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de kennisgeving van opzegging.
Als de verkoper de wagen niet afhaalt op de vooropgestelde datum, mag de verkoper hem een aangetekende brief sturen.
10 dagen later en voor zover de koper zich niet kan beroepen op overmacht (via een aangetekende brief aan de koper binnen de 8 dagen na de kennisneming), zal de verkoper garagekosten kunnen eisen, de verkoop stopzetten en schadevergoeding eisen.