dreigementen van koper, wat te doen raad aub?

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

dreigementen van koper, wat te doen raad aub?

#1 , 07 mei 2006 23:27

hoi,

ik wil even raad van mensen Met de kennis..

even heel de sitatie uitleggen, lees alles aandachtig aub, en zeg uw mening erover:


10 februari 2006:

De verkoop gaat door van een tweedehandsewagen.

Overeengekomen het volgende:

Ik verkoper en particulier, heb een wagen Te koop, wagen is een nederlands wagen die via de douane al ingevoerd werd, (douanezegel) de wagen had een LPG intallatie en daarom had ik hem zelf gekocht :!: deze LPG installatie was over keuringsdatum en ik dus naar een erkand installateur ermee, ging zolang duren en zoveel kosten.. ik had een wagen nodig om te gaan werken (ja ik werk) , ik heb een andere wagen gekocht omdat ik deze (de wagen die later verkocht werd) dan met de tijd wel zou herstellen.
via via wist iemand mij te vertellen dat er iemand i?nteresse had in die wagen, en hij wou hem kopen, Ik hem gezegt dat de lpg moest herkeurd worden en de wagen moest in orde gezet worden, en een gelijksvorigheidattest moest aangevraagd worden!

persoon (koper) kwam langs, heeft de wagen wat zitten inspecteren en vroeg mij mijn vraagprijs.
Ik zei mijn vraagprijs (1500 euro) 1derde van de prijs van wat ze anders kosten :!: omdat er werk aan was natuurlijk.
ik wist de koper te vertellen dat hij er zijn plan mee moest trekken als hij hem kocht, ik zei deze prijs vraag ik maar dan moet je echt wel alles zelf doen en trek ik me er niets van aan, de koper wist dus alles wat er van werk aanwas ook van de lpg en dergelijke, de koper wist mij te vertellen dat hij de LPG er ging laten uithalen en juist de wagen te laten inschrijven via aanvraag gelijkvormigheidsattest.
Waarop ik antwoorde, voor mij geen probleem, u doet wat u wild ermee.

koper geeft een voorschot (250 met een papiertje van voorschot) en zegt dat hij erom komt met de rest van het geld binnen de 5 dagen, ik zei geen probleem, na 3 weken half kwam hij terug dus met de rest en achter de wagen

hij tekend een door beide handgetekend blad met de vermeldingen:
gegevens wagen, datum, waarop ik bevestig dat hij het volledig bedrag gegeven heeft voor de wagen.
op hetzelfde blad staat ook klaar en duidelijk zoals overeengekomen:

- betreft het volledige bedrag van 1500 euro te hebben ontvangen van de koper. de koper bevestigd en stemt ermee overeen de wagen zelf te keuren.
De wagen is gekend en gekeurd door de koper en verkocht in de staat dat deze zicht bevind.
daaronder handtekening koper en verkoper.
daaronder tussen haakjes: zich op openbare weg begeven met dit voertuig is volledig op risico van de koper.

ok, geen probleem, de persoon neemt de wagen mee, nadat hij betaald had, een kwartier later beld hij mij op met de vraag welke benzine erin moet 95 of 98, ik antwoord maakt niet uit denk ik.
verder koper nooit meer gehoord of gezien.

tot 2 dagen geleden (dus nu 3 maand) belt hij mij op en zegt ik moet mijn geld terug hebben.
op de vraag dat ik hem stelde waarom antwoorde hij die wagen geraakt nooit door de keuring meer, ik heb hem gevraagd hebt u hem al hersteld en naar de keuring geweest ermee: koper antwoord Neen. ik vraag aan hem waar haald u het dan uit uw uitspraak ? waarop hij antwoorde dat heeft mijn garagist gezegd. (die kunnen zeggen wat ze willen :!: volgens mij) als het waar is of niet ik weet het niet, ik zeg hem wat is er dan juist aan kapot dat uw garagist dat zegt:
koper antwoord: de chasis is gekraakt, als ik hem vraag waar gekraakt weet hij het niet.. ik stelde hem voor om even langs te komen, en alles es te bekijken zonodig doen we de wagen naar mijn garagist (een eerlijke mens) :!:
koper komt langs met de wagen met zijn nummerplaten van zen ander voertuig. hij zegt ja waarom moet ik hem daar binnendoen ik zeg toch dat hij nooit meer door de keuring zal geraken, waarop ik weer antwoorde ben je al naar keuring geweest : Neen.
ik zei tegen mezelf hoe kan je dat nu weten als je nog niet geweest bent toch :?: :roll:
ik vroeg de koper wat er al allemaal aan hersteld was, hij zei de LPG is eruit en ben bezig met de uitlaat (hij had daar ergens met een slijpschijf een gat ingemaakt ofzo ik weet het niet :roll: ).
ik vroeg hem staat hij al klaar voor de keuring dan? hij wist dat er 2 nieuwe banden opmoesten en een origineel stuur,: neen, ik heb nog niets anders gedaan eraan.
ik zeg hem van ja kijk: doe hem maar eens binnen bij die garagist (de mijne die te vertrouwen is) hij sprokeld wat tegen :?: hij zegt tegen mij ik wil gewoon men geld terug :!: ik zei hem nogmaals dat dat niet mogelijk was, waarop hij wat ambetant begon te doen en zen geduld wat te verliezen (19jaar), de koper vroeg mij of ik anders niemand wist die hem wou kopen :?: ik antwoorde erop niet direct ma kwil willen helpen zoeken als het zo is... waarop hij anwtwoorde u krijgt van mij 250euro als u hem kan verkopen voor me :?: :?: eerst doet hij alsof ik hem bedrogen heb tot en met en dan zou hij dus cadeaus geven :? :? :roll:
ik zei we zien wel, doe hem maar binnen bij de garage (mijn garagist) we zien dan verder wel wat er aan de hand is, en we kunnen dan verder praten, ik zei hem als dat echt zo is kan dat wel hersteld worden en ik wil ervoor helpen :!: maar eerst bewijzen ervan :!: de jongen kroop wat ambetant in de wagen en reed naar de garage.
ik ben tot heden nog niet bij de garage geweest omdat hij tijdens het weekend niet open is. de wagen is vrijdag laatst binnengeweest in garage.

Vandaag zondagnamiddag krijg ik telefoon van iemand die ik niet ken:
in men voice mail staat er: ik ben ** **** je hebt nu mijn nummer bel me maar eens spoedig op :?: :?: ik na het beluisteren gewoon even gebeld naar die andere (derde) persoon. ik bel en vraag hem waarom hij gebeld heeft; zen antwoord Jij hebt een auto verkocht aan (koper ** ****) die nooit meer door de keuring zal geraken waarop ik ik niet eens reageer want het begon me redelijk tegen te werken op ne vrije dag :roll:
Wij gaan klacht indienen en jij hebt geen voet om op te staan zegt de derde persoon, ik heb hem onmiddelijk gevraagd om naar zijn betrokkenheid met de koper (broer, garagist van koper, een advocaat ik hihi ik wist het niet he) maar hij antwoorde gewoon ik ben ** **** en de rest gaat u geen bal aan dat zal je wel zien als de klacht ingediend word (op een zondag he)
de derde maande aan om onmiddelijk het bedrag van 1500 euro terug te geven aan de koper, waarop hij ook zei van u hebt totaal geen voet om op te staan en het zal u nog duurder uitkomen dan u denkt als u het niet teruggeeft dienen we klacht in, en nog zo een paar dergelijke uitspraken. ik heb niets toegegeven :!: derde begon ook wat geduld te verliezen en dreigde met een onmiddelijke klacht en na de klacht moest het geld dan in 14 dagen op de koper zijn rekening staan zei hij. de reden waarom gaf hij op dat ik geen wagen mag verkopen zonder keuring bij. ik zei hem dat dergelijke alle dagen gebeurt is heel belgie en hij zei erop dat is zeer strafbaar en u zal het u wel beklagen als u het geld niet onmiddelijk teruggeeft. waarop ik hem zei, we zullen wel zien dank u en tot ziens :wink:


wetend dat ik de koper nog zei nog voor hij vertrok naar garage dat ik eventueel als de schade echt zo erg was wel ging helpen in de schadeherstel he :wink: ) maar blijkbaar stelt de koper daar geen aandacht voor en wilt juist het geld terug, wat er met de wagen gebeurt interesseerd hem niet, ook al wil ik helpen in tussenkomst het gaat hem niet aan, hij wild gewoon zen geld terug :!:

ik heb hier nog steeds het blad waarop hij getekend heeft: de koper bevestigd en stemt ermee overeen de wagen zelf te keuren. de wagen is gekend en goedgekeurd door de koper in de staat dat deze zicht bevind

ik vind het abnormaal om na 3 maand zoiets uit te halen,
ik als verkoper hier, krijg dreigementen van iemand die zicht verder niet bekend wil maken dan een onverstaanbare naam en die zit te dreigen met een zwaar proces als ik niet binnen de paar dagen het geld terug geef, ik weet niet goed wat te doen, als particulier vind ik dat ik WEL een voet heb om op te staan, ik heb hem trouwens het blad laten tekenen, en hij wist dat er werk aan was, ik hed hem ook gezegt wat zo een agen kost als er geen werk bij is 3maal zoveel (ook particulier prijs he :wink: ) de koper ging gewoon met alles akkoord, mijn broer was bij de verkkop en ook een neef van mij die hebben alles gehoord en weten dat ik niet lieg. ik heb geen wapen tegen zijn hoofd gehouden en hem verplicht die wagen te kopen, hij wist het en ging ermee akkoord, toch wild hij nu na 3 maand oppeens zen geld terug (1500 euro) en steekt hij iemand die ik niet ken in het gat om mij te bedreigen met procesen en dit en dat.

wat heb ik hieraan, 1500 euro armer?

of gewoon negeren :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#2 , 08 mei 2006 01:27

zeg maar uw mening hoor :wink:

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#3 , 08 mei 2006 02:20

ik kan er niet van slapen man :cry: :cry:

ik denk dat ik hem maar laat doen ...

als het dan toch in men nadeel is heb ik het tenminste geprobeerd :roll:


suggesties altijd welkom :wink:

deze die het zaakje interesseren, ik heb een copie van men antwoord die ik hem aangetekend zal verzenden op mijn pc :wink:

Reclame

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 08 mei 2006 02:53

ik wil die derde persoon ook het zwijgen opleggen

doen zij niet aan laster en eerroof met dergelijke dreigetelefoons :?:
de derde persoon heb ik ondertussen zijn persoonlijke gegevens op het web gevonden en hij heeft geen enkel recht van spreken, tegen ik de burger, hij heeft geen advocatenlicentie en geen enkel iets dat aanwijst dat hij iets rechterlijks doet.
mij erop wijzen dat ik strafbaar ben, mij wijsmaken dat ik hoge boetes zal moeten betalen etc kan ik echt niet mee lachen

mensen waar zijn we mee bezig :roll:

volgens mij heeft de koper geen geld om de wagen te laten herstellen en heeft hij het geld nodig, dat hij ballen aan zen lijf had en ga werken gelijk iedereen :twisted: :twisted: in plaats van stom te doen :roll:

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 08 mei 2006 07:19

Indien jij geen garagist bent, ben op de verkoopovereenkomst hebt geschreven dat de staat van het voertuig gekent is door koper, of gekocht in de staat dat het voertuig zich bevind. Kan de koper je inderdaad niets maken.

Dat het voertuig niet door de TC geraakt kon de koper weten voor hij het voertuig kocht. Hij had het moeten kopen met een gelding TC-bewijs.

Al de rest valt inderdaad onder een mens lastig vallen. Ga hiervoor naar de politie.

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#6 , 10 mei 2006 00:28

Indien jij geen garagist bent, ben op de verkoopovereenkomst hebt geschreven dat de staat van het voertuig gekent is door koper, of gekocht in de staat dat het voertuig zich bevind. Kan de koper je inderdaad niets maken.

Dat het voertuig niet door de TC geraakt kon de koper weten voor hij het voertuig kocht. Hij had het moeten kopen met een gelding TC-bewijs.

Al de rest valt inderdaad onder een mens lastig vallen. Ga hiervoor naar de politie.
wel een opluchting, is er een echte wet die dit zegt ook aub?
:wink:

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 10 mei 2006 07:08

Ja, dit is een wet. Als particulier moet je geen garantie geven op goederen die onderhands worden verkocht. Als handelaar moet je garantie geven op de oederen uit je handel.

Er is zelfs een wet die zegd dat de ?nige garatie bij verkoop van een voertuig de TC-kaart is. En de koper wist dat die niet meer geldig was voor de verkoop en ging die zelf in orde brengen.

Fresh
Berichten: 167

#8 , 10 mei 2006 09:54

Ik kan het standpunt van sperwer enkel bijtreden (zonder de dt-fouten natuurlijk :wink: )

De relevante bepalingen voor uw geval vindt u in de artt 1641 e.v. BW (kijk vooral naar art. 1648 B.W)

Ik zou er vooral niet van wakker liggen, mocht de koper een klacht neerleggen, raadpleeg dan onmiddellijk een advocaat die het nodige voor u zal doen.

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#9 , 18 jun 2006 04:54

dit probleem is dus nog steeds niet opgelost :x

na die laatste telefoons is het een paar weken kalm geweest, ik reageerde nergens op.. heb enkel naar de politie geweest om uitleg te vragen wat te doen ook.. zo heeft de persoon mij nog enkele malen een sms gestuurd en dergelijke, toen de garagehouder de persoon aanmaande dat die wagen wegmoest zei hij dat ik hem moest gaan halen dat het mijn auto was :shock: :? de garagehouder belde mij op om dat te zeggen. ik heb hem uiteraard terug naar die koper verwezen. garagehouder belde opnieuw naar "koper" en maande nogmaals aan dat die wagen wegmoest van zen garage want die bleef daar maar staan te staan... :roll: toen hij hem opbelde zei de persoon het is goed ik zal hem voor de anderen zijn deur gaan zetten :!: (op mij bedoeld dan..) op dat moment ben ik naar politie geweest en hun gevraagd wat ik moest doen met heel die situatie.

de politie vroeg of hij een blaadje getekend had, ik toonde de politie het blaadje. politieagent zei mij die kerel (koper) is volledig zelf verantwoordelijk voor zijn eigendommen, hij is dus volledig eigenaar van die wagen, als hij hem voor uw deur zet mag je aangifte doen, dan slepen wij hem weg ...

na een tijdje (paar weken) stond die wagen dus nog steeds bij die garage, hij had er nog steeds niet achter geweest. op een gegeven moment na enkele telefoons van de garagehouder dat die wagen daar niet kon blijven staan, belde hij mij op (die koper eigenaar) hij zei : ewel hoe zit dat eigenlijk met jou, ga je nu alicht dat geld teruggeven of wat ga je eigenlijk doen, ik heb hem beleefd duidelijk gemaakt dat dat geen mogelijkheid was. hij viel weer uit de lucht en zei tegen mij hoe, ik dacht dat je me ging terugbetalen je had het mij gezegt :roll: :roll: :roll: :roll: ik zei hem, je weet waar je aan toe bent, en ik herhaalde dat die wagen dat hij hem kon gaan ophalen, dat ik hem niet ging gaan halen of terugbetalen niets :!: toen was hij terug wat aan het brabbelen en kindertaal aan de telefoon aan het uitbrabbelen, toen zei hij oppeens ik zal hem dan maar gaan halen ... ok ik dacht dan ok eindelijk rust maar neen hoor...
hij heeft de wagen nu vrijdag laatst gaan ophalen, hij heeft de uitlaat laten lassen door die garagehouder en de garagehouder wijsgemaakt dat ik dat ging betalen :x dus nu zou ik daarvoor moeten betalen,hij heeft de wagen mee naar huis dus... oppeens krijg ik een SMS waar zijn papieren enzo zijn van die wagen. ik zend hem een sms terug dat hij dat eventueel eens vraagt aan de garagehouder die ze mischien uitgehaald had ofzo weet ik veel :roll: :roll: hij had al gebeld naar de garagehouder om hem te betichten van diefstal van zen papieren, nu zend hij gisterenavond een sms naar mij dat hij die papieren moet hebben, dat hij zeker is dat ze in die wagen lagen en dat ik ze heb.. ik ben er eigenlijk wat gerust in om die papieren en ik zei het hem ook, dat ik ze dus niet heb. waarop hij antwoorde op sms ik zie niets anders in dat jij ze ofwel teruggeeft ofwel dat ik na de politie ga. ik heb hem een sms teruggestuurd: ga naar de politie, geen probleem.
de garagehouder weet er ook al van. en kent zijn streken nu ook al wat, hij kan er niet echt mee lachen ook :?

ik ben van plan om een klacht tegen hem neer te leggen wegens last en eerroof en iemand betichten voor diefstal. ook zal ik in die klacht aangifte doen dat hij mij betalingen doorstuurd die hij zelf niet wil (kan) betalen :?

is er iemand die denk dat ik nog op mijn gemak kan zijn aub? ik heb die papieren dus echt niet, ik denk dat hij ze zelf ergens geborgen heeft om toch maar zijn geld terug te krijgen of gewoon een reden zoekt om vergoed te worden.
ik zeg het het zal hem in geen geval lukken, dat hij zijn geld voor zijn drugshandeltjes maar ergens haald...
ik ben er niet mee gediend om iedere dag na mijn rust op te staan en sms'jes te moeten opendoen van die kwiebus zonder verstand, of voicemailberichten moet beluisteren waarin hij beweerd dat ik een dief ben etc. ik begin het zwaar op mijn heupen te krijgen man :cry: :x

zou het iets uithalen dat ik klacht neerleg tegen hem?
moet ik samen met garagehouder klacht neerleggen ofzo of wat doe ik het best en hoe neem ik het best aan? neem ik direct een advocaat (ben niet echt om te zeggen rijk) of laat ik het aan de politie helemaal over :?:
want ik doe mijn klacht in deze politiezone, en hij woont in een andere politiezone volgens mij kunnen ze al niet veel veranderen aan de zaken.

kan ik en contactverbod aanvragen :?:

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 18 jun 2006 08:07

Wat de papieren van het voertuig aangaat, als die echt verloren zijn gegaan, moet de persoon op wiens naam het voertuig als laatste was ingeschreven nieuwe aanvragen. Ook al is het voertuig verkocht.

Wat een klacht bij het gerecht je vooruit helpt, dat is koffiedik kijken. Sommige mensen trekken zich immers niets aan van een straat of kontaktverbod.
Maar je hoeft daarvoor inderdaad niet via een advocaat te gaan, je mag ook zelfs rechtstreeks naar het gerecht stappen. Alleen is de kans dat je er dan iets mee wint nog kleinere.

Wat je wel zeker moet doen, is dat papier van de verkoop zeer goed bewaren. Het is je ?nige bescherming tegen hem en de rekeningen die hij maakt voor dat voertuig.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#11 , 18 jun 2006 10:46

Wat de papieren van het voertuig aangaat, als die echt verloren zijn gegaan, moet de persoon op wiens naam het voertuig als laatste was ingeschreven nieuwe aanvragen.

Dit gelooft u toch zelf niet zeker...



Natuurlijk heeft de verkoper in casu niet het minste te maken met betreffende documenten van het voertuig.

Ik adviseer betrokkene te beginnen met voor beschreven feiten klacht neer te leggen bij de politie.

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 18 jun 2006 11:17

Duplicaat van een inschrijvingsbewijs
Het is mogelijk een duplicaat van een beschadigd inschrijvingsbewijs te bekomen. Het beschadigd exemplaar moet BIJ het aanvraagformulier GEVOEGD worden.

Indien het origineel verloren of gestolen werd, doe dan aangifte ervan bij de politie die u een attest van verlies of diefstal zal afleveren. Dit attest moet de volgende gegevens bevatten :

naam, voornaam en volledig adres van de titularis

plaatnummer

gegevens van het voertuig

datum, zegel, naam en handtekening van de overheid die het aflevert.


Dit ORIGINEEL attest moet bij het aanvraagformulier gevoegd worden.

OPGEPAST!!!
DE DIV WEIGERT IN TE GAAN OP ELK VERZOEK DAT IN STRIJD IS MET DE WET TOT BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER !!!

http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwd ... voertuigen

De verklaring van verlies bij de politie moet door de persoon met het voertuig gedaan worden om wiens naam de papieren staan . Of je moet een verklaring van overlijden hebben. Dit om diefstal tegen te gaan.

Ik doe dit regelmatig voor Old-timers. Een verkaring van verkoop telt niet. De tweede manier op aan verloren papieren van een voertuig te geraken is zo omslachtig en duur dat het enkel de moeite waar is voor voertuigen met een hoge waarde.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#13 , 18 jun 2006 12:22

Weet dat betreffend voertuig VERKOCHT werd in de staat waarin het zich bevond.

Ik herhaal dat de verkoper met de affaire dewelke u aanhaalt GEENSZINS zaken heeft !!

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#14 , 18 jun 2006 23:48

hoi,

het voertuig werd indd verkocht in de staat dat het zich bevond op het moment van de verkoop.

de "koper" heeft alle documenten van mij meegekregen bij de transactie. Hij bevestigd dit door in zijn sms te schrijven dat hij zeker is dat hij de documenten in de wagen gelegd heeft bij het verlaten van de wagen die dan bij de garagehouder achtergelaten werd. het smsje heb ik dus bewaard in mijn telefoon 8) kan hij dus niet beweren dat hij ze nooit gekregen heeft, heb daar speciaal op gelet om dat smsje bij te houden 8)
Dus volgens mij is de "koper" aan het zwanzen, en zoekt een manier om toch nog aan een vergoeding te komen.

morgen (maandag) ga ik naar de lokale politie om een klacht in te dienen wegens het naar mij doorsturen van betalingen waar ik niets van afweet, en dat hij mij blijft lastigvallen.
een maand geleden zijn ze door mij al op de hoogte gebracht van zijn praktijken hopelijk stopt dit allicht :x

subaru
Topic Starter
Berichten: 90

#15 , 18 jun 2006 23:50

moest het zo zijn dat nieuwe papieren aangevraagd moeten worden via de persoon die hem het laatst ingeschreven heeft, dan moeten ze naar nederland en niet bij mij, want ik heb die wagen nooit bestuurd of ingeschreven of wat dan ook. het is zijn probleem dat hij ze ofwel achterhoud of verliest ...

Terug naar “Consumenten Koop”