Aanmaning betaling abonnement Nederlands tijdschrift

erikdebeukelaer
Topic Starter

Aanmaning betaling abonnement Nederlands tijdschrift

#1 , 27 nov 2008 16:53

Ik heb al jaren een abonnement op het wetenschappelijk tijdschrift NWT. (www.nwtonline.nl)

Van januari tot en met september was ik op een lange reis doorheen Zuid-Amerika. Tijdens deze periode (in april 2008) is de factuur binnengekomen voor het verlengen van mijn abonnement.

Bij mijn terugkomst bleek dat het desbetreffende tijdschrift een incassobureau had ingeschakeld om de achterstallige betaling te vorderen.

Enkele opmerkingen:
- mijn abonnement werd stilzwijgend verlengs, zonder mij daarvan op voorhand van op de hoogte te brengen
- geen van de betalingsverzoeken gebeurde middels een aangetekend schrijven
- de kosten die met de aanmaning gepaard gaan, lijken mij bovendien sterk overdreven (oorspronkelijke abonnementsgeld 75 euro, momenteel 150 euro)

Ben ik in mijn recht de betaling van de aanmaningskosten en intresten te weigeren, of betaal ik best zo snel mogelijk de gevraagde 150 euro om "gerechterlijke stappen" te vermijden?

mvg,

erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ZeddLeppelin

#2 , 28 nov 2008 10:24

Niets aan incasso betalen.

Ivm verlenging, moet u eens uw oorspronkelijke overeenkomst bekijken, wellicht staat daarin een clausule hieromtrent.

j.demoor

#3 , 29 nov 2008 12:01

Stilzwijgende verlenging is slechts geldig indien uw oorspronkelijk contract dit voorziet en onder de voorwaarden erin vermeld. Onderzoek dus zorgvuldig de tekst van dit contract.

"Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de ONDERLIGGENDE OVEREENKOMST in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden..."(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Betaal dus niet wat in de onderliggende overeenkomst niet bedongen was en leg strafklacht neer op grond van art.15 hierboven,indien art.5 geschonden werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

erikdebeukelaer
Topic Starter

#4 , 03 dec 2008 16:31

en het feit dat zowel de uitgever van het tijdschrift als het incassobureau zich in Nederland bevinden maakt geen verschil?

Nighthawk

#5 , 10 dec 2008 15:07

Niets aan incasso betalen.

Ivm verlenging, moet u eens uw oorspronkelijke overeenkomst bekijken, wellicht staat daarin een clausule hieromtrent.
Wat wordt verstaan onder "overeenkomst"? Als je abonnementsgeld betaald, heb je dan een overeenkomst afgesloten?

Nighthawk

#6 , 10 dec 2008 15:09

Ik heb hetzelfde probleem, Erik. Ik heb echter mijn oorspronkelijke factuur niet meer. Stond er bij jou iets op van automatische verlenging?

Volta

#7 , 10 dec 2008 16:01

Heb effe nazicht gedaan op de site van www.nwtonline.nl en zag bij de FAQ het volgende:

"Hoe kan ik mijn jaarabonnement op Natuurwetenschap & Techniek opzeggen?
U dient minimaal een maand vóór de vervaldatum van uw abonnement op te zeggen. Als u daarna opzegt, loopt uw abonnement nog één abonnementsjaar door.

Uw schriftelijke opzegging stuurt u naar: Lezersservice Natuurwetenschap & Techniek, Postbus 11249, 3004 EE Rotterdam, Nederland, onder vermelding van "Opzegging Natuurwetenschap & Techniek". Wilt u zo vriendelijk zijn de volgende gegevens in uw brief aan ons door te geven:
- abonneenummer of een faktuurnummer (niet verplicht).
- uw volledige naam- en adresgevens, inclusief postcode (wel verplicht)
Mocht u hebben opgezegd, dan ontvangt u van ons altijd een bevestigingsbrief"

Vermoedelijk zal dit ook in je contract gestaan hebben bij de voorwaarden...

Gebruiker34

#8 , 31 dec 2008 16:32

Ik heb al jaren een abonnement op het wetenschappelijk tijdschrift NWT. (www.nwtonline.nl)

Van januari tot en met september was ik op een lange reis doorheen Zuid-Amerika. Tijdens deze periode (in april 2008) is de factuur binnengekomen voor het verlengen van mijn abonnement.

Bij mijn terugkomst bleek dat het desbetreffende tijdschrift een incassobureau had ingeschakeld om de achterstallige betaling te vorderen.

Enkele opmerkingen:
- mijn abonnement werd stilzwijgend verlengs, zonder mij daarvan op voorhand van op de hoogte te brengen
- geen van de betalingsverzoeken gebeurde middels een aangetekend schrijven
- de kosten die met de aanmaning gepaard gaan, lijken mij bovendien sterk overdreven (oorspronkelijke abonnementsgeld 75 euro, momenteel 150 euro)

Ben ik in mijn recht de betaling van de aanmaningskosten en intresten te weigeren, of betaal ik best zo snel mogelijk de gevraagde 150 euro om "gerechterlijke stappen" te vermijden?

mvg,

erik
Uw factuur rechtstreeks betalen aan NWT. Betaal enkel het nog verschuldigd gefactureerd bedrag, dus zonder de bedragen die het incassokantoor er eventueel nog bijgeteld zou hebben. Maak een kopie van uw betalingsbewijs over aan het incassobureau.

Incassobureaus krijgen hun opdracht niet van u, maar wel van degene die nog betaald moet worden. Je hebt hun niets gevraagd en je moet hun dus ook niets betalen, ook al zou het incasso proberen u supplementaire kosten aan te rekenen. Laat je door hen niet intimideren.

Wil je voortaan voorkomen dat je contract stilzwijgend wordt verlengd, zeg het contract dan onmiddellijk na het ondertekenen aangetekend op tegen de einddatum. Je kunt het dan gewoon niet meer vergeten.

hardlife

#9 , 07 jan 2009 14:18

Gelieve uw overéénkomst na te kijken.

De stilzwijgende verlenging van een overéénkomst van bepaalde duur is slechts geoorloofd indien voldaan is aan ART. 39bis WHPC. (opgelet als je dit artikel opzoekt, de wetgever heeft namelijk per vergissing 2x een artikel 39bis ingelast in deze wet..)

Samenvattend : De overéénkomst die U heeft gesloten met de firma in kwestie moet voldoen aan bepaalde vormvereisten : zo MOET een clausule van stilzwijgende verlenging op de 1e bladzijde van de overéénkomst worden weergegeven en MOET deze clausule omkaderd EN in het vet zijn gedrukt.

Sanctie indien niet werd voldaan aan deze voorwaarden : U kan kosteloos ten alle tijde deze overeenkomst beëindigen. Evenwel dient U uw contract na te kijken. De firma kan namelijk een opzegtermijn voorzien. Echter kan deze nooit langer dan 1 maand zijn.

"Het volstaat dat één van de elementen van de daad strijdig met de eerlijke handelsgebruiken zich op het Belgisch grondgebied situeert opdat de WHPC van toepassing zou zijn, op voorwaarde dat er op de Belgische markt concurrentie is." (Brussel 24 mei 2005) Bijgevolg speelt dit mijn inziens geen rol dat het om een Nederlandse firma gaat..

MvG

Terug naar “Consumenten Koop”