nieuwe auto met veel problemen

erh23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

nieuwe auto met veel problemen

#1 , 13 apr 2021 15:39

Beste lezers

Nog net geen 2 maanden geleden heb ik een nieuwe X klasse afgehaald. Sinds dat ik het heb afgehaald was het wel 4 keer terug naar de garage voor in totaal een periode van 1 maand. Er waren enorm veel problemen opgedoken:
Sinds dat ik de X klasse gekocht heb, was er steeds een probleem aanwezig. Eerst de waarschuwingsiconen van de motor (en nog enkele andere iconen waarvan ik niet weet welk probleem het representeert). Dan de trillingen van de wagen, de wagen kon niet sneller rijden dan 70 km/uur zonder enorm hard te trillen. Ik heb de wagen 2 maal terug moeten brengen naar de garage. Donderdag 11 maart kon ik de wagen pas gaan afhalen. Maar de dag opeenvolgend had ik een brief ontvangen over een ander probleem van dit voertuig, namelijk het dak.
Op 1 april 2021 was ik in mijn auto ingestapt om te vertrekken, na de motor te starten werkten de schermen bij het dashboard niet. Ik kreeg enkel een signaal en melding dat de sleutel niet werd herkend, dezelfde sleutel waarmee ik de deur opende en de motor startte. Ik kon de motor daarna niet meer afzetten en de deuren gingen niet op slot. Ik waagde mijn kans nog eens met de reservesleutel, maar dat werkte ook niet. Uiteindelijk moest ik het alweer naar de garage terugbrengen met enorm veel klachten:
- Sleutels worden niet herkend
- De wagen rijdt naar de rechterkant indien stuur niet vastgehouden wordt
- De stoelen gaan vanzelf schuin achteruit (tegen de ochtend staan de stoelen helemaal tegen de achterbank)
- De sleutel werkt niet bij de slot van de achterklep
- De motor sluit niet
- Deuren kunnen niet op slot, ook niet manueel via de slot
- Waarschuwingsiconen op het dashboard
- Probleem bij het dak
Er werd mij een grondig onderzoek beloofd om elk probleem op te lossen. Maandag 12 april 2021 ben ik naar de garage gegaan met de intentie mijn voertuig op te halen, ik controleer de sleutel bij de achterklep en het werkt nog steeds niet. Nadat ik iemand van de werkplaats roep, krijg ik te horen dat de hendel van de achterklep stuk is. Dus buiten het feit dat ik de achterklep niet op slot kon doen met mijn sleutel, kan ik de achterklep nu ook niet meer gewoon openen. Dit is een nieuw probleem dat ik niet had op 1 april 2021. Ik heb voor de rest niets gecontroleerd, enkel de sleutels teruggegeven om de wagen te repareren.
Het voelt voor mij niet aan dat ik een nieuwe wagen heb gekocht, de wagen heeft meer tijd in de garage gebracht dan bij mij.

Ik heb hun nu een mail gestuurd dat ik de auto niet meer wil omdat mijn vertrouwen erin heel hard is diepgezonken. Ik ben ook van plan een juridische procedure te starten, ik wacht nu enkel op een antwoord van hun.

Heeft er iemand zoiets gelijkaardigs meegemaakt? zo ja, hoe ben je er dan mee omgegaan?
Laatst gewijzigd door erh23 op 13 apr 2021 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2021 16:04

Ik denk niet dat al iemand mee gemaakt hebben, sorry maar dit is een wrak dat u gekocht heeft, men zou u een andere moeten geven , want het gaat hun meer aan reparaties kosten dan u een andere geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 apr 2021 16:11

Was dat een fabrieksnieuwe wagen of een 2de hands?
Hoeveel km had die wagen al gereden toen u hem kocht?

Reclame

erh23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2021 16:16

Ik zou ook een andere auto in plaats van dit willen, maar die hebben ondertussen al een mail gestuurd dat ik de wagen gewoon kan ophalen omdat het nu zogezegd allemaal in orde is. Ze snappen niet dat ik geen vertrouwen meer heb in dat wagen nadat ik het 4 keer in 2 maanden tijd moest terugbrengen, elke keer was het zogezegd in orde toen ik het moest afhalen.

erh23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2021 16:16

Het is een showroom model, er was 70 km erop

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 apr 2021 18:59

Wettelijk volstaat het dat de verkoper de problemen oplost als ze zich stellen .
(waar hebben we dat nog gehoord ?)
Daarmee voldoet hij aan de garantie.


Begrijpelijk dat u nog maar weinig vertrouwen in die auto heeft, maar ook begrijpelijk dat de dealer niet zomaar een nieuw en niet echt goedkoop voertuig gaat (willen) vervangen ...

erh23
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 apr 2021 10:22

Als mijn auto gewoon gerepareerd zou zijn, was ik er nu blij mee.
Maar ik breng de auto steeds terug en vaak duiken dezelfde problemen opnieuw op of er komen nieuwe problemen bij.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 14 apr 2021 14:33

BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III : Wijze van eigendomsverkrijging. - TITEL VI tot XIII (art. 1582-2010). (Opschrift gewijzigd door W 2019-04-13/28, art. 2, 026; Inwerkingtreding : 01-11-2020)

AFDELING II. - LEVERING.

Art. 1604. (De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.) <W 2004-09-01/38, art. 3, 008; Inwerkingtreding : 01-01-2005>

AFDELING III. - VRIJWARING.

Art. 1625. De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp : zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”