Aanmaning voor nooit ontvangen factuur

Vincent.s
Topic Starter
Berichten: 2

Aanmaning voor nooit ontvangen factuur

#1 , 12 nov 2008 10:09

Via mijn kinesist heb ik steunzolen besteld en ontvangen. De firma die ze gemaakt heeft zou mij de factuur nog opzenden. Die heb ik echter nooit gekregen.

Ik ontving nu bijna een jaar na datum een aanmaning van een gerechtsdeurwaarder (bedrag verschuldigd + kosten) voor die ik steunzolen, terwijl ik nooit een factuur, een rappel of telefoontje heb gekregen.

Het gaat om een bedrag van 80 euro + 40 euro inningskosten + schadevergoeding + intresten.

1. Heeft het zin om voor dit bedrag een advocaat in te schakelen?
2. Bij wie ligt hier de bewijslast?
3. Had ik moeten aandringen op een factuur?

hartelijk,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 12 nov 2008 11:43

Over uw eventuele verplichting om zelf naar een factuur te informeren ga ik mij niet uitspreken ... dat weet ik niet. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het UW taak is om hun boekhouding uit te voeren.

Dat u de originele factuur moet betalen staat vast ... maar de inningskosten zijn onredelijk. Men had u eerst een gewone aanmaning moeten sturen, aangetekend!

Ik zou dus een aangetekende brief sturen waarin u verklaart bereid te zijn het oorspronkelijke factuurbedrag onmiddellijk te betalen, maar de inningskosten en schadevergoeding betwist. Indien u uw goodwill wilt tonen, kunt u ook dat oorspronkelijke bedrag onmiddellijk overschrijven.

Het kan zijn dat u daarop al geen reactie meer krijgt en dat het verhaal voorbij is. Hopelijk!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 12 nov 2008 11:49

De verkoper die zijn vordering tot betaling grondt op de stilzwijgende aanvaarding van facturen,voortvloeiend uit de afwezigheid van protest, moet bewijzen op welke datum die facturen bij de koper zijn toegekomen.(Cass. 8 november 1991,R.W. 1991-92,988).

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 12 nov 2008 14:57

De stilzwijgende aanvaarding van een factuur geldt alleen tussen handelaars. Hier gaat hij trouwens uit van een stilzwijgende factuur die u zou moeten zijn toegezonden. Als u beweert dat u de factuur niet gekregen heeft, dan moet hij bewjzen ze wel degelijk te hebben verstuurd. Daarnaast kan men geen inningskosten en interesten vragen zonder officiële ingebrekestelling. Aangezien u die nooit heeft gehad geldt dit niet, u bent dus zeker niet gehouden tot het betalen van kosten. Zoals hierboven gesteld; betaal het oorspronkelijk bedrag en eis het bewijs dat u de facturr heeft gekregen en dat hij u reeds in gebreke stelde.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 13 nov 2008 10:20

De handelaar dient te bewijzen dat u de factuur ontving.

"Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de ONDERLIGGENDE OVEREENKOMST in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden..."(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

De onderliggende overeenkomst omvat wel de algemene voorwaarden van de bestelbon maar niet deze van de factuur.

Betaal de factuur rechtstreeks aan uw schuldeiser en deel hem en de gerechtsdeurwaarder schriftelijk mee niets boven de onderliggende overeenkomst te betalen,op grond van art.5 hierboven . Indien de gerechtsdeurwaarder aandringt leg dan strafklacht neer op grond van art.15 hierboven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vincent.s
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 13 nov 2008 10:25

Hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Terug naar “Consumenten Koop”