aankoop tweedehandswagen blijkt ongeval

C8
Topic Starter
Berichten: 1

aankoop tweedehandswagen blijkt ongeval

#1 , 11 nov 2008 17:04

Een half jaar geleden kochten wij een tweedehandswagen bij een autoverkoper. Hij verzekerde ons dat hij ongevalvrij was (zo staat ook op hun website "gegarandeerd ongevalvrije wagens").Nu blijkt dat onze auto wel een ongeval heeft gehad en hebben wij dus teveel betaald. Wij voelen ons bedrogen. Wij willen dit niet zo laten en vroegen ons af of we hieraan iets kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 12 nov 2008 15:00

Da's zeker dat u daaraan iets kan doen!

De verkoper heeft zich schuldig gemaakt aan niet-conforme levering en op zijn minst de verkoop van een voertuig met verborgen gebreken.,

Ik raad u aan om onmiddllijk een aangetekend schrijven te sturen naar de verkoper met de melding dat u of de verkoop geannulleerd ziet, of een serieuze korting eist, gegrond op de verplichting van de conforme levering bij koopovereenkomsten.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 nov 2008 10:14

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Hij verzekerde ons dat hij ongevalvrij was (zo staat ook op hun website "gegarandeerd ongevalvrije wagens") is niet in overeenstemming met ’Nu blijkt dat onze auto wel een ongeval heeft gehad ‘

Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn. Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan voor de bevoegde rechtbank van koophandel.

“Art.1116.Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan. Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen.”(B.W.).

‘Bedrog in de zin van art.1116 impliceert dat een contractant doelbewust listen gebruikt om de andere partij aan te sporen de overeenkomst te sluiten. Verzwijging bij het sluiten van een overeenkomst kan in bepaalde omstandigheden bedrog in de zin van deze bepaling uitmaken wanneer de partij die het verzwegen feit niet kende,niet gecontracteerd zou hebben indien zij dat feit zou hebben gekend‘[Cass. 30 juni 2005(S.C./R.G.),R.W.2007-08,1406,Noot].

‘Hij verzekerde ons dat hij ongevalvrij was (zo staat ook op hun website "gegarandeerd ongevalvrije wagens")‘ terwijl dit niet zo was kan zulk bedrog uitmaken,op grond waarvan u de nietigheid van de koop kan inroepen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”