Bpost inklaringskost perikelen

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

Bpost inklaringskost perikelen

#1 , 06 apr 2021 18:02

ik zal het proberen zo kort en bonding mogelijk te houden (op de moment moe van het werken) met de info die mij momenteel binnenschiet.

ik verwachte een zending uit het UK, dat er extra taksen op zouden komen was te verwachten en heb ik ook geen problemen mee.

de track en trace site van bpost is alles behalve up to date en actueel en zonder dat ik de kans kreeg om de inklaring zelf te doen rekent bpost 24euro extra aan om dit in mijn naam te doen.

op 1 maart (de dag dat track en trace geupdate werd en er plost 38euro extra kosten zijn) betwisting gestuurd via mail, 2 weken later geen antwoord, via messenger in de tussentijd alleen excuses en uitvluchten.

op 14 maart klacht ingediend bij ombudsman voor de postsector en dag erna reeds telefoon (zending werd maar bijgehouden tot en met de 18e maart)

ombudsman wilt tussenkomen, maar ik kan die week zelf niet naar zaventem rijden om de inklaring zelf te gaan doen (schande dat een mens moet werken), dus ik ben genoodzaakt de dag erachter de zending zelf te gaan afhalen en de inklaringskosten terug te vorderen.

en daar loopt het dan mis.

bpost weigert ondanks de tussenkomst van de ombudsman de inklaringskosten terug te betalen.

ombudsman weerlegt niks van mijn aangehaalde argumenten en zijn redelijk geagiteerd in hun laatste antwoord.

-volgens ombudsman is de afhaling een instemming met de regels van bpost en de aanvaarding van alle kosten (staat nergens op site bpost)

-ik zou als bestemmeling bpost moeten laten weten dat ik de inklaring zelf wil doen op het moment dat ik de traceercode heb (staat nergens op site bpost), maar hoe ben ik zeker dat dit geregistreerd word als men een betwisting nog niet binnen de 14 dagen kan beantwoorden.

-op geen enkel moment is er sprake van een mogelijkheid om de zending langer te laten liggen, nog via de ombudsman, nog via bpost/messenger

-de douane besteed de inklaringen uit aan bpost, wat maakt (voor zover ik weet) geen overeenkomst heb met bpost als bestemmeling

- . . .

bpost geeft of heeft weinig tot geen informatie beschikbaar als het komt tot het zelf inklaren als bestemmeling, het enige dat ik terug vind is 1 simpel zinnetje in een info brochure;

De klant kan ook zelf de douaneaangifte opstellen maar de procedure is niet eenvoudig en neemt veel tijd in beslag. Wie zelf wil instaan voor de inklaring van zijn zendingen, neemt contact op met bpost via import@bpost.beof 02/278 50 80

het laatste mailtje dat ik stuurde naar de ombudsman;

Geachte,

Deze zaak is voor mij niet afgesloten en staat deze bij uw diensten nog steeds open.

Voor zover ik begrepen heb, besteed de (echte) douane het inklaren van douaneformaliteiten uit (in mijn geval) aan Bpost.

Dat maakt dat ik geen "klant" ben bij Bpost en ook geen overeenkomst heb met Bpost om de inklaring in mijn naam te laten doen.

Het louter afhalen en betalen van de onterecht aangerekende kosten houd geen automatische aanvaarding van de algemene voorwaarden in van Bpost, dit staat nergens vermeld in hun algemene voorwaarden en kan dan ook niet weerhouden worden.

Op het moment dat ik de zending afhaalde was mijn betwisting bij de douane dienst van Bpost reeds ingediend en door het niet antwoorden erop binnen een redelijke termijn dien ik te concluderen dat mijn betwisting aanvaard werd, door het niet antwoorden van Bpost op mijn betwisting blijft deze zelf in gebreke en zijn zij daadwerkelijk de 24euro verschuldigd aan mij.

Het excuus dat er een achterstand is of dat er "technische" problemen zouden zijn zoals Bpost beweerd moet dan ook bewezen worden door Bpost, 2 weken (of zelfs meer) wachten op een antwoord is in deze tijden gewoon grove nalatigheid, zeker bij een dringende vraag zoals bij mij het geval was.

Het "weigeren" van de zending en het laten "annuleren" van de kosten (om het later zelf te kunnen doen) is een optie die mij niet werd medegedeeld door Bpost, nog door uw diensten, nog werd er mij medegedeeld of er een optie was om de zending langer te laten liggen zodat ik op een later tijdstip de inklaring alsnog zelf kon doen, op korte termijn dezelfde week kon ik dat inderdaad niet zelf doen.

Gelet op het korte tijdsbestek dat er op de moment van de afhaling nog was voor de zending terug zou worden gestuurd door Bpost liet Bpost door hun gebrekkige en onbestaande communicatie mij geen andere keuze dan de zending af te halen, immers bij terugzending zou ik opnieuw verzendkosten moeten betalen aan de afzender om alsnog mijn zending te krijgen.

Tevens dient opgemerkt te worden dat er NERGENS op de site van Bpost en hun informatie brochure staat dat men de aanvraag om zelf de inklaring te doen moet gebeuren de moment dat men de referentienummer heeft, het enige dat erover vermeld word is wat ik eerder al aanhaalde dat men de inklaring zelf kan/mag doen.

Bpost heeft de technische middelen om de bestemmeling te informeren dat er een zending voor hem is en kan eenvoudig de vraag stellen via elektronische weg wie de inklaring mag doen, zij of de bestemmeling.

Indien Bpost weigert de 24euro binnen de 72u terug te betalen zal ik mij genoodzaakt zien om verder stappen te ondernemen tegen Bpost.

Hoogachtend,

Naam verwijderd - JurecaBE - moderator


en hun nog al geagiteerd antwoord vandaag;

Geachte heer Naam verwijderd - JurecaBE - moderator [/i]

We hebben uw reactie op het afsluiten van uw klachten ontvangen.

We wensen u nogmaals te wijzen op het feit dat wanneer u bij bpost een zending aanvaardt, u akkoord gaat met het feit dat de inklaring door bpost is gebeurd.

Op 16 maart hebben wij vanuit onze dienst telefonisch contact met u opgenomen en u de mogelijkheid geboden om dit pakket zelf in te klaren. We waren bereid hiervoor bij bpost tussen te komen. U heeft dit niet gewild met het argument dat het daarvoor té laat was en u niet meer de tijd had om u hiermee bezig te houden. U heeft dan zelf gekozen om de zending op te halen in het postkantoor, u wist op dit moment heel goed dat u ook de formaliteiten (kost voor de inklaring door bpost gerekend) moest betalen.

Omdat u geen nieuwe elementen aanbrengt, zullen wij u dossier niet opnieuw openen en geen nieuw onderzoek starten. Wij zullen ook niet meer reageren op reacties van u, tenzij u echt nieuwe elementen aanbrengt die een nieuw onderzoek kunnen verantwoorden.

Het staat u uiteraard vrij zelf juridische stappen te ondernemen.

Met vriendelijke groeten,
[/size][/b]

ik kan mij helaas niet van de indruk ontdoen dat men er zich gemakkelijk vanaf maakt goed wetende dat ik het waarschijnlijk bij het rechte eind heb

iemand meer ervaring en kennis die mij kan helpen?

het is al meer een principe zaak aan het worden dan dat het mij om die 24euro te doen is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 06 apr 2021 18:44

Tja, sinds de gedeeltelijke privatisering is Bpost niet meer wat het geweest is. Ergens volg ik hun argumentering wel, maar het zou allemaal klantvriendelijker kunnen.

De vraag gaat vooral zijn of u voor 24 euro verder gaat procederen.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 06 apr 2021 19:10

Tja, sinds de gedeeltelijke privatisering is Bpost niet meer wat het geweest is. Ergens volg ik hun argumentering wel, maar het zou allemaal klantvriendelijker kunnen.

De vraag gaat vooral zijn of u voor 24 euro verder gaat procederen.
verzoeningspoging bij de vrederechter zou ik nog doen aangezien het gratis is.

maar wat mij vooral stoort is dat er nergens op de site van bpost informatie te vinden is wat men als bestemmeling moet doen om de inklaring te doen (buiten mail sturen of bellen), laat staan wanneer ik als bestemmeling dat moet doen of aanvragen.

als ze niet reageren op een klacht, hoe ben ik dan zeker dat ze een aanvraag wel aanvaarden of registreren?

ik wacht 2 weken op een antwoord en word "gedwongen" om mijn zending af te halen of het word terug gestuurd, dan kan ik toch ook argumenteren dat men mijn klacht stilzwijgend heeft aanvaard?

*edit*

wat ik ook raar vind is dat de ombudsman van alles beweerd, maar nergens naar enige artikel uit de algemene voorwaarden verwijst of naar enig wetsartikel om hun argumenten te staven

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”