waarborg tuinaanleg

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

waarborg tuinaanleg

#1 , 05 apr 2021 16:54

Geldt de wettelijke consumentengarantie ook voor tuinaanleg?
Vorige week werd er gestart, maar ik vraag me af welke rechten ik heb indien de aanplantingen zouden bevriezen.
Bestelling werd vorig jaar geplaatst en vrijheid aan tuinaannemer gelaten om zelf het beste tijdstip te kiezen voor de start van de werken.
In de offerte staat niets specifiek over waarborg, dus ook geen beperking ervan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2021 19:48

Bij mijn tuinaanleg had ik een waarborg op alle planten die 1 jaar niet overleefden. Die werden gratis vervangen.
Wat staat er in uw offerte?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 apr 2021 19:50

Niets over waarborg.
Dus de normale wetgeving zou van toepassing moeten zijn, tenzij die een uitzondering maakt voor tuinaanleg.
Of?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 apr 2021 20:47

Bij tuinaanleg word een gebruikelijke garantie op groei ( hergroei ) voorzien in het lopende jaar .
Wat dus vanaf de herfst niet zou groeien wordt gratis vervangen .
Dit wel op voorwaarde dat planten water krijgen in de zomer , indien nodig .
Aanplantingen kunnen normaal niet bevriezen , tenzij u exotische soorten zou gevraagd hebben .
Wel is het zo dat planten levend materiaal zijn , en er altijd risico is op een bepaald percentage verlies in de eerste maanden . Daar houdt iedere erkende tuinaannemer rekening mee .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jef007
Berichten: 1679

#5 , 05 apr 2021 23:31

zijdelingse vraag : is het van belang dat de planten aangeplant werden door de aannemer of aangeplant door de klant?

lukasi
Berichten: 1139

#6 , 06 apr 2021 08:22

Een tuinaanlegger die in zijn voorwaarden niets zegt over plantgarantie is niet goed bezig.
Noch voor hemzelf, noch voor zijn klant.
Grootste struikelblok is dat je werkt met levend materiaal. En zoals reeds gezegd normaal zal de erkende tuinaanlegger in zijn voorwaarde wel omschrijven wat de garantie inhoud, wat de voorwaarden zijn en hoe deze worden afgehandeld.

Mijn ervaring met verschillend tuinaannemers :
dat alle planten GELEVERD en GEPLANT door de tuinaanlegger een hergroei garantie hebben op voorwaarde dat :
- en hier kan vrij ingevuld worden--
de periode is beperkt tot 1 groeiseizoen of 1 jaar na oplevering.
De inboet ( afgestorven planten) wordt genoteerd en afgetekend door beide partijen
Dat de tuinaanlegger in droge periodes dagelijks/wekelijks/ water komt geven. Bij watergiftverbod vervalt elke vorm van hergroei garantie.
of dat er minimum 4 liter water /m² per dag waarbij de temperatuur boven de 25° komt voor een simpele gazon
of dat er een wekelijks /2wekelijks/maandelijks onderhoudscontract moet afgesloten zijn om te genieten van deze garantie.

Laatste tijd merk ik meer en meer op bij de aanbestedingen dat de garantie op hergroei wordt verrekent aan 15% extra op de offerte.
Dat meer en meer het transport en de werkuren niet vervat zitten in de hergroei garantie.
Dat de garantie alleen wordt gegeven bij een inboetcijfer ( per soort of per project) dat hoger ligt dan x% van het aantal stuks.
Dat er meer en meer wordt verwezen naar de normale weersomstandigheden en bv bij een hittegolf van x dagen de garantie vervalt wegens overmacht. Dat bij wateroverlast door noodweer de garantie vervalt

Nu vorstschade heb ik nog niet tegengekomen. Planten met blote wortel die niet zijn ingekuild om deze te beschermen tegen uitdroging of vorst wijst op een slechte tuinaanlegger.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 06 apr 2021 10:54

Vandaar mijn vraag:
indien de tuinaannemer in zijn offerte geen voorwaarden heeft gesteld ivm waarborg, geldt dan niet de gewone wettelijke waarborg?

Het betreft een professionele tuinaannemer die al jaren actief is (vennootschap).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”