drukwerk

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

drukwerk

#1 , 03 apr 2021 18:05

Hallo iedereen,

Een vraagje, hopelijk kan iemand mij helpen?
Ik heb bij een drukker naamkaartjes laten maken. Samen met een graficus heb ik de kleuren gekozen, lettertype, afbeelding,... Wat blijkt nu: de kleur die we gekozen hadden is helemaal verkeerd uitgevallen omdat het papier (dik, katoen, luxepapier) alle inkt heeft opgeslorpt en het resultaat ziet er dus helemaal niet uit zoals ik gekozen had. De graficus wist dit ook niet.
Ik heb aan de drukker gezegd dat ik vind dat ze mij hadden moeten verwittigen dat de kleuren helemaal anders zouden zijn zodat ik zeker dat papier niet gekozen zou hebben. De drukker vindt dat het niet zijn fout is. Ze stellen een herdruk voor op ander papier maar ik moet de fout geleverde kaartjes betalen. De herdruk zou met korting zijn.
Het gaat hier om een groot bedrag. Wie is hier in fout? Wat kan ik doen?
Dank u wel voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 03 apr 2021 18:08

Moeilijk te zeggen, de drukker voert gewoon uw opdracht uit. Ik denk dat zijn voorstel om korting te geven bij de nieuwe druk een mooie compromis is.

Hebt u geen proefdruk gevraagd?

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 03 apr 2021 18:10

Ja ik had een proefdruk gevraagd maar dit wilden ze niet uitvoeren omdat het evenveel werk zou zijn als de uiteindelijk uitvoering. 1 kaartje maken of 1000 is voor hen hetzelfde qua werk.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 03 apr 2021 19:02

ik ga er van uit dat de drukker zijn eigen materialen kent en dan ook de eigenschappen kent van specifieke producten zoals het papier dat bij de 1e druk is gebruikt.

het is dan in mijn ogen ook aan de drukker om alle nodige informatie aan de klant, zoals het afwijken van de kleuren, me te delen aan de klant, iets wat blijkbaar hier niet gebeurd lijkt te zijn.

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 03 apr 2021 19:41

kan ik weigeren om te betalen?

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 03 apr 2021 19:46

kan ik weigeren om te betalen?
Dat kan u, factuur moet dan aangetekend geprotesteerd worden. Dan is het aan de drukker om u te dagvaarden.

Masty
Berichten: 88

#7 , 04 apr 2021 10:57

Voor de prijs van 1000 naamkaartjes zou ik niet willen gedagvaard worden, persoonlijk zou ik door de zure appel bijten en het aanbod van de drukker aanvaarden.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 apr 2021 12:34

Hoeveel naamkaartjes had je besteld?

cath11
Topic Starter
Berichten: 40

#9 , 05 apr 2021 07:28

500 en de prijs was 1250

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 apr 2021 08:12

Ik vrees dat u graficus hier toch ook in de fout is gegaan !

Ik veronderstel dat een graficus dit ook zou moeten weten.
Mocht u mij iets vragen wat enig verband houd met mijn vakkennis, dan garandeer ik je dat ik dit weet, je ken je vak of je kent u vak maar half .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Masty
Berichten: 88

#11 , 05 apr 2021 08:17

Ik had een wat goedkopere prijs in mijn hoofd, voor die prijs is het toch wel de moeite om wat verder te discussiëren met de drukker.

Kali
Berichten: 762

#12 , 05 apr 2021 09:09

500 en de prijs was 1250
Was dit dan inclusief werk van de ontwerper?

2-tal jaar geleden per ongeluk 1.000 kaartjes besteld (wel enkel tekst zonder kleur of afbeeldingen en zonder ontwerper) voor 100€ (bedoeling was 100 kaartjes, die kost was 80€ )

bosprocureur
Berichten: 6856

#13 , 05 apr 2021 09:46

Ik vrees dat u graficus hier toch ook in de fout is gegaan !

Ik veronderstel dat een graficus dit ook zou moeten weten.
Mocht u mij iets vragen wat enig verband houd met mijn vakkennis, dan garandeer ik je dat ik dit weet, je ken je vak of je kent u vak maar half .
Of ge veegt er ronduit uw voeten aan.... Maar ben je dan niet (voor een groot deel?) verantwoordelijk?

Ik zou wel een compromis trachtente bekomen, maar natuurlijk , om daarvoor echt te gaan procederen is weer een ander paar mouwen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 apr 2021 10:56

En de vraag wie heeft de bestelling aan genomen ??

De drukker zelf of iemand die geen drukker is ??

Men vraagt op aanraden van een Graficus dit te drukken met dit kleur te drukken, dan kan de drukker zeer moeilijk verantwoordelijk zijn..
en de drukker geeft een mooie geste om deze te her drukken met grote korting .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”