garantie auto

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

garantie auto

#1 , 01 apr 2021 09:13

Ik heb 5 maand geleden een 2de hands auto gekocht bij een autoverkoper (géén garage). Nu heb ik een euvel dat zal moeten hersteld worden. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat dit onder de beloofde 1 jaar garantie wordt uitgevoerd? Verkoper antwoord niet op poging tot communicatie. Op de verkoopplaats is nooit iemand aanwezig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2021 11:25

Probeer eerst met hem te bellen anoniem dus met je smartphone dus bij de meesten is dit de code #31# te typen gevolgd door het nummer dat je wilt bellen.

Neem hij niet op?
Dan schrijf een aangetekende brief en je heeft hem bv 14 dagen tijd om dit te herstellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2021 18:27

Probeer eerst met hem te bellen anoniem dus met je smartphone dus bij de meesten is dit de code #31# te typen gevolgd door het nummer dat je wilt bellen.

Neem hij niet op?
Dan schrijf een aangetekende brief en je heeft hem bv 14 dagen tijd om dit te herstellen.
Is een goede raad, en heb dit inmiddels ook gedaan. Ik denk dat het probleem zal opgelost raken.

Reclame

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2021 11:22

Klopt het dat bij een wagen van 6 jaar oud, waarvan ik 5 maand na aankoop per toeval ontdek dat beide stofhoezen vooraan uit elkaar aan het vallen zijn, herstelling niet gedekt wordt door de tweedehands garantie (van 1 jaar)?

rico123
Berichten: 176

#5 , 09 apr 2021 11:59

Klopt het dat bij een wagen van 6 jaar oud, waarvan ik 5 maand na aankoop per toeval ontdek dat beide stofhoezen vooraan uit elkaar aan het vallen zijn, herstelling niet gedekt wordt door de tweedehands garantie (van 1 jaar)?
Mijn auto is ook 6j. Zijn nog zoals nieuw.
Ik kan niet snappen dat uw stofhoezen uit elkaar aan het vallen zijn.
Scheur ik kan ik inkomen.
De 2 kanten???? zeer vreemd op 6 jaar.
Werd die auto niet gekeurd over 6 maand?

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2021 13:46

Klopt het dat bij een wagen van 6 jaar oud, waarvan ik 5 maand na aankoop per toeval ontdek dat beide stofhoezen vooraan uit elkaar aan het vallen zijn, herstelling niet gedekt wordt door de tweedehands garantie (van 1 jaar)?
Mijn auto is ook 6j. Zijn nog zoals nieuw.
Ik kan niet snappen dat uw stofhoezen uit elkaar aan het vallen zijn.
Scheur ik kan ik inkomen.
De 2 kanten???? zeer vreemd op 6 jaar.
Werd die auto niet gekeurd over 6 maand?
Het betreft een 2014 BMW i3, en het kapotgaan van de stofhoezen blijkt gekend te zijn voor dit model.
Blijkbaar maakt men daar op de keuring geen probleem van (op 3-10-2020)
Is ook enkel een stofbescherming van de schokbrekers, maar voor mij belangrijk om te vermijden dat in de toekomst grote kosten aan die schokbrekers opduiken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 apr 2021 14:03

Schokdempers zijn normale slijtage-onderdelen - daar is geen tweedehands garantie op

rico123
Berichten: 176

#8 , 10 apr 2021 16:11

Klopt het dat bij een wagen van 6 jaar oud, waarvan ik 5 maand na aankoop per toeval ontdek dat beide stofhoezen vooraan uit elkaar aan het vallen zijn, herstelling niet gedekt wordt door de tweedehands garantie (van 1 jaar)?
Mijn auto is ook 6j. Zijn nog zoals nieuw.
Ik kan niet snappen dat uw stofhoezen uit elkaar aan het vallen zijn.
Scheur ik kan ik inkomen.
De 2 kanten???? zeer vreemd op 6 jaar.
Werd die auto niet gekeurd over 6 maand?
Het betreft een 2014 BMW i3, en het kapotgaan van de stofhoezen blijkt gekend te zijn voor dit model.
Blijkbaar maakt men daar op de keuring geen probleem van (op 3-10-2020)
Is ook enkel een stofbescherming van de schokbrekers, maar voor mij belangrijk om te vermijden dat in de toekomst grote kosten aan die schokbrekers opduiken.
Ah. Ik dacht aan de stofhoezen van de aandrijfassen.
Idd voor de stofkappen van de schokdempers keuren ze niet af.

En hier is ook geen garantie op aangezien veel afhangt van soort weg, lading..

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 apr 2021 16:37

Als ik hier sommige antwoorden lees vraag ik mij af wat de waarde is van de garantie op de factuur bij aankoop van een occasievoertuig. Dan is dit toch dode letter op die manier? Trouwens het zijn niet de schokdempers die mankeren, maar de stofhoes die ze moeten beschermen die kapot zijn. Dat is niet door die 1000 km die ik nu met dat voertuig heb gereden hé.

rico123
Berichten: 176

#10 , 11 apr 2021 09:27

Als ik hier sommige antwoorden lees vraag ik mij af wat de waarde is van de garantie op de factuur bij aankoop van een occasievoertuig. Dan is dit toch dode letter op die manier? Trouwens het zijn niet de schokdempers die mankeren, maar de stofhoes die ze moeten beschermen die kapot zijn. Dat is niet door die 1000 km die ik nu met dat voertuig heb gereden hé.
Slijtagedelen vallen nooit onder garantie. remmen, koppeling, stofkappen....
Als je dit risico niet wil nemen kan je best nieuwe wagen kopen i.p.v tweedehands van 6 jaar en dan kan je ook nog pech hebben.
Mijn wagen had nog geen 1000 km en de olie liep er uit.
Motor is er al uit geweest toen en dat was ook niet fijn hoor als je een nieuwe koopt.
Sowieso worden er zaken stuk gemaakt of vergeten terug te plaatsen zoals spanbanden en clipsen.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 apr 2021 11:24

Als ik hier sommige antwoorden lees vraag ik mij af wat de waarde is van de garantie op de factuur bij aankoop van een occasievoertuig. Dan is dit toch dode letter op die manier? Trouwens het zijn niet de schokdempers die mankeren, maar de stofhoes die ze moeten beschermen die kapot zijn. Dat is niet door die 1000 km die ik nu met dat voertuig heb gereden hé.
Slijtagedelen vallen nooit onder garantie. remmen, koppeling, stofkappen....
Als je dit risico niet wil nemen kan je best nieuwe wagen kopen i.p.v tweedehands van 6 jaar en dan kan je ook nog pech hebben.
Mijn wagen had nog geen 1000 km en de olie liep er uit.
Motor is er al uit geweest toen en dat was ook niet fijn hoor als je een nieuwe koopt.
Zoiezo worden er zaken stuk gemaakt of vergeten terug te plaatsen zoals spanbanden en clipsen.
Dan vraag ik mij echt af wat dan wél valt onder garantie bij een (dure) tweedehandsauto?
Mijn wagen is geleverd met een verborgen gebrek (enkel vast te stellen na verwijdering van de wielen)
Maar mijn aanvankelijke vraag was eigenlijk: Hoe kan je die garantie (juridisch) afdwingen?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 11 apr 2021 18:22

"Maar mijn aanvankelijke vraag was eigenlijk: Hoe kan je die garantie (juridisch) afdwingen?"

Rechtbank. Kost poen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

rico123
Berichten: 176

#13 , 12 apr 2021 09:24

[/quote]

Dan vraag ik mij echt af wat dan wél valt onder garantie bij een (dure) tweedehandsauto?
Mijn wagen is geleverd met een verborgen gebrek (enkel vast te stellen na verwijdering van de wielen)
Maar mijn aanvankelijke vraag was eigenlijk: Hoe kan je die garantie (juridisch) afdwingen?
[/quote]


Alles wat geen slijtageonderdelen zijn.
Alternator, starter, brandstofpomp, waterpomp, motor, radiator, koelsysteem ...enz

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 12 apr 2021 13:55

Dan vraag ik mij echt af wat dan wél valt onder garantie bij een (dure) tweedehandsauto?
Mijn wagen is geleverd met een verborgen gebrek (enkel vast te stellen na verwijdering van de wielen)
Je kan bij elke auto de schokdempers zien, bvb als je de wielen volledig tot tegen de aanslag doordraait.

Maar mijn aanvankelijke vraag was eigenlijk: Hoe kan je die garantie (juridisch) afdwingen?
Voor de rechtbank ...
Wat vervolgens dik kan tegenvallen, want gaat om iets dat een slijtage-onderdeel is

Ook die duitse moffen slijten :mrgreen:


Andere merken gebruiken vaak niet eens stofmoffen in hun schokdempers, die zijn dus niet absoluut nodig.
Onderdelen op zich kosten bijna niks, maar vervangen is wel wat werk.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 apr 2021 10:20

Ik lees hier in nogal wat antwoorden dat garantie niet geldt op slijtage gevoelige onderdelen, maar wat is dan het nut van garantie bij tweedehands voertuigen? Ik dacht dat net daarvoor de wetgever die verplichting had opgelegd om de koper te beschermen tegen het op de markt gooien van door overdreven slijtage geplaagde voertuigen.

Terug naar “Consumenten Koop”