garantie auto

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: garantie auto

#16 , 13 apr 2021 11:39

Ik lees hier in nogal wat antwoorden dat garantie niet geldt op slijtage gevoelige onderdelen, maar wat is dan het nut van garantie bij tweedehands voertuigen? Ik dacht dat net daarvoor de wetgever die verplichting had opgelegd om de koper te beschermen tegen het op de markt gooien van door overdreven slijtage geplaagde voertuigen.
U gaat uit van een foute veronderstelling ...

Ook bij nieuwe voertuigen is er geen garantie op banden, remmen, schokdempers, koppeling, ... die als normale slijtage-onderdelen gezien worden


Deze onderdelen slijten door gebruik, en vooral ook door de manier van gebruik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 apr 2021 13:41

Ik lees hier in nogal wat antwoorden dat garantie niet geldt op slijtage gevoelige onderdelen, maar wat is dan het nut van garantie bij tweedehands voertuigen? Ik dacht dat net daarvoor de wetgever die verplichting had opgelegd om de koper te beschermen tegen het op de markt gooien van door overdreven slijtage geplaagde voertuigen.
U gaat uit van een foute veronderstelling ...

Ook bij nieuwe voertuigen is er geen garantie op banden, remmen, schokdempers, koppeling, ... die als normale slijtage-onderdelen gezien worden


Deze onderdelen slijten door gebruik, en vooral ook door de manier van gebruik
In mijn geval gaat het over stofhoezen die blijkbaar van slechte kwaliteit waren waardoor ze na 6 jaar behoorlijk uiteen aan het vallen zijn. Toen ik die auto 2de hands kocht 5 maand geleden moeten die dan ook al niet meer goed geweest zijn. Dat heeft toch niks met rijstijl en slijtage te maken toch? Dat is naar mijn gevoel waar men die garantie voor bedoeld heeft. fabricatiegebreken corrigeren..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 apr 2021 14:55

Dit kan kloppen stofhoezen gaan zeker niet altijd 5 jaar mee, is ook het eerste dat verslijt van een wagen, en gelukkig is dit niet duur.

Stofhoezen beschermen gevoelige plaatsten tegen stof en water. Stofhoezen vindt u vooral terug bij een aandrijfassen, homokineten en fusee kogels.

Een goede garage vervangt dit regelmatig , want het is het eerste waar een wagen voor afgekeurd of een opmerking voor krijgt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 13 apr 2021 15:10

Toen ik die auto 2de hands kocht 5 maand geleden moeten die dan ook al niet meer goed geweest zijn.
Dan kon u het ook zien
Als u al gekeken heeft ...

Dat heeft toch niks met rijstijl en slijtage te maken toch?
Waardoor denk je dan dat die stuk gaan :?:

Uiteraard is dat slijtage
Als schokdemper in/uit veert, veert stofhoes mee


Stofhoezen worden ook niet "regelmatig vervangen"
Dat is typisch pas als ze stuk zijn, zichtbaar op hun laatste lopen, of als er een ander probleem is waardoor men er toch aan of nabij moet werken .

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 apr 2021 16:36

Toen ik die auto 2de hands kocht 5 maand geleden moeten die dan ook al niet meer goed geweest zijn.
Dan kon u het ook zien
Als u al gekeken heeft ...

Dat heeft toch niks met rijstijl en slijtage te maken toch?
Waardoor denk je dan dat die stuk gaan :?:

Uiteraard is dat slijtage
Als schokdemper in/uit veert, veert stofhoes mee


Stofhoezen worden ook niet "regelmatig vervangen"
Dat is typisch pas als ze stuk zijn, zichtbaar op hun laatste lopen, of als er een ander probleem is waardoor men er toch aan of nabij moet werken .
U gaat mij verwijten dat ik de auto niet uit elkaar heb gehaald om te zien of de stofhoezen nog goed waren????
Als koper moet men dus weten wat er allemaal stuk kan gaan/zijn aan een auto??
Dat moest de verkoper gezien hebben, of niet?? Die waren in elk geval niet vervangen, want ik heb nog maar 1000km gereden met die auto.
Ik krijg meer en meer bedenkingen over de correctheid/objectiviteit van de antwoorden van inazuma.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 13 apr 2021 17:55

Verkopers, en al helemaal 2dehandswagenverkopers, mag je NOOIT geloven op hun woord. Altijd zelf nazien, of iemand deskundig meenemen. Laat dit een goede les zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 13 apr 2021 18:42

U gaat mij verwijten dat ik de auto niet uit elkaar heb gehaald om te zien of de stofhoezen nog goed waren????
Je moet een auto niet uit elkaar halen om de schokdempers te kunnen zien
Als koper moet men dus weten wat er allemaal stuk kan gaan/zijn aan een auto??
Als u dat niet iets of wat kent neemt u best iemand mee die er wel wat verstand van heeft.
Dat moest de verkoper gezien hebben, of niet?? Die waren in elk geval niet vervangen, want ik heb nog maar 1000km gereden met die auto.
In principe kunnen ze ook in die 1000km stuk gegaan zijn ...
Niet iets dat je gaat merken
Niet iets waar keuring naar kijkt want beïnvloed werking schokdempers niet
Stofmoffen ontbreken op schokdempers vooraan bij de meeste auto's (en motorfietsen)
Ik krijg meer en meer bedenkingen over de correctheid/objectiviteit van de antwoorden van inazuma.
U gedraagt zich eerlijk gezegd als een kleine in de papklas die zijn zinnetje niet krijgt.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#23 , 22 apr 2021 16:38

De kleine uit de papklas heeft er uiteindelijk mee ingestemd om de helft van de herstelkosten te dragen, maar stelt gewoon vast dat de sector héél creatief is in het omzeilen van de garantie op tweedehandsauto's. Ze hebben de verplichting deze te verlenen op factuur maar handhaving stelt blijkbaar niks voor in dit land.

Terug naar “Consumenten Koop”